Dat cinema’s alsmaar meer inspanningen moeten leveren om de concurrentie aan te gaan met de Netflixen en torrentsites van deze wereld, is al lang geen nieuws meer. Dat Sphinx Cinema daarom met immer aanhoudend enthousiasme een antwoord probeert te geven op waar filmbeleving nu echt voor staat, spreekt dus ook voor zich. Maar wat je misschien niet wist, is dat we het kruim van de hedendaagse Belgische cinema op bezoek krijgen dat je ‘in real life’ de kracht van een film laat voelen.

Op woensdag 13 april komt regisseur Gust Van den Berghe naar onze cinema. Voor de maandelijkse special Film in zicht koos hij de satirische Technicolor-film ‘Good Morning (Ohayô)’ van Japans grootmeester Yasujiro Ozu. Hij vertelt ons waarom dat zijn favoriete filmklassieker is, wat er zo bijzonder aan is en in welke mate de film (of Ozu) een invloed heeft op zijn eigen werk. In mei verwachten we professor Daniël Biltereyst en in juni mag Maaike Neuville haar lievelingsklassieker komen voorstellen.

Extra vertoningen wegens groot succes!

‘The Land of the Enlightened’ van ex-Sphinx-medewerker Pieter-Jan De Pue doet het uitstekend in onze cinema. De film zelf staat nog steeds op ons programma en voor ‘The Last Omelette’ (the making of van de film, die al even boeiend is als het verhaal zelf) plannen we extra vertoningen in op 12 en 19 april. Zowel Pieter-Jan De Pue (12/04) als ‘the making of’-regisseur Grégoire Verbeke (beide data) zullen daarbij aanwezig zijn.

Upcoming talent

Filmfestival Delicatessen groeide de afgelopen jaren uit tot dé staalkaart van Vlaamse kortfilms. Jonge, talentvolle filmmakers verrassen met beklijvende scenario’s, duizelingwekkende beelden en scherpe plotwendingen. We nodigen ze daarom uit, samen met hun cast, op woensdag 20 april voor de vertoning van de twee kortfilmcompilaties. De (voorlopige) line-up: Anouk Fortunier, Laurens Jans, Kristof Hoornaert, Kenneth Mercken, Boris Kuijpers & Ruth Mellaerts, Leonardo Van Dijl, Robbe Maes en Thomas Nuijten. Tijdens de pauze bieden we een drankje aan in ons café: het uitgelezen moment voor een praatje met dat jong filmtalent.

In de wolken

Na het eendaags festival Delicatessen gaan we voor iets meer poeha. Vanaf woensdag 27 april t.e.m. dinsdag 3 mei vertonen we dagelijks het beste van de Spaanstalige cinema onder de koepel cineMÁS. We kondigen een festivalprogramma aan dat we terecht divers kunnen noemen, zonder voorbij te gaan aan enkele leidmotieven.

Punt één: alle films zijn van een buitengewone kwaliteit en dat uit zich in hun bekroningen. Zo hebben we de Gouden Leeuw (‘Desde allá’) van het Filmfestival van Venetië naar hier gehaald. Het tragikomische ‘Truman’ ging dan weer met de Goya voor Beste Film aan de haal en ‘La tercera orilla’ (mede-geproducet door Martin Scorsese) nam de award voor Beste Script in ontvangst op het Havana Film Festival. De slotfilm ‘La novia’ is een bijzondere literatuurverfilming en werd bekroond met de Goya voor Beste Cinematografie.

Een andere rode draad doorheen het programma is een focus op de geschiedenis van deze zuiderse landen; een geschiedenis die vaak herinnert aan dictaturen en burgeroorlogen (‘Magallanes’, ‘El destierro’ en ‘Alias María’). We krijgen een minder fraaie kant van Zuid-Amerika en Spanje te zien, maar dat resulteert gelukkig wel in fraaie films.

En dan komt er, zoals beloofd, nog een regisseur op bezoek. De Belgische regisseur Pieter Van Eecke stelt op zondag 1 mei ‘Samuel in the Clouds’ voor, een Spaanstalige documentaire die heel treffend de milieuproblematiek aan werkloosheid koppelt. Een aanrader!

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over