Vandaag gaf het CIM de luistercijfers van golf 17 vrij, die het luistergedrag van 16 augustus tot en met 20 december 2008 in kaart brengen. Daaruit blijkt dat radio voor veel Vlamingen een geliefkoosd medium blijft. Maar liefst 75,6% van de Vlamingen luistert dagelijks naar de radio. Verder bevestigden de cijfers vooral de positie van Radio 2 als marktleider. In het najaar overschreed de brede familiezender voor het eerst de psychologische grens van 30%.

Radio blijkt nog steeds een van de favoriete media te zijn van heel wat Vlamingen. Ondanks een lichte daling van 1,9 procentpunt in vergelijking met de meting van golf 16, luisterde 75,6% van de Vlamingen in het najaar dagelijks naar de radio. Het gezamenlijke marktaandeel van de VRT-radio’s nam af in vergelijking met de eerste helft van vorig jaar, maar tegenover de beter vergelijkbare najaarscijfers van golf 15 steeg het totale marktaandeel van de VRT wel met 1,4 procentpunt tot 62,6%.

Enkele drukbeluisterde najaarsacties zoals Music for Life op Studio Brussel en de 1000 klassiekers op Radio 2 vielen net buiten de periode die door de CIM gemeten werd. Wellicht zouden de resultaten voor het marktaandeel van de VRT-radio’s nog gunstiger uitvallen als ook de eindejaarsperiode in de meting werd opgenomen.

Radio2
Radio 2 verstevigt zijn positie als marktleider met een marktaandeel van 30,2% tegenover 29,3% in dezelfde periode in 2007 of 29,9% in de eerste helft van 2008. De familiezender haalt dagelijks ruim 1,3 miljoen luisteraars. De stijging van het marktaandeel wordt onder meer verklaard door de langere luisterduur van 242 naar 257 minuten.

Jan Knudde, netmanager van Radio 2: “Het doet plezier dat Radio 2 in het snel wijzigende radiolandschap van vandaag vertrouwen blijft winnen. We hebben in het najaar 2008 flink geïnvesteerd in de verdere vernieuwing van ons programma-aanbod. Met het nostalgische muziekaanbod van De Topcollectie in de namiddag en de uitbreiding van Avondpost komen we tegemoet aan de luisterbehoeften op dat moment van de dag. De luisteraars voelen zich duidelijk ook goed in het gezelschap van sterke radiopersoonlijkheden, niet alleen op weekdagen met Inspecteur Decaluwé en De Madammen, ook tijdens het Radio 2-weekend met En nu serieus, A la Prima, Quizt't en een dubbele portie van De Préhistorie. Ons gevarieerd muziekaanbod met extra aandacht voor Nederlandstalig werk, het hoge steek-er-wat-van-op-gehalte omtrent diverse onderwerpen en de intense regionale verbondenheid maken van Radio 2 de grootste familie van Vlaanderen!”

Radio Donna
De luisterduur steeg bij Donna van 188 naar 191 minuten, maar de zender moest wel luisteraars inleveren. In het najaar bereikte de zender dagelijks 733.000 luisteraars tegenover 794.000 in de eerste helft van vorig jaar en 838.000 in de tweede helft van vorig jaar. Dat resulteerde in een marktaandeel van 12,5% tegenover 14,3% bij de vorige meting.

Mieke Berendsen, algemeen directeur Media: “Dat Donna in zijn laatste maanden en ondanks de ruime media-aandacht nog een terugval kende, bewijst wat we als directie al langer aanvoelden: de jonge, actieve luisteraar voelde zich niet echt meer goed bij de VRT-hitzender. Onze beslissing om met Donna te stoppen en MNM op te starten, blijkt dus de goede keuze geweest te zijn. De nieuwe VRT-radiotelg is op 5 januari van start gegaan en voldoet nu al aan de kwalitatieve en inhoudelijke verwachtingen van dit huis. Officiële luistercijfers van MNM volgen pas in de zomer, maar eigen onderzoek toont aan dat Vlaanderen de nieuwe VRT-zender de voorbije maanden ontdekt heeft en het station absoluut kan smaken.”

Greet Santy, netmanager van MNM: “Deze cijfers over de laatste maanden van Donna staan los van de eerste maanden van MNM. Toch wil ik meegeven dat we als nieuwe ploeg blij zijn met het parcours dat we de voorbije twee maanden op de radio en op het internet hebben afgelegd. Eigen onderzoek leert dat de luisteraars en surfers ons vanaf dag één ontdekt hebben en dat de grote meerderheid onder hen de voorbije twee maanden intensief is blijven luisteren en surfen. Het geeft ons alleen maar meer ‘goesting’ om van MNM de komende maanden en jaren een nog groter feestje én succesvol radioverhaal te maken.”

Studio Brussel
Studio Brussel blijft het goed doen. Het dagbereik ging er weliswaar op achteruit (van 640.000 naar 524.000 luisteraars), maar de luisterduur nam flink toe van 171 tot 210 minuten. Het marktaandeel klokt daardoor af op 9,8%, iets minder dan de 10% van de eerste helft van 2008, maar een flinke stijging ten opzichte van het marktaandeel van 8,2% in dezelfde periode van vorig jaar.

Jan Van Biesen, netmanager van Studio Brussel: “Met 9.8 % marktaandeel doet Studio Brussel het 20% beter dan vorig jaar in dezelfde periode (8,2%); meer nog: dit zijn de beste cijfers die we ooit haalden in het najaar sinds het begin van de CIM-metingen. En daar zijn we bijzonder blij mee. Dit schitterende resultaat bewijst nogmaals dat Studio Brussel als avontuurlijke en eigenzinnige (jongeren)zender een unieke positie heeft verworven in het medialandschap. Het geeft ons vertrouwen voor de toekomst en stimuleert ons om voort te gaan op de ingeslagen weg”.²

Radio 1
Het marktaandeel van Radio 1 daalde van 8,8% in het najaar van 2007 tot 8,2% in het najaar van 2008, terwijl de luisterduur een golvende beweging vertoont: van 138 over 156 naar 144 minuten. Het dagbereik daalde licht van 699.000 tot 639.000.

Els Van de Sype, netmanager van Radio 1: “Dit is niet prettig. Het gaat ook tegen alle intern onderzoek en tegen ons buikgevoel in. We slagen er net nog beter in om de actualiteit – en die was er de voorbije maanden in overvloed – om te zetten in creatieve en goede radio. De Radio 1-ploeg is gedreven en zit vol vertrouwen. We krijgen nu een tikje, tegen alle verwachtingen in. Maar we geloven in het Radio 1-verhaal en in de ploeg en we gaan verder op de ingeslagen weg.”

Klara
Klara volgt zijn traditioneel golvende curve en levert vergelijkbare cijfers op met twee jaar geleden. Een marktaandeel van 1,6% (tegenover 2% in golf 16) en dagelijks 125.000 luisteraars (tegenover 144.000 in golf 16).

Chantal Pattyn, netmanager van Klara: Het voorbije jaar pakte Klara uit met een vernieuwde weekendprogrammering. In het najaar was er bovendien een zeer succesvolle editie van de Top 75. De CIM-cijfers bewijzen echter dat er ook overdag nood is een aan een nieuwe en frisse aanpak waarbij klassiek centraal staat. Om die reden bereidt Klara op dit moment een nieuw weekschema voor.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: