Eind vorige maand nog werden een tweehonderdtal Land Cruisers teruggeroepen. Peanuts in vergelijking met wat Toyota de afgelopen maanden en jaren terug naar de stal riep. Geen enkel merk of model ontsnapt aan terugroepacties maar met Toyota was iets grondig fout. Panorama onderzoekt wat er is misgegaan met de betrouwbaarste aller Japanners. Op zondag 9 mei om 20.10 u. op Canvas.

De Toyota Prius was niet alleen de eerste hybride wagen op de markt, het was meteen ook het hebbeding van de milieubewuste jetset. Geweldig voor het imago van Toyota dat tot dan ook alleen maar aan waarde won. Maar toen ging het mis. Het gaspedaal van de Prius had de neiging te blijven steken. Een vorm van cruisecontrol die maar weinig bijval oogstte en meermaals tot een dodelijk ongeval leidde. In Europa alleen al werden bijna twee miljoen wagens teruggeroepen en de topman van Toyota mocht het komen uitleggen aan het Amerikaanse Congres.

Erg vreemd dat dit net Toyota moet overkomen. De Japanners lieten nooit iets aan het toeval over. Alles was getest, uitgeprobeerd en getoetst. Een autobouwer met principes is het ook. Maar wat ging er dan mis?

‘Ze kregen de grote-bedrijven-ziekte. Ze zouden groter worden dan GM, zeiden ze. ’s Werelds grootste autobouwer worden, was een doel. Vroeger wilden ze gewoon de meest perfecte wagen maken en hun klanten tevreden stellen.’, zegt Peter Brown van Automotive News.

Takeshi Uchiyamada, hoofdingenieur en vice-president van Toyota heeft een andere verklaring: ‘We hebben steeds ons best gedaan om de kwaliteit hoog te houden. Maar als we onderdelen in het buitenland moeten kopen is het moeilijk om aan de Toyota kwaliteitsnormen te voldoen.’

(Total Recall: Toyota – BBC, 2010)

Toyota op hol: in Panorama op zondag 9 mei om 20.10 uur op Canvas

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: