Wat voor ons het album van het jaar moest worden, werd na de eerste luisterbeurt plots de “ramp” van het jaar. Madonna is en blijft nog steeds de Queen of Pop, maar voor haar nieuwe album “Hard Candy” begint ze een desastreuze flater, namelijk in zee gaan met hitproducers als Timbaland, Justin Timberlake en Pharrell Williams.

In de R&b wereld verdiende deze producers reeds hun strepen, maar over hun verdiensten bij het nieuwe album van Madonna kunnen we kort zijn: schandalig. Achteraf gezien had de wereldster hen beter thuis gelaten en gewoon haar eigen ding gedaan. Timbaland bijvorbeeld: hij zou sommige van deze songs nooit door zijn sterren Fergie of Nelly Furtado laten zingen, maar vond ze wel gepast voor Madonna. Heel spijtig, want waar haar vorige album nog bol stond van de geweldige popdeuntjes en hitgevoelige nummers, zijn deze bij “Hard Candy” allemaal verdwenen. De queen of pop werd, mede dankzij de invloed van Kayne west, een doodgewoon R&B zangeresje.

Jammer voor Madonna, want ze heeft nog steeds de looks en de voice, al hebben ook haar teksten van haar nieuwe album weinig aan het lijf. Ze mag in “Hard Candy” dan wel beweren dat ze veel lekkers in huis heeft, niet al haar snoepjes zijn even suikervolle creaties, te starten met “Candy Shop” zelf. Veel van haar nummers verloren het popgehalte waarvoor Madonna nog steeds bekend staat. Veel van haar nummers kunnen we omschrijven als jarentachtig gehuppel met daaronder hedendaagse beats, waar “Beat Goes On” en “She's not me” perfecte voorbeelden van zijn”. Een mix die niet aanslaagt en nog minder bij Madonna past.

“4 Minutes“, een duet met Justin Timberlake, is zonder enige twijfel de grote sterkhouder van het album. Het is zowat het enige nummer waar Justin wel degelijk zijn sterrenstatus kan verwezenlijken. Het dance-pop nummer begint met veel getoeter en doet bij ons de hoop groeien dat we het urban/hiphop gevoel van Madonna’s eerdere albums nog meer te horen gaan krijgen. Jammer genoeg is het nummer niet representatief ten opzichte van de rest van het album.

“Heartbeat” lijkt wel weggelopen uit het album “Blackout” van Britney Spears, terwijl “Spanish Lesson” zo gemixt werd dat het een hapklare brok was die we zo konden wegspoelen. Af en toe laaien bij Madonna en de producers de creativiteit op en krijgen we leuke nummers als “Miles Away” en “Give It 2 Me” te horen. Jammer genoeg lijken dit de uitzonderingen en krijgen we te weinig van zulke aanstekelijke pop-R&B deuntjes.

Maar niet alleen de nummers zijn niet altijd even geslaagd, ook de cover van haar CD is niet wat het moet zijn. Madonna mag dan al eens graag schokeren, haar nieuwe cover is er lichtjes over. Madonna met de benen wijd open in een nietsverhullend leren pakje met als achtergrond een roze lolly, hoe komt ze er in hemelsnaam bij? Het lijkt wel of Madonna op de cover staat van één of andere goedkope pornofilm uit de plaatselijke videotheek. Gelukkig ziet deze bijna 50-jarige diva er wel stralend uit op de cover, of zijn de rimpeltjes stiekem verdoezelt door photoshop?

We kunnen het dus zeer kort houden door te zeggen dat het album gebukt gaat onder de invloed van de producers waardoor “Hard Candy” niet in de buurt van haar vorige albums als "Ray Of Light" (1998) of "Music" (2000). Toch wist ze op enkele nummers haar kwaliteiten nogmaals te etaleren, wat aantoont dat ze het nog steeds kan en nog altijd de enige “Queen of pop” is. We hebben dan ook een goed oog in haar volgende album, mits ze op zoek gaar naar haar eigen nummers zonder invloed van andere “topproducers” en opzoek gaat naar een nieuwe fotograaf.

Velen zullen het niet met ons eens zijn met ons, waardoor we hen de kans willen geven het album zelf te beoordelen. We geven 3 albums weg van “hard Candy” zodat je zelf kan oordelen. Je kan het winnen door ons simpelweg te zeggen hoe oud Madonna in augustus wordt. Misschien steekt dit album binnekort wel in jou brievenbus.

Wedstrijdpagina

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: