Op zoek naar de logica achter het parkeerbeleid - woensdag 10 oktober op Eén

Waarom moeten we tegenwoordig overal betalen om te parkeren? Waar mogen we nog parkeren? Hoeveel kost het en wat brengt het op, parkeren op straat? Met die vragen trekt Pano door Vlaanderen, op zoek naar de logica achter het parkeerbeleid. Voor zover die bestaat. Woensdag 10 oktober om 21.25 u. op Eén.

"Hier zijn ze aan het werken. Groene parkings. Verboden te parkeren. Garage. Hier mag ik niet door." ... De stress van het parkeren. En als je dan al een plaatsje vindt, dan nog uitdokteren hoeveel en hoe je kan betalen. Muntjes. Bankkaart. Sms-parkeren. Of toch nog eerst een app downloaden voor je kan betalen. Je zal dezer dagen maar handelsreiziger zijn in Vlaanderen: "Het is overal anders. Blauwe Zone. Op sommige plaatsen is het maar 30 minuten, anders is het een uur, 2 uur, 4 uur. Je weet het nooit. Ik begrijp niet dat zoiets eenvoudig zo complex moet zijn.”

Leuven is de eerste stad in Vlaanderen die eind jaren ‘70 al de auto’s uit de stad probeerde te bannen. Ondertussen zijn alle centrumsteden in Vlaanderen autoluw geworden. Het maakt de binnenstad aantrekkelijker, maar parkeren des te moeilijker. En wie niet betaalt of te laat bij de auto is, vliegt op de bon. En ook daar: een andere stad, een ander tarief voor de parkeerbon. Wie we wel in elke stad tegenkomen, is de parkeerwachter. Alsof die naast onze auto wacht totdat onze parkeertijd verlopen is.

Pano gaat undercover als parkeerwachter. Wat die allemaal moet horen. "Hou je mond, klootzak. De volgende keer geef ik je een pak rammel.” Maar ook de parkeerwachter staat onder druk om zoveel mogelijk geld naar de stadskas te doen vloeien. "Wie had er 100 bonnen vandaag? Jij? Met 100 kan je niet klagen. Met 60 en met 70 en met 80 daarentegen…”

Een reportage van Machteld Libert en Sofie Coucke
Eindredactie: Lin Delcour en Pascal Seynhaeve

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over