Het Internationaal Festival van de Franstalige Film van Namen stelt je graag de eerste filmtitels van haar 35e editie (van 2 tot 9 oktober) voor :

L’ORIGINE DU MONDE van Laurent Lafitte (Frankrijk/België)

Laurent Lafitte, acteur voor bioscoop, televisie & theater, stemacteur van animaties en auteur van one-man shows, blijft ons verbazen! Hij start in cinema met Le Plaisir et ses petits tracas van Nicolas Boukhrief (1997), nadien met Belle-Maman van Gabriel Aghion (1999) en Les Rivières Pourpres van Matthieu Kassovitz (2000). Hij werkte als acteur samen met Guillaume Canet in Mon idole (2002), Ne le dis à personne (2006), Les petits mouchoirs (2010) en Nous finirons ensemble (2019). Daarnaast zien we hem acteren in Mais qui a tué Pamela Rose ? van Eric Lartigau (2003), Un secret van Claude Miller (2007), De l’autre côté du Périph van David Charhon (2012), Les beaux jours van Marion Vernoux (2013), L’Ecume des jours van Michel Gondry (2013), L’art de la fugue van Brice Cauvin (2015), Papa ou Maman 1 & 2 van Martin Bourboulon (2015 & 2016), Elle van Paul Verhoeven (2016, voor een César genomineerd), Au revoir là-haut van Albert Dupontel (2017) en Paul Sanchez est revenu van Patricia Mazuy (2018), om maar enkele te noemen. In 2018 heeft hij op het FIFF L'Heure de la sortie van Sébastien Marnier gepresenteerd, waar de film de Junior Jury Prijs in de wacht heeft gesleept.

Met L’Origine du monde kruipt Laurent Lafitte achter de camera. Zijn eerste film, geselecteerd door het Filmfestival van Cannes in 2020, is een bewerking van het gelijknamige toneelstuk van Sébastien Thiéry. De vijfsterrencast bestaat uit Karin Viard, Laurent Lafitte, Nicole Garcia, Vincent Macaigne enHélène Vincent.

Jean-Louis opent zijn voordeur en beseft dat zijn hart is gestopt. Geen ritmisch geklop in zijn borst, geen polsslag, niets. En toch is hij bij bewustzijn. Hij kan praten en bewegen. Leeft hij nog? Of is hij dood? Noch Michel, een bevriende dierenarts, noch zijn vrouw Valérie hebben een verklaring voor dit bizarre fenomeen. Terwijl Jean-Louis in alle staten is, zoekt Valérie hulp bij Margaux, haar levenscoach met lichte goeroe-ambities, net geen sjamaan, maar wel grote fan van duistere krachten. Ze biedt Jean-Louis een oplossing die hem zal confronteren met zijn grootste angst ...

Een productie van Trésor Films (Alain Attal – Frankrijk), met Artémis Productions (Patrick Quinet – België), StudioCanal, 2L Productions, France 2 Cinéma, RTBF, Voo, BeTV, Proximus en Shelter Prod. De film wordt in België verdeeld door O’brother, en in Frankrijk door StudioCanal die ook de internationale sales verzorgt.

COLLECTIVE (Colectiv) van Alexander Nanau (Roemenië/Luxemburg)

« Geen interview, geen voice-over, legt Alexander Nanau uit. Mijn proces van het maken van documentaires is puur op observatie gericht, een proces van leren over het leven van andere mensen, van persoonlijke groei door zo dicht mogelijk bij de gekozen hoofdrolspelers te komen tot het punt van volledige identificatie. Als ik een verhaal begin te filmen, wil ik in het begin niet te veel weten over mijn personages. In feite weet ik nooit zeker of een filmverhaal vanaf het moment dat ik in hun leven kom, zich nog verder zal ontwikkelen. Ik probeer het zo in te kaderen dat de kijker de indruk krijgt dat ik in de buurt woon en de karakters leer kennen. De kijker moet het gevoel hebben dat hij of zij getuige is van zijn of haar eigen persoonlijke groeiproces in het leven van anderen. Ik denk dat dat is wat de bioscoop zou moeten doen. Toen ik begin 2016 aan deze film begon te werken, had ik nooit gedacht dat het jaar een belangrijk keerpunt zou zijn voor de democratie in de wereld. »

Alexander Nanau, een Roemeens-Duitse producent en filmmaker geboren in Roemenië, studeerde regie aan de Berlijnse Academie voor Film en Televisie DFFB. In 2006 regisseerde hij Peter Zadek Inszeniert Peer Gynt, geselecteerd voor het filmfestival van München. Zijn documentaire Lumea vazuta de Ion Bwerd getoond op Visions du Réel en won in 2010 een Emmy Award. In 2014 presenteert hij in Namen zijn ontroerende Toto et ses sœurs, genomineerd op de European Film Awards het jaar daarop. Hij is ook cinematograaf voor de Frans-Duitse documentaire Nothingwood van Sonia Kronlund, opgenomen in Afghanistan en voorgesteld op de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes in 2017. Het Filmfestival van Namen is verheugd om zijn nieuwe film te mogen voorstellen : Collective, een bijzonder uitdagende onderzoeksdocumentaire, met Câtâlin Tolontan, Camelia Roiu, Tedy Ursuleanu, Mirela Neag en Vlad Voiculescu

Na een tragische brand in de Colectiv Club, een nachtclub in Boekarest, op 30 oktober 2015, beginnen steeds meer slachtoffers in ziekenhuizen te sterven aan verwondingen die op zich niet levensbedreigend zijn. Een team van onderzoeksjournalisten onderneemt actie om de massale corruptie in het nationale gezondheidsstelsel en andere openbare instellingen aan de kaak te stellen. Door de betrokken journalisten, klokkenluiders en overheidsfunctionarissen te volgen, biedt Colectiv een compromisloze, meeslepende kijk op corruptie en de prijs die voor de waarheid moet worden betaald.

De film had zijn wereldpremière op het filmfestival van Venetië in 2019 en werd vervolgens gepresenteerd op het filmfestival van Toronto in 2019, het True False Film Festival van Colombia 2020, het Festival du Film et Forum International sur Les Droits Humains de Genève 2020, en won de speciale prijs op het festival van La Roche-sur-Yon en de Prix Ulysse op het filmfestival van Montpellier in 2019.

De film is een productie van Alexander Nanau Production (Roemenië), in coproductie met Samsa Film (Luxemburg) en HBO Europe (Roemenië), met steun van het Romanian Film Centre, Luxembourg Film Fund en Sundance Documentary Fund en de deelname van Mitteldeutscher Rundfunk (MDR), Radio Télévision Suisse (RTS), RSI Radiotelevisione svizzera, YES Docu. De internationale sales wordt verzorgd door Cinephil.

Ontdek de trailer van COLLECTIVE

LA DEESSE DES MOUCHES A FEU van Anaïs Barbeau-Lavalette (Québec)

« Ik zal deze jonge boekhandelaar, zijn sprankelende en overtuigde blik, die mij 'La Déesse des mouches à feu', toen pas gepubliceerd, nooit vergeten, zo herinnert Anaïs Barbeau-Lavalette zich. ‘Lees dit. Het is de roman van het jaar'. Het was 2014. Ik las het op een avond, en de volgende dag belde ik mijn producent: 'Ik wil een film maken met deze roman'. Ik wil een film maken met deze roman omdat het de eerste keer is dat ik over mijn generatie hoor vertellen. Deze eerste stappen in het volwassen leven zullen me altijd beroeren, doen confronteren en inspireren. »

De in 1979 in Quebec geboren cineaste Anaïs Barbeau-Lavalette regisseerde de kortfilms Ina Litovski(2012) en Prends-moi (2014), en verschillende bekroonde documentaires, waaronder Les Petits princes des bidonvilles (2000) en Si j'avais un chapeau (2006), Les Petits Géants (2009, winnaar van een Gemini) en Se souvenir des cendres (2010, dat het avontuur volgde van de film Incendies van Denis Villeneuve en een Gemini won voor Beste Documentaire) evenals Le plancher des caches (2015) en Ma fille n'est pas à vendre (2017). Ze regisseerde ook de speelfilms Le Ring (2007, geselecteerd voor Toronto en Berlijn) en Inch'allah (2012, geselecteerd voor Toronto en Berlijn waar ze de Fipresci International Critics' Prize won). Haar derde fictiefilm, La Déesse des Mouches à feu, die dit jaar in Berlijn gepresenteerd wordt in de sectie Generation, is gebaseerd op de gelijknamige roman van Geneviève Pettersen. De film heeft een mooie cast van hoofdrolspelers: Kelly Depeault, Eléonore Loiselle, Caroline Néron, Normand D'Amour, Robin L'Houmeau, Noah Parker, Antoine Desrochers en Marine Johnson.

Dit jaar zal ze Romain Gary's roman Chien blanc bewerken. Anaïs Barbeau-Lavalette is ook de auteur van de reiskronieken Embrasser Yasser Arafat (2011), het kinderboek Nos héroïnes (2018) en de romans Je voudrais qu'on m'on efface (2010) en La femme qui fuit (Prix des libraires du Québec, Grand Prix de la ville de Montréal, Prix France-Québec, verkozen tot best-seller van het decennium 2010-2020).

Op haar 16e verjaardag krijgt Catherine een gele discman, het boek ‘Ik, Christiane F’ cadeau... en de toestemming te gaan shoppen in het winkelcentrum. Het is ook de dag dat haar vader de jeep van haar moeder met opzet tegen een muur aan rijdt. Catherine maakt haar adolescentiejaren door terwijl haar ouders aan het scheiden zijn. Het raakt haar koude kleren niet. Ze heeft het te druk met Melanie Belley die haar terroriseert. Door haar vriend Pascal te stelen kan Catherine de sociale ladder van het polyvalente hulpje beklimmen. Catherine kan niet wachten om te leren. Haar ervaringen zijn allerminst zachtaardig of romantisch te noemen. Van Pascal tot Keven, van het ene ongeluk in het andere, groeit ze op in een gewelddadige, spectaculaire chaos als tiener van de jaren 90.

De film is een productie van Coop Vidéo de Montréal (Luc Vandal – Québec) en in Canada verdeeld door Entract Films. De internationale sales coördineert WaZabi Films.

Ontdek de trailer van LA DEESSE DES MOUCHES A FEU

SLALOM van Charlène Favier (Frankrijk/België)

Charlène Favier komt oorspronkelijk uit Bourg-en-Bresse, kreeg een acteursopleiding in Londen, regisseert in New York en schrijft aan de Femis in Parijs. Charlène Favier schrijft, regisseert en produceert verschillende kortfilms, geselecteerd op festivals, waaronder Free Fall (2012), Omessa(2015), Amir et Léa (2017) en Odol Gorri (2018, geselecteerd voor de César beste kortfilm). Ze maakt ook experimentele video's waaronder Le Serpentaire (2017). In 2019 regisseert ze haar eerste speelfilm, Slalom. Met Noée Abita en Jérémie Renier in de hoofdrol, werd de film geselecteerd voor het filmfestival van Cannes 2020 en op het filmfestival van Angoulême 2020 in competitie.

De vijftienjarige Lyz mag zich bij een vooraanstaande skiclub voegen van het lyceum van Bourg-Saint-Maurice. Fred, ex-kampioen en nu coach, besluit alles in te zetten op zijn nieuwe aanwinst. Helemaal in de ban van hem gaat Lyz fysiek en emotioneel tot het uiterste. Ze heeft een reeks successen, maar valt al snel onder Fred's absolute controle...

De film is een productie van Mille et Une productions (Frankrijk) en Panache Productions (België). Hij wordt in België verdeeld door Anga Productions en in Frankrijk door Jour 2 Fête. The Party Film Sales verzorgt de internationale sales.

Ontdek de trailer van SLALOM

PETIT VAMPIRE van Joann Sfar (Frankrijk/België)

Joann Sfar werd in Nice geboren als zoon van een sefardische vader en een asjkenazische moeder en raakt al snel geboeid door filosofie en Schone Kunsten. Hij ontdekt de wereld van het stripverhaal bij de uitgeverij Delcourt waar hij zijn gevoel voor verhaal ontdekt en bij Association waar hij zich volledig toelegt op de kunst van het vertellen van verhalen. Zo tekent hij meer dan honderd albums die zijn krioelende universum en zijn onnavolgbare grafisch talent illustreren. Door de combinatie van fantasie, poëzie, humor en filosofie weet hij zowel kinderen als volwassenen te boeien. In 2010 begint hij films te regisseren met Gainsbourg Vie héroïque (César voor Beste Debuutfilm, Beste Acteur en Beste Geluid in 2011, en op het FIFF gepresenteerd door Laetitia Casta als onderdeel van haar Coup de Coeur in 2019). Nadien volgt Le Chat du Rabbin (bewerkt uit zijn eigen stripverhaal, César voor Beste Animatiefilm in 2012), La Dame dans l'auto avec des lunettes et un fusil (Magritte voor Beste Kostuums in 2016). Zijn nieuwe animatiefilm, Petit Vampire, ontving de GAN Foundation Award op het Annecy Festival. Camille Cottin, Alex Lutz en Jean-Paul Rouve lenen hun stem aan de personages van de film.

Petit Vampire verveelt zich. Petit Vampire is al driehonderd jaar lang tien jaar oud en hij droomt ervan om naar school te gaan en er een vriendje te hebben. Michel is wees, heeft gedragsproblemen op school en is niet bang wanneer hij de betoverende wereld van zijn vampierenvriendje ontdekt. Meteen groeit een vriendschap tussen de twee jongens, maar de angstaanjagende Gibbous, een monster met maan-hoofd, heeft gezworen de kleine gelukkige vampierengemeenschap te vernietigen, en dit legt veel obstakels op hun weg.

De film is een productie van AutoChenille Productions (Frankrijk) en Panache Productions (België). Hij wordt in Belgë verdeeld door Anga Productions en in Frankrijk door StudioCanal. De internationale sales worden beheerd door StudioCanal.

Ontdek de trailer van PETIT VAMPIRE

UNE VIE DEMENTE van Ann Sirot en Raphaël Balboni (België)

Zoals eerder aangekondigd, opent het FIFF met de eerste Belgische langspeelfilm Une Vie démentevan het duo Ann Sirot en Raphaël Balboni, in wereldpremière en in aanwezigheid van de filmploeg.

Alex en Noémie, een stel van in de dertig, willen graag een kind. Maar hun plannen worden grondig verstoord wanneer de moeder van Alex, Suzanne, zich vreemd gaat gedragen. Ze krijgt de diagnose 'semantische dementie', een neurodegeneratieve aandoening die haar gedrag sterk beïnvloedt. Ze strooit met geld, brengt haar buren ‘s nachts een bezoek om broodjes te eten en maakt met lijm en schaar een rijbewijs. Suzanne-de-moeder wordt Suzanne-het-onhandelbare-kind. Een bijzondere leerschool voor ouders in spe Noémie en Alex!

Een productie van Hélicotronc, in coproductie met L’Œil-Tambour. De film brengt in de hoofdrollen Jean Le Peltier, Jo Deseure, Lucie Debay en Gilles Remiche bijeen. De film wordt in België verdeeld door Imagine Film (release voorzien in november 2020).

Met een aangepaste, nieuwe formule zal het 35ste Internationale Franstalige Filmfestival van Namen opnieuw vol beloften en verrassingen zitten, steeds met haar missie de Franstalige cinema in het echt, in het groot, ten toon te spreiden! Rendez-vous van 2 tot 9 oktober, om talenten uit de hele Franstalige wereld te ontdekken.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over