© Tom Cornille

Dit voorjaar presenteert Canvas op zondagavond een derde reeks van het culturele praatprogramma Lux. Gastheer Luc Janssen ontvangt opnieuw wekelijks een gast om samen met hem of haar een klein uurtje te praten over de liefde voor cultuur. No nonsense, ongeremd en altijd vanuit de verwondering dat er nog veel moois te ontdekken valt.

Aflevering 9: Arno
Op zondag 1 maart ontvangt Luc Janssen Arno, de man die zijn achternaam niet langer nodig heeft om zichzelf voor te stellen; Né Hintjens, maar u mag gerust Arno zeggen. Een stoete Oostendenaore die blijft verbazen: of hij nu zingt (“Zingen is veur de veugelkes…”), acteert, spreekt of er gewoon is. Arno is een icoon.

In LUX geeft Arno ons een inkijk in zijn invloeden. En dus gaat het ondermeer over Marvin Gaye. In de Marvin Gaye-docu van Richard Olivier (RTBf) wordt duidelijk waarom wijlen Gaye iets met Arno had. Soul, maar dan in z’n puurste vorm. Brown music and no bullshit. Oostende ook. Op dat laatste na zou het over Sonny Boy Williamson kunnen gaan, de eerste artiest waarvan de nog piepjonge Arno platen kocht.

Ook in zijn keuze voor de Henri Storck-documentaire over James Ensor voel je de lokroep van het pure. De Noordzee, het volkse, het wilde. Arno geeft in LUX zelfs een primeur: dat Bob Dylan destijds het Ensor-schilderij ‘De Intocht Van Jezus Christus In Brussel’ als inspiratiebron voor zijn song ‘Desolation Row’ gebruikte.

Verder houdt Arno van het werk van theatermaker Jan Decorte. Hij is ook een grote fan van cineast/acteur Michel Piccoli, maar tegelijkertijd ook – hoe Europees kan je zijn – van de grauwe grijze, miezerige sfeer van het Engeland van de jaren zeventig. Zoals in de films van de Britse regisseur Ken Loach. Door het zien van diens eerste film ‘Poor Cow’ (met muziek van Donovan op de soundtrack) is hij naar eigen zeggen “een mensch” geworden. Een schone mensch bovendien, al kan dat deels ook gelegen hebben aan de onvolprezen BRT-reeks Tienerklanken. Daar leerde Arno dat muziek op televisie ook indrukwekkend kon zijn. “Ze zouden daar een dvd van moeten maken,” aldus de zanger.

Maar niet alle culture invloeden van Arno spelen zich in het verleden af. Ten bewijze: het grillige Oostendse duo Madensuyu, dat in LUX live ten dans speelt.

Waarna cultuurpaus Jan Hoet laat weten of ie ’t goed vond, of net niet. En waarom. Hij begint eraan op Canvas en gaat door op canvas.be

LUX met Arno vanavond om 21.05 uur (hh op maandag 2 maart om 1.05 u. en op zaterdag 7 maart om 13.30 u. op Canvas, en op vrijdag 6 maart om 22.30 u. op Canvas+)

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: