De meeste Vlamingen blijken het steeds moeilijker te hebben om hun gezin te combineren met een drukke job. Bij ouders tussen de 30 en 44 jaar leeft dat gevoel het meest. Te weinig tijd voor het gezin, te weinig tijd voor zichzelf. Studies van het kenniscentrum ILIV wijzen uit dat het slechte gevoel bij die situatie blijft toenemen.

Kenniscentrum ILIV: “Dat zijn de mensen die een huis afbetalen, hard werken, kleine kinderen hebben en op dat moment toch liefst nog een sociaal leven leiden. Het is een groep waarbij het ongelooflijk piekt. In die groep heeft één op de twee Belgen het gevoel te verdrinken in de combinatie van werk en gezin. En 36 procent geeft aan permanent moe te zijn.”

Telefacts volgt twee gezinnen waarvan de ouders voltijds werken en daarnaast ook jonge kinderen opvoeden.

Daniëlle en Werner runnen naast een gezin met twee zonen ook een succesvolle onderneming. Daniëlle is in 2012 verkozen tot vrouwelijke ondernemer van het jaar. Tijdens drukke periodes op het bedrijf vertrekt Werner al om vier uur ’s morgens naar het werk. De kinderen zouden hun ouders graag wat meer willen zien, maar dat is niet zo vanzelfsprekend. Daniëlle: “De school start om half negen. De jongens vragen soms dat ik daar om half twaalf terug sta. Ik heb tegen hen gezegd: jongens wat jullie mij nu vragen, dat kan niet. Ik zeg dan ook: mama is baas van een bedrijf. Maar ik heb daar wel een schuldgevoel over.”

Tim en Daisy zijn twee jonge dertigers. Zij geeft les en hij is directeur van een kinderdagverblijf. Hij klopt lange dagen en ziet de kinderen van anderen vaker dan zijn eigen kroost. Tim: “Soms heb ik toch dagen dat ik zeg: oei, ik heb ze nog niet gezien. Dan gebruiken we meestal de moderne technieken, zoals Skype, om elkaar toch eens te zien. Langs de andere kant heb je er toch wel een slecht gevoel bij. Je ziet ze enkel ’s morgens en ’s avonds kan je ze alleen nog zien als ze in bed liggen. Dat is zeker een gemis.”

Kinderpsychologen zien dat ouders de grip op hun kinderen verliezen. Vroeger hadden ouders veel meer gezag, vandaag behandelen ze hun kinderen steeds vaker als jonge volwassenen. Opvoedingsconsulente Marijke Bisschop: “Er is haast geen ouder meer en kind. En dat zou ik terug willen hebben: dat we weer ouder gaan zijn en dat we weer een voorbeeld en een rots in de branding zijn voor onze kinderen. De kinderen vragen gewoon: wees thuis, wees rustig als je thuis bent. Ouders willen het wel heel goed doen, maar zijn de pedalen kwijt.”

Ouders zijn ook minder streng en consequent dan vroeger. Marijke Bisschop: “We compenseren voor als we er niet zelf kunnen zijn. Het is niet alleen met materiële cadeautjes, maar ook het samen gaan slapen, het toegeven, het in zijn plaats doen of in zijn plaats denken. Veel ouders ruimen ’s avonds de kleren op van de kinderen als die op de grond liggen. Want dan denkt moeder: ik ben al zo weinig thuis, laat ik het voor hem doen. Maar zo maak je een kind niet zelfstandig.”

Het gebrek aan regels, het jachtige leven van de ouders, het digitale tijdperk… het heeft allemaal een invloed op het gedrag van onze kinderen.

Kris Deckers, schooldirecteur: “We merken dat kinderen heel flitsend leven. Tijdens de lessen voelen we dat ze zich veel minder lang kunnen concentreren. Wij vinden het heel belangrijk dat de structuur die de kinderen missen, door de vele impulsen die op hen afkomen, dat we hen die wel kunnen geven op school.”

Welke opvoedingsmethode dan de beste is, dat is moeilijk te zeggen. Ook de overheid weet het niet. De beslissing over de aanbesteding voor een nieuw opvoedingsprogramma laat al maanden op zich wachten.

Doet erotiek verkopen?

Met Valentijn in aantocht, kan je er niet naast kijken: overal zie je reclames en advertenties die gebaseerd zijn op erotiek. Maar is dat ook goed voor de verkoop? Met andere woorden: doet goesting goesting krijgen?

Telefacts polst naar de mening van de consument, die alvast niet helemaal overtuigd lijkt. En dat heeft vooral te maken met het feit dat we niet durven toe te geven dat seks ons ook echt beïnvloedt. Dus moeten we op wetenschappelijk niveau nagaan wat er met onze hersenen gebeurt als we seks of erotiek te zien krijgen. Telefacts trekt daarom naar een marktonderzoeksbureau waar ze nagaan hoe we onbewust reageren op reclame met een vleugje seks.

Wim Hamaekers, marktonderzoeksbureau Haystack : “We zien heel vaak dat we denken dat erotiek in de reclame niet werkt en als we met mensen praten, gaan ze ons zeggen dat ze het niet leuk vinden. Maar we zien dat er op een onbewust niveau wel impact is.”

Advertenties gebaseerd op seks en erotiek moeten natuurlijk netjes blijven of toch binnen de grenzen van het aanvaardbare blijven. Daarom is er de jury voor ethische praktijken, de JEP. Kledingketen ZEB is door hen enkele jaren geleden op de vingers getikt.

Luk Van Mol, zaakvoerder ZEB: “Het spotje dat wij gemaakt hebben met de dames die in de stad Leuven eventjes naakt of zogezegd naakt liepen, we mochten dat door de JEP niet meer uitzenden. We hebben dat van de buis moeten halen.”

Telefacts: werk en gezin: hoelang houden we nog vol? dinsdag 10 februari 2015 om 21.45 bij VTM

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over