Avicii - Stories

Eén van dé sterren binnen de hedendaagse elektronische dance muziek is zonder twijfel Tim Bergling, beter bekend als Avicii. De nog steeds jonge Zweedse dj producer bekleedt sinds enkele jaren de top, samen met artiesten als Tiësto, Armin Van Buuren en David Guetta. Zijn grootste succes boekte hij in 2010 met zijn hit ‘Bromance’. Later volgden nog andere tophits zoals ‘Levels’, ‘Hey Brother’ en ‘Wake Me Up’, dewelke zijn carrière in een stroomversnelling richting de grote podia wereldwijd pushte.

Deze carrièrewending beleefde hij als een ware rollercoaster. Zowel fysiek als mentaal kon hij zijn grote succes niet langer de baas en moest hij halfweg vorig jaar een pauze inlassen om op adem te komen. Een rustmoment dat hem zeker goed gedaan heeft. Hij werd bij zijn terugkeer met open armen ontvangen door zijn fans en begon met frisse moed en nieuwe ideeën te produceren. Het resultaat hiervan was de release van zijn tweede solo album, genaamd Stories.

Stories is het vervolg op zijn debuut studio album ‘True’ dat een gigantisch succes werd. Waar de hit ‘Wake Me Up’ de kroon spande op zijn eerste album, prijkt de kaskraker ‘Waiting For Love’ hier als openingstrack. Het nummer kwam tot stand in samenwerking met Martin Garrix. De tracks ‘Ten More Days’ met Zak Abel en ‘Gonna Love Ya’ met Sandro Cavazza werden in een eerder stadium reeds gereleased als promo voor het album.

For A Better Day’ kon rekenen op de Amerikaanse zanger Alex Ebert en de stembanden van Kristoffer Fogelmark en Earl St. Clair dienden als klank bij ‘Pure Grinding’. Voor het nummer ‘Broken Arrows’ ging hij een samenwerking aan met de countryband Zac Brown Band en laat het nu net dit nummer zijn dat meer EDM sound naar voren brengt.

Can’t Catch Me’ kwam tot stand met rapper Wyclef Jean en de brede waaier van andere vaardigheden van Matisyahu. Het nummer ‘True Believer’ werd vocaal ondersteund door Chris Martin. De andere tracks, met name ‘Talk To Myself’, ‘Touch Me’ en ‘City Lights’, kunnen als een soort hommage aanzien worden ten opzichte van Daft Punk, daar waar Avicii zijn invloeden vandaan heeft.

Na twee jaar zweten en zwoegen is zijn tweede studio album uiteindelijk een feit, dewelke positief onthaald werd door menige fans en critici. Het album is vooral gericht op zang, hetgeen Avicii vooraf reeds bekend maakte. Afwachtend of hij dit grote succes de baas kan, kijken wij alvast uit naar wat hij de komende jaren op gebied van EDM nog te bieden heeft. (TVT)