Nieuwe Cim-meting bewijst solide populariteit van het medium radio
Alweer sterke resultaten voor de VRT-radiomerken: Met een marktaandeel van 8,4 procent doet Radio 1 het goed als breed actuanet, Radio 2 blijft een fenomeen met ruim 30 procent marktaandeel, MNM is de populairste jongerenzender (12- tot 24-jarigen), Studio Brussel bevestigt als muziekzender met een levendige online community en Klara bewijst zich als vaste waarde met een stabiel marktaandeel. De vernieuwde meetmethode (*) van het CIM laat bovendien hoge bereikcijfers voor het medium radio optekenen: ruim 8 op de 10 Vlamingen luisteren dagelijks naar de Radio.
Els Van De Sijpe, manager radio: “We zijn heel tevreden met deze resultaten. Elke dag luisteren bijna 3,2 miljoen mensen naar ons radio-aanbod: Om mee te zijn, zich te laten verrassen, iets te ontdekken of te beleven. We bereiken ook veel jongeren, MNM bereikt dagelijks ruim 1 op 4 jongeren.
Om de radiobeleving te versterken, zetten we ook volop in op acties en events samen met ons publiek, zoals – in deze gemeten periode- De Strafste School, het Klarafestival, de Classics 1000 of tal van muzieksessies. Daar voelen we het enthousiasme. En via onze apps en sociale media blijven we altijd en overal heel dicht bij onze luisteraars.”
(*) Het CIM meet vanaf nu met een vernieuwde methode. In de vorige methode vulde het grootste deel van de respondenten het dagboekje in op papier. Nu vult een veel groter deel het dagboekje online in en dat kan invloed hebben op de resultaten. Daardoor is vergelijken met het verleden moeilijk. Deze golf is dus een nieuwe nulmeting voor de toekomstige cijfers. Hier kan u meer informatie vinden over de nieuwe meetmethode: https://www.cim.be/nl/media/radio/23
CIM-CIJFERS - GOLF 3/2017 (26.08.2017-25.12.2017)
Marktaandeel (12+)* |
Jan-apr 2018 |
||
VRT globaal |
63,5 |
||
Radio 1 |
8,4 |
||
Radio 2 |
30,5 |
||
Klara |
2,5 |
||
MNM |
9,9 |
||
Studio Brussel |
11,2 |
* het percentage beluisterde kwartieren van een net ten opzichte van het totaal aantal beluisterde kwartieren radio.
Gemiddeld dagbereik (x 1000)** |
Jan-apr 2018 |
||
VRT globaal |
3.184 |
||
Radio 1 |
626 |
||
Radio 2 |
1.396 |
||
Klara |
180 |
||
MNM |
729 |
||
Studio Brussel |
688 |
** het totaal aantal verschillende luisteraars van een net op een gemiddelde dag in absolute aantallen
Gemiddeld dagbereik (%)*** |
Jan-apr 2018 |
||
VRT globaal |
57,4 |
||
Radio 1 |
11,3 |
||
Radio 2 |
25,2 |
||
Klara |
3,2 |
||
MNM |
13,1 |
||
Studio Brussel |
12,4 |
*** Het totaal aantal verschillende luisteraars van een net op een gemiddelde dag ten opzichte van het totaal aantal Vlamingen
Gemiddelde dagelijkse luisterduur **** |
Jan-apr 2018 |
||
VRT globaal |
228 |
||
Radio 1 |
153 |
||
Radio 2 |
249 |
||
Klara |
161 |
||
MNM |
155 |
||
Studio Brussel |
185 |
**** het aantal minuten dat de luisteraar van een net op een gemiddelde dag naar dat net luistert