In de wereld van de worstel simulatiegames weten gamers dat je met de Smackdown-serie meestal niet fout kan lopen. THQ heeft al vanaf het begin een monopolie op dit genre. En net toen iedereen dacht dat THQ alleen in de ring ging overblijven, kruipt uitgever Midway (vooral bekend van de Mortal Kombat en NBA Jam) er met volle moed in met hun antwoord: TNA Impact!

Geschiedenisles
Voor we ons in de gameplay van dit nieuwe worstel spel gooien, misschien even wat geschiedenis voor de worstelleken onder ons. Alhoewel hier in ons Belgenlandje professioneel worstelen op een zeer laag pitje staat, trekken de shows in Amerika altijd volle zalen. Spelontwikkelaars kwamen dan ook op het lumineuze idee dit succes te verhalen naar de console en de computer.

Ontwikkelaar THQ heeft zo de licentie veroverd van het WWE (World Wrestling Entertainment) circuit waaruit de alom bekende Smackdown reeks is uit voortgevloeid. Midway aan de andere hand heeft dan weer de licentie over het TNA (Total Nonstop Action) circuit in handen gekregen.

Natuurlijk zijn in al deze circuits wel enkele verschillen terug te vinden. Naast het feit dat TNA over andere worstelaars beschikt dan het WWE speelt het hele gebeuren zich ook niet af in een vierkante ring. Eén van de dingen die opvallen bij de eerste wedstrijd is dat de speler in een zeshoekige ring terechtkomt, iets dat TNA origineel uit Mexico heeft gehaald.

Verhaal
Wanneer de speler voor de story mode gaat kruipt hij in de huid van de worstelaar
“Suicide”. Deze jonge knaap is goed op weg om kampioen te worden maar wanneer men hem vraagt om onderuit te gaan bij de titelmatch beginnen de problemen. Hij weigert de match te verliezen en word de nieuwe TNA kampioen, wat natuurlijk niet iedereen hem in dank afneemt. Suicide word bij gevolg buiten de ring dan ook even flink in elkaar getimmerd en gedumpt in een steegje ergens in Mexico. Hier begint het spel voor de speler.

Wegens de harde klappen ziet onze beste suicide er niet meer uit en met de hulp van enkele Mexicaanse plastische chirurgie “experts” kan de speler hier via een simpel menuutje ( create-a-wrestler ) een geheel eigen uiterlijk kiezen voor zijn worstelaar. Na de nodige make-up en attributen gekozen te hebben is de speler klaar om in de ring te stappen met de lokale Mexicaanse worstelheld. Inzet ? Een ticketje terug naar Amerika!

De bedoeling van het spel is je dus door verscheidene moeilijker wordende levels heen te worstelen die aan elkaar geregen worden door enkele narratieve cutscenes. Tijdens het spelen staat het de speler vrij om zowel het uiterlijk als de moves van zijn worstelaar aan te passen.

Gameplay
Na het jolijt van je eigen man in strakke glimmende onderbroek te mogen maken begint het spel spijtig genoeg net iets te snel. Al na de eerste cutscene word de speler in de gewelddadige wereld van het worstelen gesmeten zonder enige vorm van uitleg. Het gebrek aan een tutorial heeft in het eerste gevecht meestal een nodeloze hoop met buttonbashing tot gevolg want ja zeg nu zelf, wie wil er nu in het menu de knoppencombinaties van de mogelijke moves gaan nakijken waneer hij op het punt staat tot moes te worden geslagen door een gemaskerde Mexicaan ? Irritant hier is het reversalsysteem, wanneer een tegenstander een grab uitvoert op de speler is het mogelijk, mits gebruik van de juiste timing dit om te keren en vervolgens de tegenstander een kopje kleiner te maken. Eenmaal je het door hebt, is het geweldig om te zien in wat voor een hoeken je het lichaam van je tegenstander wel allemaal niet kan draaien, maar als beginner is het nogal frustrerend om dit systeem in de ring zelf uit te moeten dokteren.

Wanneer je de controls eenmaal onder de knie gekregen hebt, wordt het pas echt leuk, een gala aan punches, kicks, grabs en speciale trucjes wachten om uitgetest te worden op de nietsvermoedende tegenspeler. Wat opvalt is hoe vloeiend deze acties allemaal wel niet zijn. Naast de gebruikelijke problemen in dit soort spellen van “ Was dat nu raak of niet?” is er niets op aan te merken. Spelers worden moeiteloos en vloeiend opgenomen en door de ring gegooid waar ze aan het andere eind dan met een luide knal neersuizen.
Blijkbaar hebben de heren van Midway wel wat tijd gestoken in het motioncapturen van de TNA worstlaars. Een bijkomend voordeel hiervan is dat de kenners van het TNA circuit dan ook wel veel signaturenmoves zullen herkennen van hun favoriete spelers.

Voor de rest is er grafisch zo goed als niets aan te merken, enkel geeft het slome publiek nu net niet die worstelsfeer weer waar de echte fanaat op zit te wachten.

Multiplayer
Nu op naar de belangrijke dingen, naast de storymode is er natuurlijk ook nog een multiplayermodus waar je verschillende soorten wedstrijden kan spelen tegen je buur, je beste vriend en spelers van over de hele wereld. Het gebrek aan een tutorial valt hier zeker minder op aangezien jij en je vriend in het zelfde schuitje zitten. Met wat flink luid boegeroep en af en toe een “Hoe deed je dat?” ertussen is het geweldig leuk twee worstelaars met elkaar te zien stuntelen tot er eindelijk één van det wee een deftige grab uit zijn mouw kan schudden.

De grootste pretfactor voor de nieuwelingen zal dan ook vooral van deze multiplayer mode afhangen, sinds afgetuigt worden door een pc op je eentje nu eenmaal niet lang leuk blijft.

Conclusie
Misschien een beetje hoge instapdrempel voor de nieuwelingen onder ons, maar voor de liefhebbers van het genre is dit zeker een fijne aanwinst. Grafisch is er niets op aan te merken en met wat meer ervaring onder de riem beginnen de moves en de reversals ook natuurlijker aan te voelen. Mijn mening is dan ook dat Midway met TNA Impact dan ook een zeer degelijke worstelgame aflevert.

Platformen : PS2, PS3, Wii,Xbox 360 Uitgever: Midway Release: al verschenen (SH)

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: