Sanne Goetschalckx

Begin jaren 90 is de nu-metal band Korn ontstaan. Na een carrière van meer dan 20 jaar is de groep met zanger Jonathan Davis nog steeds een graag geziene gast zowel voor zaal shows als op de festivals. Met hun nieuwe album “The Serenity of Suffering” laten ze horen dat ze nog steeds goede nieuwe muziek kunnen maken. Aan dit album werd een gelijknamige tour gekoppeld die hen ook langs de Lotto Arena brengt.

Korn is niet alleen afgezakt naar Antwerpen, maar heeft nog 2 andere fantastische bands meegebracht. De eerste groep die het publiek mag opwarmen is Hellyeah. Een kleine 10 jaar geleden werd de band geboren, daarvoor waren de bandleden actief in andere metalbands. Vanaf het begin van de set zit de sfeer goed. En bij het 2e nummer krijgen ze het publiek vooraan al zo gek om een moshpit te starten. Ook tijdens de rest van hun set slagen ze er in om het publiek op te warmen. Na afloop kan je zelfs op verschillende plekken in de zaal de vraag horen naar meer.

De 2e band die op het podium verschijnt is het Duitse Heaven Shall Burn. De groep is rond dezelfde periode als Korn gestart. En hoewel ze hier als support act aantreden, zouden ze makkelijk een eigen headline show kunnen spelen. Vanaf de eerste noot tot de laatste weten ze het publiek perfect te bespelen. Regelmatig wordt er stevig gemosht en er duiken ook heel wat crowdsurfers op. Soms lijkt de zanger wel een dirigent van het publiek. Wat hij vraagt, krijgt hij ook te zien. Na het laatste nummer duikt de zanger nog even het publiek in.

Heel de zaal gaat meteen uit zijn dak wanneer Korn op het podium verschijnt. Er wordt stevig gedanst en luid meegezongen. Al bij het 2e nummer ontstaat er een zeer grote moshpit. De band straalt zeer veel energie uit en weet deze ook moeiteloos over te brengen naar de zaal.

Ondanks dat de tour vernoemt is naar het nieuwe album “The Serenity of Suffering” krijgen we hiervan slechts 2 nummers te horen, ‘Rotting in Vain’ en ‘Insane’. Maar dit betekent niet dat ze enkel oude bekende speelden. Zo werd er een cover gebracht van ‘Word Up!’ van Cameo. Bij ‘Coming Undone’ hebben ze in het nummer een stukje toegevoegd van Queen’s ‘We will rock you.

De hele show barst van de energie en raast voorbij. Vlotte overgangen tussen de verschillende nummers verhogen dit gevoel. Zo gaat men van het nummer ‘Shoots and Ladders’ dat eindigt met een stukje van Metallica’s ‘One’ naadloos over in de drum solo. Van deze drum solo gaan we meteen door naar het nummer ‘Blind’. Hierbij krijgen we het betere headbang werk te zien, zowel op het podium als in de zaal.

Jonathan Davis maakt op verschillende momenten tijdens de show tijd om contact te zoeken met het publiek. Hij deinst er ook niet voor terug om het publiek terecht te wijzen. Wanneer enkele enthousiastelingen te vroeg van start gaan in de wall of death, legt hij deze stil. Hij geeft aan dat niet zij, maar wel de band zal aangeven wanneer ze kunnen starten.

Na afloop van de show, worden we nog getrakteerd op 2 bisnummers. Hiervoor heeft Korn 2 klassiekers bewaard: ‘Falling Away From Me’ en ‘Freak on a Leash’. Dit was echt de kers op de taart. Wie er niet bij kon zijn in de Lotto Arena, krijgt een herkansing deze zomer op Alcatraz.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over