In de jaren ’60 riep de Melkbrigade met als boegbeelden Nonkel Bob en Paula Semer de Vlaamse kinderen op om meer melk te drinken. Tegenwoordig zijn er verschillende ‘melkbrigades’ actief, maar ze hebben wel sterk uiteenlopende doelstellingen. Melk is namelijk de inzet van een verhitte strijd tussen voor- en tegenstanders. Panorama onderzoekt wat we mogen geloven en gaat na hoe de relatie tussen onderzoek en industrie ons kan beïnvloeden. ‘De Mmmmmmelkstrijd’ : in Panorama op zondag 13 december om 20.10 u. op Canvas en canvas.be.

Pro en contra

Anti-melkgoeroe’s verkopen duizenden boeken met vaak ongenuanceerde zwartwit-boodschappen. De pro-melklobby verkondigt dan weer vooral hoera-verhalen, alsof melk een soort toverdrank is barstensvol gezonde nutriënten..

Panorama trok naar de melkboer die dagdagelijks moet vechten om te overleven, en ging ook een kijkje nemen in het Silicon Valley van het melkonderzoek: de universiteit van Wageningen. De conclusie is eigenlijk dat melk een doodgewone drank is, niet buitengewoon gezond en niet buitengewoon ongezond.

Van labo tot lobby

Maar de boodschap van de lobbyisten is niet zo onschuldig. Voedingsexpert Patrick Mullie is scherp. "Al die positieve berichten over melk dienen vooral om ons meer melk te laten drinken."

Ook de melkdoemscenario’s kunnen we best met een korrel zout nemen. Wat wel vast staat: sommige onderzoekers werken nauw samen met grote zuivelbedrijven. "Dat beïnvloedt zonder twijfel ook de onderzoeksresultaten", argumenteert Marion Nestle van New York University. "En het pijnlijkst van al: die onderzoekers beséffen vaak niet dat hun onderzoek gebruikt wordt voor marketingdoeleinden.”

Panorama: De Mmmmmmelkstrijd – zondag 13 december om 20.10 u. op Canvas en canvas.be

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over