De eerste reeks van de Scandinavische topkrimi The Bridgebegon met een moord op de Øresundbrug tussen Denemarken en Zweden. De tweede ging van start met tanker die tegen diezelfde brug botste en de derde met de moord in Zweden op een Deense vrouw. Ook in de vierde reeks is er opnieuw een link tussen beide Scandinavische landen.

Het is meteen ook het laatste seizoen van de Deens-Zweedse coproductie die de voorbije jaren over heel de wereld werd geprezen voor haar sterke verhaallijnen en vertolkingen, en dan vooral die Sofia Helin als de gedreven, maar sociaal onbeholpen Zweedse inspecteur Saga Norén.

Naast het spannende hoofdverhaal worden in deze vierde reeks ook een aantal verhaallijnen uit de vorige reeks opnieuw opgepikt en verder ontwikkeld. Die hebben vooral te maken met het persoonlijke leven en het verleden van Saga en haar Deense collega Henrik Sabroe (Thure Lindhardt).

Op dinsdag en woensdag omstreeks 22.00 uur vanaf 7 augustus op Canvas.

“Ik denk dat Vlamingen heel erg op Denen lijken.”
Thure Lindhardt (Henrik Sabroe in The Bridge)

Over de grens

Twee jaar zijn voorbijgegaan sinds de gebeurtenissen in de derde reeks.

Op een kunstmatig eilandje aan de voet van de Øresundbrug wordt het lichaam van een vrouw aangetroffen. Ze is op gruwelijke manier vermoord door steniging. Het blijkt te gaan om Margrethe Thormod, de directeur van het de migratiedienst van Kopenhagen. Het motief zou een uitzetting van een migrant kunnen zijn waar de vrouw onlangs bij betrokken was. Inspecteur Henrik Sabroe (Thure Lindhardt) onderzoekt de macabere moord, samen met zijn Deense collega Jonas Mandrup (Mikael Birkkjær). Eén van de sporen leidt naar een extreem-linkse Zweedse organisatie.

Henrik mist zijn vroegere collega en vriendin Saga Norén. Die zit opgesloten in de gevangenis van Ystad voor de vermeende moord op haar moeder, twee jaar geleden. Henrik zoekt haar zo vaak mogelijk op. Hij wil dat ze hem adviseert bij het nieuwe moordonderzoek. Tegelijk hoopt hij ook dat ze hem kan helpen om zijn verdwenen dochters terug te vinden. Maar vanuit de gevangenis is dat niet evident, natuurlijk.

Er vallen nog meer doden en het onderzoek dreigt in het slop te geraken. Ook de vriendschap tussen Henrik en Saga komt onder druk te staan door demonen uit hun verleden…

Vijf ingrediënten van sterke Scandic Noir

Het Canvas-programma Culture Club praatte vorig jaar met Sofia Helin en Thure Lindhardt over The Bridge. Zij somden meteen ook ook vijf elementen op die volgens hen essentieel zijn voor goede ‘Nordic Noir’, zoals de Scandinavische misdaadreeksen ook wel worden genoemd:

Zorg voor een spectaculaire moord

Aan spectaculaire moorden geen gebrek in deze laatste reeks. Vooral de bloedstollende beelden van de steniging in het begin van de eerste aflevering deden heel wat haren ten berge rijzen en zorgden hier en daar voor controverse. Maar Sofia Helin relativeert: “Het is een thriller en heel erg opwindend, maar er zit ook veel drama in, waarbij je dicht op de huid van de personages zit.”

Gebruik weinig licht

Donker is The Bridge altijd al geweest, figuurlijk, maar ook letterlijk. En dat is geen toeval zegt Thure Lindhardt: “We draaiden nooit overdag. En als we het toch deden, moest het bewolkt zijn. Als de zon scheen, draaiden we niet. Maar de zon schijnt toch niet vaak in Scandinavië.”

Voeg een actueel thema toe

Het actuele thema in de vierde reeks van The Bridge is volgens Sofia Helin ‘identiteit’: “Dat is altijd een belangrijk thema, maar zeker in onze tijd, waarin alles zo snel en ingrijpend verandert dat we steeds weer op zoek moeten naar onze eigen identiteit. Wie ben ik als vrouw? Wie ben ik als man? Wie ben ik en wie is deze vluchteling? Wie mag er wel in en wie niet? Dat zijn zulke relevante vragen vandaag de dag. Dus ik hou echt van de thema’s van dit laatste seizoen.”

Bedenk personages ‘met een hoek af’

Over de autistische trekjes Saga Norén zegt Sofia Helin: “Als je acteert, heb je alleen je eigen zintuigen en de ander zijn reacties om mee te werken. En nu moest ik plots iemand spelen die dat niet begrijpt. Wat me daarbij enorm hielp, was dat ik niet zo goed Deens spreek en dus vaak ook echt niet begreep wat de Deense collega’s zegden. Zo zat ik ergens tussen begrijpen en niet-begrijpen in. En steeds maar weer proberen.”

Zoek een locatie met een spanningsveld

The Bridge speelt zich af in Zweden en Denemarken. Dat zorgt voor extra mogelijkheden en een extra dimensie. Sofia Helin: “Ik denk dat het de dynamiek is van twee buurlanden die elkaar ontmoeten. Wij Zweden willen ons beste beentje voorzetten voor de Denen en omgekeerd. We willen ons van onze beste kant tonen.’

Thure Lindhardt: “De Zweden zijn over het algemeen iets politiek correcter. De Denen relativeren meer. Wij zullen sneller eens om iets lachen. Ik denk dat Vlamingen heel erg op Denen lijken. En de Franssprekenden zijn Franser” (lacht).

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over