De zevende editie van de Buitenspeeldag is een overdonderend succes geworden. In bijna zomerse temperaturen hebben meer dan honderdduizend kinderen in heel Vlaanderen en Brussel woensdagmiddag deelgenomen aan één of meerdere activiteiten. Voor het eerst zijn de drie Vlaamse kinderzenders – Ketnet, Nickelodeon en VTMKZOOM – op zwart gegaan. De voorbije weken heeft Pieter Schiffeleers zijn rol als ambassadeur van de Buitenspeeldag met verve vervuld.

Het wordt een traditie dat de kinderzender Nickelodeon en de Vlaamse overheid de laatste woensdag voor de paasvakantie de Buitenspeeldag organiseren waarbij er in bijna elke gemeente/stad iets leuks te doen is. Op initiatief van Pascal Smet besloot Ketnet in 2013 om tijdens de Buitenspeeldag haar uitzendingen te staken en dit jaar is VTMKZOOM ook overtuigd om op zwart te gaan. De drie Vlaamse zenders hebben tussen 13 en 17 uur hun programma’s gestaakt en willen de kinderen zo aansporen om buiten te gaan te spelen.

De Buitenspeeldag promoot buitenspelen en sporten maar het is ook een ludiek pleidooi voor meer publieke ruimte voor kinderen. Concreet organiseerden vandaag 238 gemeenten en organisaties allerhande buitenspeelactiviteiten. Het gaat in totaal om 211 steden en gemeenten, 8 Antwerpse districten en 19 organisaties. Daarmee is het succes van vorig jaar overtroffen. Toen waren er 199 deelnemende gemeenten.

Als freerunning-expert en parkour-specialist was Pieter Schiffeleers de perfecte ambassadeur van de zevende Buitenspeeldag. Beter dan wie ook weet hij hoe je van elke omgeving een speelterrein kan maken, hoe samen buiten spelen het groepsgevoel stimuleert en een community creëert, en vooral dat buiten spelen gewoon geweldig plezant is.

Vlaams minister van Jeugd Pascal Smet bezocht vandaag twee activiteiten in Laken en ondervond zelf hoe plezant het was. “Buitenspelen in de woonomgeving is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren en daar is voldoende en aangepaste publieke ruimte voor nodig. Met de Buitenspeeldag geven we een duidelijk signaal naar kinderen en hun ouders maar ook naar de lokale besturen dat een gezond evenwicht tussen voldoende bewegen en bijvoorbeeld televisie kijken heel belangrijk is. Deze succeseditie van dit jaar overtrof onze stoutste verwachtingen. Ik dank uitdrukkelijk Nickelodeon en de andere partners voor hun inspanningen”, aldus Vlaams minister van jeugd Pascal Smet voor wie "ruimte geven aan kinderen" de essentie van zijn jeugdbeleid is.

Het Vlaams Instituut voor Sportbeheer en Recreatiebeleid en de Vereniging Vlaamse Jeugddiensten verzorgen het secretariaat van de Buitenspeeldag en de ondersteuning van de deelnemende gemeenten en verenigingen. De Vlaamse overheid investeert jaarlijks meer dan 50.000 euro.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over