De Standaard: “Trixie Whitley raakt mensen. Ze heeft een ontastbare schoonheid, buiten de tijd, als een zwartwitverschijning in een overhitte technicolorwereld.” Punt! Het stond niet in de sterren geschreven, maar het waren de sterren zelf die het zoekende talent van Trixie opmerkten. Voor ze zelf in de kijker stond, maakte ze al een plaat met Daniel Lanois en Brian Blade onder de noemer Black Dub. Niemand minder dan Robert Plant lokte haar naar de studio om drie nummers met hem op te nemen. Ook Marianne Faithfull en meestergitarist Marc Ribot riepen haar hulp in. Emmylou Harris is fan. Je zou voor minder zweven tussen de sterren, maar dat deed ze niet. “Muziek is geen hobby, wel mijn bron van leven” (Metro) en “Als een kind mijn muziek mooi vindt, ben ik daar net zo goed van aangedaan”. Whitley ten voeten uit.

Trixie heeft een muzikale oerkracht door haar aderen stromen, verbonden met haar Amerikaanse roots en opgepookt door een eclectische muzikale opvoeding. Tijd om te bewijzen dat ze op haar eigen benen kan staan. Ze maakte haar debuutplaat met o.a. boezemvriend en muzikant/producer Thomas Bartlett (Antony and The Johnsons, The National etc). 2013 zou het moment van de waarheid worden, de grote sprong in het diepe, maar wat een meesterlijke schoonheidssprong is dat geworden. 

Wie Trixie voorheen al solo aan het werk zag, kon zich inbeelden dat ze zou doorbreken, maar dat haar debuutalbum Fourth Corner meteen zo’n tornado aan superlatieven zou ontketenen, daar kon ze alleen maar van dromen. Een fenomeen, fenomenaal, uitzonderlijk, ijzersterk, betoverend... In België haalde de plaat goud in de week van release, maar ook de internationale pers ging voor de bijl. 

Een greep uit het aanbod: “Een bevestiging van puur, hartroerend talent... Zoek die spirituele stroom niet op een kaart. Slechts ouderwetse platenwinkels kunnen u de weg wijzen” (Focus), “Trixie neemt je mee naar een donkere plek, met haar stem als enige houvast” (Mediazine), “Een vlammengloed van dit kaliber mag wat ons betreft nog oneindig lang knetteren” (LiveXS), “Having lived through a period of routinely being the youngest person in rooms full of luminaries, Whitley is now driving the bus” (The Brooklyn Rail), “...which shows off her stunningly soulful vocals and multi-intrumental prowess” (Boston Globe), “It’s impossible to overstate the power, depth and beauty” (Relix mag.), “Her debut album has a haunted, bluesy moan.” (NY Times) Vier sterren in het befaamde muziekmagazine Mojo en in de Washington Post, aandacht in Rolling Stone, Vogue, Billboard, Paris Match, Chicago Tribune, op KCRW Radio, een killer review in Paste Magazine...

Trixie trad onophoudelijk op: van radiostudio naar concertzaal, van Brussel naar Parijs naar Londen naar Canada, een Amerikaanse tour - waar o.a. een nieuwsgierige Norah Jones in het publiek opdook - tot een tour in Japan. Het hield niet op, het houdt niet op, haar energie is onuitputtelijk, ze werkt keihard maar met goesting, streng haar authenticiteit bewakend. Trixie is niet het toetje van de week, maar het soort artiest waar je halsoverkop verliefd op wordt, waar je een levenslange binding mee aangaat, omdat je als fan telkens meer wil horen. 

Omdat Whitley door dit gestaag groeiende internationale succes niet overal terzelfdertijd aanwezig kan zijn, wil ze haar succesjaar vieren met een opvallende release: Trixie Whitley – Fourth Corner (Deluxe Edition). Er is het dromerige hardcover boek (32p) met foto’s van Anton Coene, soulmate en schaduw van Trixie: de mystieke kracht van Anton’s foto’s geven een poëtische blik achter de schermen. 

Daarnaast serveert Trixie op een tweede cd dertien bonus tracks, waaronder enkele intense (radio)sessie en live opnames, uiteraard de verrassende cover van Will.i.am & Justin Bieber’s ‘That Power’ en van ‘A Change Is Gonna Come’ van Sam Cooke. Er zijn unreleased demo’s en niemand minder dan Kid Koala – ook al een fan – heeft twee tracks van Fourth Corner geremixt. Dit alles mag als zoethouder dienen voor het magische dat nog komen gaat. Trixie Whitley is verre van uitverteld, ze is nog maar net begonnen. 

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: