De eerste Eurosong-single wordt aanstaande vrijdag al gereleast. Da's tegen de regels, maar platenbaas Patrick Renier wil voor de release van 'Vagabundo' van Francesco Palmeri niet de deadline van de week voor de finale afwachten omdat Eén net dan de Eurosongcomplilatie tegen een dumpingprijs releast via 'Dag Allemaal'. Of hoe Eurosong 2008 ontaardt in een centen- en procentekwestie.

Voorspelbare verwijten
Politiek correct denkenden en adepten van de 'als-een-ander-het-maar-betaalt'-strekking zullen meteen op de eerste rij staan roepen dat de platenfirma's 'toch alleen maar aan geld denken'.

Een ander voorspelbaar verwijt is dat het niet hoeft te verwonderen dat uitgerekend Patrick Renier van Universal-ARS de kat de bel aanbindt 'uit rancune omdat zijn platenfirma aasde op het binnenhalen van de verdelingsrechten van de Eurosongcompilatie.' Ofschoon Renier zichzelf in de schietkraam zet, klinken achter de schermen even kritische geluiden bij andere platenfirma's.

En wie het helemaal kwaad wil bekijken zal opperen dat het allerminst toeval is dat Het Laatste Nieuws een forum biedt aan dit protest vermits de krant zelf ook interesse betoonde om de compilatie te verdelen na de succesvolle single-actie van de Eurosongfinalisten in 2006.

Maximaal 350 euro extra opbrengst per artiest
Iedereen staat voor zijn zaak. Logisch, maar het kan nooit kwaad een medaille aan beide kanten te bekijken. De consument doet een gouden zaak. Daarover is iedereen het eens. En dat mag. Maar de platenfirma's mislopen door de keuze van de release van de compilatie via Dag Allemaal naar eigen zeggen niet alleen een boel geld, maar ook promotiemogelijkheden voor hun artiesten.

Dat de Eurosongcompilatie deze keer op 50.000 exemplaren wordt verdeeld tegenover de 7.000 verkochte stuks via het reguliere circuit in 2006 maakt geen wereld van verschil qua royalties. De producer heeft uitgerekend dat de Dag Allemaal-deal in het beste geval 350 euro extra zal opbrengen, weet Het Laatste Nieuws. Je hoeft nu eenmaal geen rekenwonder te zijn om te weten dat een album dat tegen 5.90 euro verkocht wordt niet meteen een vetpot aan royalty oplevert als twintig artiesten en hun entourage recht hebben op een deel(tje) van de koek.

Geen promomogelijkheden, geen hits?
Die naakte centenkwestie wringt, maar wat erger is voor platenfirma's is dat ze hun promocampagne voor hun artiest kunnen vergeten. 'Wij mogen contractueel geen single uitbrengen voor de finaleweek. En uitgerekend die week (op 4 maart, rvb) brengt de VRT de verzamelaar op de markt. Wie gaat nog een single van onze deelnemende artiesten willen kopen?', foetert Patrick Renier in Het Laatste Nieuws.

Als die zwarte voorspelling klopt, wordt het voor artiesten moeilijk om nog een hit te scoren in de Ultratop. Aangezien Eurosong net dit jaar met veel onbekende namen uitpakt, zagen platenfirma's in de wedstrijd een mooie aanleiding om enkele nieuwelingen te lanceren. Dat forum dreigen ze nu te verliezen.

Verliest Eurosong functie van talentenjacht en hitmachine?
Vraag is bovendien of deze korte termijn-strategie, die de VRT inderdaad meer exposure oplevert, ook op langere termijn lonend is? De grote namen lijken niet Eurosongminded - hoeft ook niet volgens uitlatingen van Bart Peeters in de pers, want die zouden op het Songfestival niet beter scoren -, maar als het voor platenfirma's niet meer interessant en lonend wordt om hun minder bekende goden te lanceren via Eurosong, verliest de Vlaamse voorronde zijn functies van talentenjacht en hitmachine. Uitgerekend dat laatste argument voert de openbare omroep graag aan om de Eurosongformule te rechtvaardigen. Hopelijk blijft dus de 'schade' door de Eurosongcompilatie voor de Ultratopnoteringen van de Eurosonginzendingen beperkt.

Bij Universal-ARS willen ze het alvast niet zover laten komen en wordt het Eurosongreglement carrément overtreden bij wijze van protest. Bijgevolg ligt de single van Francesco Palmeri aanstaande vrijdag in de winkels. Een vroege zomer kondigt zich aan met donder en gebliksem.

Bron: Raf van Bedts - www.eurosong.be

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: