Het 38e Internationale Festival van de Franstalige Film van Namen (FIFF) zal doorgaan van 29 september tot 6 oktober in het hart van de Waalse hoofdstad. We zijn trots om vijf nieuwe titels te onthullen die geselecteerd zijn voor het festival van dit jaar:

  • Les Ordinaires van Mohamed Ben Attia (Tunesië /België /Frankrijk /Italië /Saoudi-Arabië /Qatar)
  • La Fiancée du poète van Yolande Moreau (Frankrijk /België)
  • Mambar Pierrette van Rosine Mbakam (Kameroen /België)
  • Les Poings serrés van Vivian Goffette (België)
  • Soudains seuls van Thomas Bidegain (Frankrijk /USA / België /Ijsland)

Les Ordinaires (Oura el jbel / Behind the mountains) van Mohamed Ben Attia (Tunesië /België /Frankrijk /Italië / Saoudi-Arabië /Qatar)

Na 4 jaar in de gevangenis te hebben doorgebracht, heeft Rafik maar één wens: zijn zoon meenemen achter de bergen om hem zijn prachtige vondst te laten zien...

Na presentatie van zijn eerste twee langspeelfilms op het FIFF Namur, is de Tunesische regisseur terug in selectie in Namen met zijn nieuwe film! Mohamed Ben Attia, geboren in 1976 in Tunis, studeerde audiovisuele communicatie aan de universiteit van Valenciennes in Frankrijk en behaalde zijn masterdiploma aan het Institut de Hautes Etudes Commerciales (IHEC) in Tunis in 1998. Hij heeft vijf kortfilms geregisseerd: Romantisme, deux comprimés, matin et soir (2004), Comme les autres (2006, Etalon d'Argent op Fespaco), Mouja (2008), Loi 76 (2011) en Selma (2014, officiële competitie op het Clermont-Ferrand Festival).

Zijn eerste speelfilm Hedi, un vent de liberté won de prijs voor Beste Debuut en de Zilveren Beer voor Beste Acteur op de Berlinale in 2016 en werd geselecteerd in de Eerste Competitie op het FIFF Namen. Zijn tweede speelfilm Weldi (My Dear Child) werd geselecteerd voor de Quinzaine des Réalisateurs op het filmfestival van Cannes in 2018 voordat hij werd gepresenteerd in de Officiële Competitie op het FIFF Namen en de Grote Prijs won op het Arte Mare Festival in Bastia. Zijn derde speelfilm Les Ordinaires zal worden getoond in de Officiële Selectie, sectie Orizzonti, op het komende filmfestival van Venetië.

In Les Ordinaires spelen Majd Mastoura, Samer Bisharat, Walid Bouchhioua, Selma Zeghidi, Helmi Dridi en Wissem Belgharek de hoofdrollen.

De film is een productie van Nomadis Images (Dora Bouchoucha, Lina Chaabane - Tunesië), in coproductie met Les Films du Fleuve (Delphine Tomson, Jean-Pierre et Luc Dardenne - België), Tanit Films (Nadim Cheikhrouha - Frankrijk) en 010 Films (Giovanni Robbiano, Lorenzo Rapetti - Italië). De internationale sales wordt verzorgd door LuxBox Films.

La Fiancée du poète van Yolande Moreau (Frankrijk/België)

Mireille Stockaert, 60 jaar, een excentrieke esthete, tegelijk eenzame vrouw, gebroken door het bedrog van haar jeugdliefde, leeft een schraal bestaan in Namen. Ze erft het grote familiehuis dat ze niet kan onderhouden. Daarom neemt ze drie huurders in huis, die elk op hun eigen manier haar dagelijks leven verstoren en haar onbewust voorbereiden op de terugkeer van de vierde huurder, namelijk haar grote jeugdliefde.

De in Brussel geboren en nu in Frankrijk wonende actrice en regisseuse Yolande Moreau werd opgemerkt door Agnès Varda toen ze in 1982 haar one woman show Sale affaire, du sexe et du crime opvoerde. Vervolgens speelde ze onder haar regie in een kortfilm en nadien in de speelfilm Sans toit ni loi in 1985. Haar tv-rol in Les Deschiens maakte haar bekend. Haar filmografie omvat onder andere Le Bonheur est dans le pré, Les Trois frères, Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain en Le Lait de la tendresse humaine.

In 2004 ging ze achter de camera staan met de speelfilm Quand la mer monte, die ze samen met Gilles Porte regisseerde, en ze won de César voor Beste Debuut, de César voor Beste Actrice en de Gouden Beiaard in Namen! Daarna speelde ze in talrijke films, zowel komedies als drama's, vaak geregisseerd door Martin Provost (waaronder La Bonne épouse, voorgesteld op het FIFF 2020) en het duo Delépine & Kervern, maar ook door haar landgenoten Jaco Van Dormael, Philippe Blasband en Stefan Liberski.

In 2013 regisseerde ze haar tweede film, Henri, die geselecteerd werd voor de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes en het FIFF Namen. Datzelfde jaar zat ze de Magritte-Prijsuitreiking voor (en won de prijs voor Beste Bijrol voor Camille redouble). In 2021 was ze voorzitter van de jury voor kortfilms op het Festival van Namen. Haar derde speelfilm, La Fiancée du poète, wordt in competitie gepresenteerd op het komende Festival van Angoulême.

Yolande Moreau neemt de hoofdrol op zich, omringd door Sergi Lopez, Grégory Gadebois, William Sheller, Thomas Guy, Esteban, Aissatou Dialo Sagna, Anne Benoît, François Morel en Philippe Duquesne.

De film is een productie van Christmas in July (Julie Salvador - Frankrijk) en Artémis Productions (Patrick Quinet - België), met Proximus en de RTBF. Hij zal in België worden verdeeld door O’brother en in Frankrijk door Le Pacte.

Bekijk de trailer van de film La Fiancée du poète

Mambar Pierrette van Rosine Mbakam (Kameroen /België)

De stad Douala is in rep en roer nu de start van het nieuwe schooljaar nadert. Klanten verdringen zich om hun kinder- en ceremoniekleding op tijd klaar te krijgen. Pierrette is meer dan alleen een naaister, ze is ook de vertrouwelinge van haar klanten en van een generatie. Maar wanneer hevige regen haar atelier onder water dreigt te zetten - slechts een van de vele tegenslagen - zal Pierrette het hoofd boven water moeten zien te houden.

« Nadat ik de films had gemaakt die ik in België wilde maken, wilde ik terug naar mijn eerste droom: mijn familie filmen in Kameroen, legt de regisseur uit. Via WhatsApp kon ik alles zien wat daar gebeurde zonder er zelf te zijn. Via video's kwam ik alles te weten over wat er met mijn familie gebeurde. Door dit langeafstandscontact wilde ik teruggaan om hun wereld te filmen. Mijn nicht Pierrette vertelde me altijd over haar zorgen en de moeilijkheden van alledag. Pierrette en ik behoren tot dezelfde generatie en ieder van ons leefde in een situatie van onzekerheid in ons leven. Ik vond dat inspirerend. »

Rosine Mbakam groeide op in Yaoundé, in een volksbuurt die haar verbeelding als filmmaker voedde. Na 3 jaar als regisseur en producent bij STV in Douala te hebben gewerkt, schreef ze zich in aan de INSAS-filmschool in Brussel, waar haar afstudeerfilm Tu seras mon allié veel aandacht trok. Na de oprichting van haar eigen bedrijf, Tândor Productions, maakte ze verschillende kortfilms en 4 lange documentaires, Les Deux Visages d'une Femme Bamiléké (2016, gepresenteerd op het FIFF 2017), Chez Jolie Coiffure (2018), Les Prières de Delphine (2021, geselecteerd op het FIFF 2021) en Prisme (2021), die allemaal werden geselecteerd voor de grote internationale festivals. Ze is ook docent en onderzoeker aan het KASK in Gent. The New Yorker beschrijft haar als 'een originele filmmaker met een uitzonderlijke gevoeligheid'.

Mambar Pierrette is haar debuut fictielangspeelfilm. De film is opgenomen in Kameroen en heeft Pierrette Aboheu, Karelle Kenmogne, Cécile Tchana en Fabrice Ndjeuthat in de hoofdrollen. De wereldpremière vond dit jaar plaats op de Quinzaine des Cinéastes in Cannes.

De film is een productie van Tândor Productions (België), in coproductie met de Fédération Wallonie-Bruxelles, de RTBF, Tândor Films (Kameroen), TV5MONDE, het Fonds Image de la Francophonie, de Coopération Belge au Développement et le Centre de l’Audiovisuel à Bruxelles. The Party Film Sales verzorgt de internationale sales. De film wordt in de Verenigde Staten verdeeld door Icarus Films.

Bekijk de trailer van de film Mambar Pierrette

Les Poings serrés van Vivian Goffette (België)

Lucien, 11 jaar, leeft teruggetrokken met zijn moeder Cécile en oudere broer in een dorpje in de Ardennen. Hij is een timide jongen die het contact en de vragen schuwt. Wanneer zijn grootmoeder sterft en zijn vader uit de gevangenis wordt vrijgelaten om de begrafenis bij te wonen, verandert alles. Als hij zijn bedroefde vader geboeid en tegen de woede van het publiek beschermd ziet door een imposante politiemacht, raakt Lucien diep geschokt. Tegen het advies van zijn omgeving in besluit Lucien hem weer te zien. Met het risico alles te verliezen...

De in 1970 geboren filmmaker uit de Gaume Vivian Goffette studeerde scenarioschrijven en regie aan het INSAS in Brussel. Zijn kortfilm Bruder Martin uit 1993, werd genomineerd voor een Student Academy Award in Los Angeles. In 1998 regisseerde hij de kortfilm La Carte Postale, die het jaar daarop werd genomineerd voor een Oscar. Voortbouwend op dit succes maakte hij in 2000 de kortfilm Le Centre du Monde.

In 2014 regisseerde hij zijn eerste speelfilm Yam dam in zijn geboortestreek, de Gaume. De film werd geselecteerd op het Festival van Montreal en won de Cinévox-prijs op het FIFF Namen. Zijn tweede speelfilm, Les Poings serrés, werd ook opgenomen in de provincie Luxemburg.

De hoofdrollen worden gespeeld door Yanis Frisch, Mila De Mol, Lucie Debay, Paulo Schmit, Wim Willaert, Laurent Capelluto en Patrick Descamps.

De film is een productie van Dragons Films (Stéphane Lhoest - België), in coproductie met Lunamine, met de steun van de Fédération Wallonie-Bruxelles, Wallimage, het Vlaams Audiovisueel Fonds, BeTV, Proximus en de Tax Shelter/Umedia. Hij wordt verdeeld in de Benelux door Lumière.

Bekijk de trailer van de film Les Poings serrés

Soudain seuls van Thomas Bidegain (Frankrijk /USA /België /Ijsland)

Ben en Laura zeilen de wereld rond. Het is een laatste kans voor hun relatie als koppel. Bij aankomst voor de kust van Antarctica maken ze een omweg om een eiland te verkennen. Maar eenmaal daar verdwijnt hun boot in een storm. Plotseling alleen, blootgesteld aan kou, honger, angst en de woeste natuurelementen, zullen Ben en Laura tot het uiterste moeten gaan om te overleven - en de waarheid over hun relatie te achterhalen.

De Franse schrijver, scenarioschrijver en regisseur Thomas Bidegain begon zijn carrière met het schrijven van het boek Arrêter de fumer tue (2005), waaruit hij een one-man show creëerde die hij in Parijs opvoerde. In 2003 schreef hij mee aan het scenario voor A boire van Marion Vernoux. Hij begon zijn vruchtbare samenwerking met Jacques Audiard in De battre mon cœur s'est arrêté (2005), en werd meteen zijn vaste scenarist. Hij schreef mee aan de scenario's van diens films Un prophète (2009, bekroond met de César voor Beste Scenario), De rouille et d'os (2012, waarmee hij de César voor Beste boekadaptatie won), Dheepan(2015) en Les Frères Sisters (2018).

Thomas Bidegain zal ook meewerken aan het schrijven van het scenario voor films als Et maintenant on va où? van Nadine Labaki (2011), A perdre la raison van Joachim Lafosse (2012), Saint Laurent van Bertrand Bonello (2014), La Famille Bélier van Eric Lartigau (2014), Les Chevaliers blancs van Joachim Lafosse (2015), Mon Ket van François Damiens (2016), Le Fidèle van Michaël R. Roskam (2017), Qui a tué Lady Winsley? van Hiner Saleem (2018), Stillwater van Tom McCarthy (2021) en Notre-Dame brûle van Jean-Jacques Annaud (2022). Hij is dialoogschrijver voor #Jesuislà van Eric Lartigau (2019) en Eiffel van Martin Bourboulon (2020). Als man met vele petten speelt hij ook in de films L'Air de rien, Saint Laurent en La Fameuse invasion des ours en Sicile.

In 2015 regisseerde hij zijn eerste film, Les Cowboys, met de Belgische acteur François Damiens in de hoofdrol. Thomas Bidegain aarzelde niet om het nummer Smalltown Boy van Bronski Beat zelf te vertolken op de soundtrack van de film. In 2018 was hij coregisseur van Selfie. Twee jaar later regisseerde hij een aflevering van seizoen 5 van Bureau des Légendes. Dit jaar keert hij terug naar de regie met zijn nieuwe speelfilm Soudain seuls.

Soudain seuls, naar de gelijknamige roman van Isabelle Autissier, heeft Gilles Lellouche en Mélanie Thierryin de hoofdrollen.

Le film is een productie van Trésor Films (Alain Attal - Frankrijk) en Nine Stories (Jake Gyllenhaal en Riva Marker – USA), en een coproductie van Artémis Productions (Patrick Quinet - België) en True North Productions (Ijsland), met StudioCanal, France 2 Cinéma, Cool Industries. De internationale sales wordt verzorgd door StudioCanal. De film zal in België worden verdeeld door O’brother en in Frankrijk door StudioCanal.

Het Festival van Namen heeft eerder de selectie aangekondigd van Banel & Adama van Ramata-Toulaye Sy (Senegal/Frankrijk/Mali), Nina et le secret du hérisson van Alain Gagnol & Jean-Loup Felicioli (Frankrijk/Luxemburg), Le Procès Goldman van Cédric Kahn (Frankrijk), Richelieu van Pier-Philippe Chevigny (Québec/Frankrijk), Une des mille collines van Bernard Bellefroid (België/Frankrijk - wereldpremière), Vincent doit mourir van Stéphan Castang (Frankrijk/België) en de openingsfilm Quitter la nuit van Delphine Girard (België/Canada/Frankrijk).

Het volledige programma wordt op 14 september onthuld.

Het 38e Internationale Festival van de Franstalige Film van Namen (FIFF) vindt plaats van 29 september tot 6 oktober 2023.

Trouw aan het motto "Cinema delen. In het echt. In het groot", presenteert het Festival van Namen een honderdtal films uit de vier hoeken van de Franstalige wereld, die 88 landen en regeringen over de hele wereld omvat, uit landen zo divers als Frankrijk, Québec, Roemenië, Zwitserland, Egypte, Griekenland, Libanon, Marokko, Tunesië, Burkina Faso, Kameroen, Congo, Ivoorkust, Mali, Rwanda, Senegal, Cambodja, Laos, Vietnam, Haïti en België.

In de loop der jaren is het FIFF uitgegroeid tot een niet te missen evenement voor cinema in de Franstalige wereld, waar zowel een steeds groter publiek als honderden professionals uit de 7e kunst welkom zijn, zowel in de bioscopen als op ontmoetingsmomenten en workshops.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: