Op zondag 28 februari zal Het Zesde Metaal twaalf uur lang live ‘televisie’ maken vanuit een huis. Klinkt als Big Brother? “Ja, maar dan zonder douchescènes”, blikt Het Zesde Metaal-frontman Wannes Cappelle alvast vooruit. “En allicht ook met íets minder conflicten.” Al hoeven reality tv-junkies zich verder geen zorgen te maken: “Het gaat boeiender zijn dan onze doorsnee repetitie. Beloofd!” Meer nog: de tv-marathon eindigt met een concert van de populaire band.

Het idee om ‘iets’ met livestreaming te doen, is het afgelopen halfjaar gerijpt bij de verschillende bandleden. “In het begin dachten we er hetzelfde over als elke andere muzikant: nee, merci, ’t is écht niet hetzelfde! Maar op een bepaald moment hebben we het idee gewoon omarmd en gedacht: laten we er dan ook vooral níet hetzelfde mee doen!”

Frontview Magazine zoomt, samen met Wannes Cappelle, in met de Big Brother camera op een mooi muzikaal etmaal in ’t verschiet.

Zonder al teveel prijs te geven over de inhoud, hoe zijn jullie tewerk gegaan om 12 uur televisie in te vullen?

“We gaan niet 12 uur écht televisie maken. Ik heb net 3 jaar geschreven aan een scenario van 8 uur televisie. Ik maak me geen illusies, als je 12 uur goede televisie wil maken, ben je daar vooraf héél lang mee bezig.

Het concept is, 12 uur als een vlieg op de muur vertoeven bij de band. Je kan kiezen voor een bewakingscamera-modus, maar dan heb je 12 uur saaie tv, tenzij je toevallig die dag serieuze boel hebt met de band en split. (lacht)

We hebben de mogelijkheden bekeken van een livestream, die je bij een gewoon concert niet zou hebben. We wilden absoluut stoppen met te zagen over livestream.

Op het einde van een concert roepen fans al eens verzoeknummers (zoals ‘Cowboy en indiaan’), maar we doen hun er geen plezier mee als we het niet gerepeteerd hebben. Of soms willen ze al eens komen kijken naar de instrumenten. Allemaal dingen waar je op dat moment niet kan op ingaan.

Nu willen we wel ingaan op een aantal wensen. Een nummer spelen dat we nog nooit live gespeeld hebben. Of een verzoek ‘mijn zus is jarig, ze zou vereerd zijn moesten jullie iets inspreken’, dan kunnen we dat met heel de band doen. Een soort rubriek ‘Ik vraag het aan Het Zesde Metaal’ en we houden ons er op geregelde tijdstippen mee bezig.

Daarnaast hebben we voor onszelf een opdracht, het laatste uur is er een concert. De laatste maand heb ik een aantal covers gemaakt voor Studio Brussel en we willen die covers arrangeren met de band. In aanloop naar het concert, gaan we ons daarmee bezighouden. Onze opdracht, hoe gaan we die nummers ver-Zesde Metaal-en? Tegen de avond, willen we ze ook meenemen naar het concert.

Er zijn enkele maanden over gegaan, om eerder de mogelijkheden te zien dan de beperkingen.”

Is er ruimte voor improvisatie?

“Absoluut, momenteel stromen er al vragen binnen van fans, maar tijdens de livestream is dat ook mogelijk. We weten niets op voorhand, kunnen ons niet voorbereiden, maar iemand zal voor ons vooraf al een selectie maken.”

Is er een leading man behind the scenes?

“We hebben een regisseur, Maximiliaan Dierickx, hij is de director of photography van de reeks GROND, waar ik aan meegeschreven heb. Adil en Bilall werken veel met hem samen. Hij gaat dat in goede banen leiden, brengt zijn eigen team mee, met de bedoeling alles mooi professioneel in beeld te brengen.

Tijdens een concert, zeg ik meestal iets tussen twee nummers. Nu ik dit niet moet doen of er aan moet denken, kan ik meer opgaan in de muziek zelf. Ik merk dat ook tijdens soundchecks als ik mij van de zaal niets hoef aan te trekken. We gaan al 11 uur bezig zijn met interactie met het publiek, en daarna duiken we écht in de sfeer van de muziek.

“Maximiliaan zal er ook voor zorgen, dat de kijker het gevoel heeft van ‘in’ de band te zitten, dus geen klassieke camerapositie. Ook weer zo’n ervaring die je tijdens een live concert niet hebt. “

Een mooi extraatje voor de fans.

“De mensen gaan voor een stuk hun eigen parcours kunnen maken. Onze gitarist die uitlegt, via een aparte chatroom, hoe hij een sound maakt. Elke amateurgitarist die zin heeft, kan vragen stellen. Of ik leg uit hoe je Ploegsteert moet spelen. Onze vegan chef Barbara Geeroms geeft uitleg over hoe je een bepaald gerecht moet maken, iets dat de band gegeten heeft bijvoorbeeld.”

Hebben alle bandleden al camera-ervaring? Niet iedereen voelt zich daar onmiddellijk comfortabel bij.

“Een camera is nooit onschuldig, die verandert nog altijd de realiteit een beetje. We hebben al wel concerten gespeeld, die gefilmd werden. Door de aanwezigheid van die camera’s gaan we ons zeker niet geïntimideerd voelen. “

Hebben jullie een mentaal rustmomentje?

“Goeie vraag. We nemen een aantal dingen op voorhand op, die we kunnen inplannen. We behouden de livestream, maar als we eens 15 minuten naar buiten willen, zullen we in de hoek van het scherm een vooraf opgenomen filmpje laten zien. Zo gebeurt er toch altijd iets voor de kijker.”

B&B De Deugdzonde, daar is het allemaal te doen.

“Eind januari hadden we daar al geboekt om onze theatertoer in elkaar te steken. We hebben geen repetitiekot, en dan zoeken we een geschikte plek, het varieert al wel eens. Voor het laatste album ‘Skepsels’ hebben we daar 1 week vertoefd voor de pré-productie. Maar toen bleek dat die toer toch niet kon doorgaan, hebben we moeten annuleren. Toch wilden we sowieso terug naar De Deugdzonde gaan. Het ligt in the middle of nowhere, Sint-Denijs, een deelgemeente van Zwevegem. Ten zuiden van Kortrijk begint het glooiende landschap, vlakbij de grens. Ik woon er in de buurt, ga er vaak fietsen, het is een tweede thuis geworden.”

In normale tijden een mooi logeeradresje.

“Wij logeren er ook, maar elk bandlid heeft een aparte kamer, onze families blijven thuis. We zijn daar met volledige focus op de muziek en de uitzending.”

Jullie hebben al een tijd niet meer live gespeeld.

“Sinds oktober niet meer gespeeld. We zijn wel elke week blijven afspreken. We hebben anderzijds elkaar nog nooit zo regelmatig gezien. Praten, plannen maken en plannen weer verschuiven.”

De honger naar live spelen moet toch groot zijn.

“Ik herinner me nog toen we vorig jaar op Werchter speelden. Als je in normale omstandigheden zou moeten spelen voor een publiek dat per 4 aan een tafel zit, ver van elkaar, dan is het antwoord normaal: ‘Sorry, dit doen we niet’. Maar hoeveel deugd dat het toch deed om te mogen spelen.”

Ben je een rustig iemand? Want op 28 februari is het muziek én reality tv.

“Het gaat pittig zijn! Opperste concentratie om saaiheid te vermijden. Ik denk dat we goed gaan slapen daarna.” (lacht)

Je ging onlangs nog op stap met onze Frontview fotograaf Frank Lambrechts?

“Leuk moment, een fijne mens. Ik heb hem wel per ongeluk nog een half uur in de kou laten wachten. Het geprogrammeerde uur in mijn hoofd was op één of andere manier gewijzigd.”

Veel succes op 28 februari.

“Het is een experiment, maar misschien is het iets dat toch gaat blijven. Streams die aangeboden worden, naast concerten, met iets extra’s, een blik achter de schermen. “

En feedback zullen jullie sowieso vernemen zeker?

“Ongetwijfeld via sociale media of misschien al tijdens de uitzending. ‘Zeg mannekes, het mag wel wat vooruitgaan hoor! Of stop eens met…’ (lacht) Ik denk dat we er veel uit gaan leren.”

Tickets kosten maar 10 euro en bestel je hier: https://nl.artistsunlimited.online/event-details/half-a-day-with-het-zesde-metaal

Deze livestream is mee mogelijk gemaakt dankzij de steun van de Vlaamse Overheid (Culturele Activiteiten Premie) - Verbeelding werkt.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Praktische informatie

Artiest / titel:: 
Het Zesde Metaal

Reservatie:

Meer over