Decibel 2015

De zomer staat voor menig feestvierders volledig in het teken van de festivals. Voor zij die een hart voor hard hebben, stond Decibel ongetwijfeld hoog op het verlanglijstje. Met zijn 13de jaargang, was ook de editie van 2015 opnieuw een schot in de roos. Met genres gaande van jump/tek tot hardcore en van hardstyle tot industrial was er voor elk wat wils. Duizenden liefhebbers hebben dan ook kosten noch moeite gespaard om er een weekendtrip naar de Beekse Bergen in Hilvarenbeek van te maken. De meer dan 150 artiesten waren verdeeld over de bekende podia, verspreid over het gigantische festivalterrein, en gaven er het beste van zichzelf. Deze ultieme beleving werd door b2s en Be Yourself Music gebundeld op een driedubbelaar. Beluister en herbeleef the power of Decibel Outdoor Festival 2015.

De eerste zijde werd onder handen genomen door Atmozfears. Deze Nederlander was eveneens de producer van de officiële Decibel 2015 weekend soundtrack, genaamd ‘Gold Skies’, waarmee hij tevens het album aftrapte. Een track die volledig op het lijf geschreven is van Decibel en enorm in de smaak viel onder de kampeerders en andere festivalgangers. Daarnaast programmeerde hij zichzelf nog vijfmaal in de tracklist en dit in samenwerking met andere artiesten; ‘Wat?!’ als collab met Energyzed, ‘Nature’s Gasp’ met Devin Wild, de megahit ‘Reawakening’ met Audiotricz, ‘Release’ met David Spekter en als laatste collab ‘This is Madness’ met Sub Zero Project.

Verder kan deze zijde beschouwd worden als één grote hitjesparade. Het nummer ‘United As One’ van Audiotricz dreunt nog verder door in de gehoorgangen, als ‘Ready To Go’ van Wildstylez & Zany Ft. DV8 al zijn intrede doet. Met ‘Shifting Gears’ had Hard Driver de officiële Decibel 2015 anthem beet en ook Noisecontrollers wist zijn stempel te drukken in de tracklist. Tweemaal met een eigen release, ‘Wolfs’ en ‘Here We Go!’, en met een remix van ‘Let Me See Ya’ van Bass Modulators. Aan het einde van de eerste zijde kozen Outbreak en Gunz For Hire, respectievelijk met ‘Brain Smacker’ en ‘Brooklyn’ voor de rauwere kant van het genre. Als afsluiter zorgden Atmozfears & Sub Zero Project voor een naadloze overgang naar de volgende schijf met het nummer ‘This Is Madness’.

Waar we op de meeste compilatie albums een aaneenschakeling van genres terug vinden, gaat de tweede zijde hier verrassend van start met een stevige portie hardcore van de bovenste plank. Niemand minder dan de vrouwelijke schone Korsakoff nam de touwtjes in handen. Met 5 eigen releases, ‘One (Tekno Warriors)’, ‘Wasted World (Re-style)’, ‘Lyra’, ‘Somnia’ en ‘Hurt (Day-Mar Ft. Erik Lindeman)’, en een remix van ‘Rattlebrain’ was haar aanwezigheid verzekerd. Daarnaast zorgde ook zij voor een aardige selectie van de beste en hardste knallers. Naast de vaste waarden als Promo, Tha Playah, Neophyte, The Viper, Mad Dog en Nosferatu, wisten ook Thorax, Advanced Dealer en Bodyshock een plaatsje te veroveren op deze zijde.

Last but definitely not least, stond misschien wel het populairste genre van Decibel, de raw zijde. De mixmaster van dienst was Warface, die zich zeker liet opvallen tussen de tracklist en gelijk had hij. Met 8 producties uit zijn hand, was er slechts één eigen productie, met name ‘H8m3’. De andere tracks waren steeds samenwerkingen met collega dj’s. Om er enkele te noemen, ‘Warzone’ met Luna, ‘Sentinel’ met Titan en ‘Let The Show Begin’ met Artifact. Voor zij die een onvergetelijk jaar achter de rug hebben, was er slechts plaats voor één nummer. Denk hierbij aan Deetox met ‘On The Run (Deepack)’ en Radical Redemption met ‘Blood, Sweat and Tears (Digital Punk & Crypsis).

Het is alvast een album dat veel herinneringen doet opwaaien en is een must-have exemplaar voor de fans en weekend warriors van Decibel. Het aftellen naar de zomer(festivals) kan opnieuw beginnen! (TVT)