See you in the next live

Livemuziek moeten missen is niet zo simpel als het lijkt. Met de campagne ‘See you in the next live’ wil AB haar publiek moed inspreken en blikt ze alvast vooruit naar betere tijden. Ze koppelt deze campagne aan een frisse nieuwe look en presenteert haar programma voor februari en maart 2021.

Om haar publiek een hart onder de riem te steken lanceert AB vandaag de campagne ‘See you in the next live’. Samen met enkele AB-ambassadeurs kijkt ze reikhalzend uit naar intense live-momenten, hoe ver die ook in de toekomst mogen liggen. Ayco Duyster, DVTCH NORRIS, Blu Samu, Benoît Do Quang (A$IAN ROCKY), barverantwoordelijke Grâce Kamashi en productiemedewerkster/tourmanager Yacoba Corral Davalos dromen in onderstaande video alvast van een eerste live-concert.

AB koppelt deze campagne aan een compleet nieuwe look. Ze zet 2021 in met een herwerkt logo, intense kleuren en een vernieuwde website.

“Na 6 jaar was een opfrissing aan de orde. De nieuwe stijl weerspiegelt mooi de muzikale diversiteit op ons podium én toont een duidelijke ambitie om ook het publiek in al zijn diversiteit aan te spreken. Daarnaast belichaamt deze facelift perfect de intensiteit van een concert in AB. We hopen dat de nieuwe look ons publiek kan inspireren en dat het doet dromen van nieuwe onvergetelijke AB-momenten, nu volle zalen nog veraf lijken." vertelt Tom Bonte, algemeen directeur van AB.

Samen met deze nieuwe huisstijl presenteert AB haar programma voor februari en maart 2021. De focus wordt daarbij gelegd op een resem nieuwe formats en jong aanstormend talent. Zolang er geen versoepelingen zijn aangekondigd voor de cultuursector, blijven de fysieke deuren van AB nog even gesloten voor het publiek. Daarom valt het volledige programma online te bekijken via de website en socialemediakanalen van AB én via PODIUM-19, de gloednieuwe pop-up cultuurzender.

Artists in Residence

Tijdens een normaal concertjaar zit de AB-kalender doorgaans propvol. De gewonnen ademruimte gebruikt AB momenteel om de directe noden van artiesten (zoals repetities, opnames & preproductie) op te vangen. We geven de sleutels van AB tijdelijk aan enkele nieuwe Artists In Residence.

Zo werkt Benjamin Abel Meirhaeghe in AB aan een nieuwe opera, legt Whispering Sons er de laatste hand aan hun nieuwe plaat en stoomt Soundtrack-winnaar Coline & Toitoine er zich klaar voor een roemrijke live-toekomst. Verder biedt AB onderdak aan het Immersive Music-project van David Poltrock & Adriaan De Rover en ondersteunt AB de nieuwe releases van Hi Hawaii & The Extensions en Stakkatak.

Week Van de Belgische Muziek

Van maandag 8 tot en met zondag 14 februari zetten VI.BE, VRT en verschillende spelers uit de muzieksector samen de schouders onder de ‘Week Van de Belgische Muziek’. Ook AB zet die week met volle overtuiging muziek van eigen bodem in de spotlights.

Onder de noemer ‘BLOOM TOWN’ zal lokaal Brussels talent Bryn, Ana Diaz en Chibi Ichigo op het AB-podium staan voor een krachtige live-set. Met de online reeks ‘Homegrown’ blikt AB terug op een aantal onvergetelijke live-opnames van Belgische artiesten. Charlotte Adigéry, Arno, Whispering Sons, Brihang, Melanie De Biasio en Balthazar zijn slechts enkele namen uit de reeks, die volledig gepresenteerd wordt door Lisa Smolders.

Black History Month

Voor het eerst gaat AB de samenwerking aan met Black History Month Belgium, dat dit jaar in het teken staat van de ontwikkeling van een Zwart Belgisch Archief. Samen met BHM zal AB graven in haar verleden, nadenken over haar toekomst en zo een muzikale bijdrage leveren aan de Belgische Black Archives. Aan de hand van een podcastaflevering van ‘Guestlist’ en een door BHM gecureerde talk over de ervaring van de zwarte muzikant in België wil AB het thema onder de aandacht brengen.

Omdat AB haar blik op de toekomst wil richten, focust ze ook hier op een reeks jonge en opkomende artiesten. Via liveoptredens, kunst, videodocumentatie en fotografie zet ze onder andere Badi, Ikraaan, Esinam, Sunday Rose en NanaKill in de kijker.

Nieuwe formats: podcast, videoreeks en een virtuele Ancienne Belgique

De coronacrisis heeft ons uiteraard getroffen in de kern, maar ze heeft ons ook aan het denken gezet. De huidige beperkingen dagen ons uit vernieuwend uit de hoek te komen en nieuwe vormen van muziekbeleving te onderzoeken.” zegt Tom Bonte, algemeen directeur van AB.

AB presenteert daarom dit voorjaar een aantal nieuwe online formats. Vanaf 1 februari lanceert ze ‘Guestlist’, een maandelijkse podcast over het reilen en zeilen in AB. ‘Guestlist’ wordt gepresenteerd door Stubru-gezicht Rik De Bruycker en snijdt elke maand een nieuw en relevant thema aan. Op de agenda staan thema’s als de ‘New wave of Belgian Jazz’ en ‘Black History Month’.

Met de videoreeks ‘ABXL’ creëert AB een nieuw platform voor de bloeiende Brusselse scène. AB nodigt jonge, beloftevolle artiesten uit een nieuw nummer te spelen op hun favoriete plekje in onze hoofdstad. In een eerste aflevering zien we Hiphopper Linca in Cité de l’Amitié, de wijk waar hij is opgegroeid. Hij vertelt er over zijn jeugd en de invloed van de stad op zijn artistiek parcours.

Afsluiten doet AB in stijl. Met de steun van visit.brussels, Poolpio en Proximus wordt er druk gebouwd aan een virtuele Ancienne Belgique, inclusief rode balkons en AB-bar. Eind maart zullen onze bezoekers voor de eerste keer als avatar een (virtueel) volle AB kunnen betreden. Digitaal pintje, iemand?

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: