Het 38e Internationale Festival van de Franstalige Film van Namen (FIFF) loopt van 29 september tot 6 oktober in het oude centrum. Om je nieuwsgierigheid te prikkelen, onthult het FIFF graag de eerste zes titels uit de selectie van 2023: een documentaire, een animatie en vier ficties uit alle hoeken van de wereld:

  • Banel & Adama van Ramata-Toulaye Sy (Senegal/Frankrijk/Mali)
  • Nina et le secret du hérisson van Alain Gagnol et Jean-Loup Felicioli (Frankrijk/Luxemburg)
  • Le Procès Goldman van Cédric Kahn (Frankrijk)
  • Richelieu van Pier-Philippe Chevigny (Québec/Frankrijk)
  • Une des mille collines van Bernard Bellefroid (België/Frankrijk) – wereldpremière
  • Vincent doit mourir van Stéphan Castang (Frankrijk/België)

Banel & Adama van Ramata-Toulaye Sy (Senegal/Frankrijk/Mali)

Banel en Adama houden van elkaar. Ze wonen in een klein, afgelegen dorpje in het noorden van Senegal en dat is alles wat ze weten over de wereld. Maar de perfecte liefde die hen bindt, wordt op de proef gesteld door de gebruiken van de dorpsgemeenschap. Want waar zij wonen is geen ruimte voor passie, laat staan voor chaos.

Banel & Adama, debuut langspeelfilm van de jonge Senegalese regisseur Ramata-Toulaye Sy, ging dit jaar in wereldpremière in de Officiële Competitie op het Filmfestival van Cannes.

« Ik wilde een geweldig tragisch liefdesverhaal schrijven, waar iedereen zich in kon vinden. En ik wilde dat het zich afspeelde in Senegal, waar mijn ouders vandaan komen, zegt de regisseur. Ik heb al van jongs af aan een passie voor literatuur en ik droomde van een grote tragedie, vermengd met magisch realisme, poëzie en de vertelkunst. Ik wilde een personage verzinnen dat net zo mythisch was als Medea of Phaedra. Natuurlijk heeft Afrika een enorm aantal bekende fictieve figuren, maar geen enkele die over de grenzen van het continent gaat. Universaliteit is een sleutelbegrip voor mij. »

In de film spelen Khady Mane, Mamadou Diallo, Binta Racine Sy, Moussa Sow, Ndiabel Diallo, Oumar Samba Dia en Amadou Ndiaye.

Banel & Adama is een productie van La Chauve-Souris et Take Shelter, in coproductie met Astou Films, Astou Production, DS Productions, Canal+ International, Arte France Cinéma. Met financiële steun van l’UNION EUROPÉENNE en GROUPE DES ÉTATS ACP. Met steun van CANAL+, CENTRE NATIONAL DU CINÉMA ET DE L’IMAGE ANIMÉE, FONDS JEUNE CRÉATION FRANCOPHONE, FONDS IMAGE DE LA FRANCOPHONIE, FONDS DE PROMOTION DE L’INDUSTRIE CINÉMATOGRAPHIQUE, AUDIOVISUELLE DU SÉNÉGAL (FOPICA) en DOHA FILM INSTITUTE. Met medewerking van ARTE FRANCE, TV5MONDE en CINE+. In samenwerking met CINEMAGE 17. De internationale sales wordt verzorgd door Best Friend Forever.

De film wordt verdeeld door Cherry Pickers Film, in Frankrijk door Tandem en in Afrika door Pathé BC Afrique.

Bekijk hier de trailer van Banel & Adama.

Nina et le secret du hérisson van Alain Gagnol & Jean-Loup Felicioli (Frankrijk/Luxemburg)

Elke avond luistert Nina graag naar de verhalen die haar vader haar vertelt. Ze stellen zich voor hoe een egel de wereld ontdekt. Op een avond is Nina's vader druk bezig met andere, serieuzere zaken voor het werk. Gelukkig is daar Mehdi, Nina's beste vriend. Wat als de schat die verborgen ligt in de oude fabriek al hun problemen zou kunnen oplossen? En zo begint een groot avontuur waarin ze weg moeten zien te komen van de oude buurvrouw en haar pluizige kat, de valstrikken van de conciërge moeten zien te ontwijken en zijn grote hond moeten zien te misleiden... En ze kunnen rekenen op de kleine egel om samen met hen op onderzoek uit te gaan!

Deze geanimeerde thriller, geregisseerd door Alain Gagnol en Jean-Loup Felicioli, werd dit jaar gepresenteerd in de Officiële Selectie Buiten Competitie op het Annecy Festival.

« Met deze film gaan we verder op verkenning naar een genre dat ons na aan het hart ligt: de misdaadthriller. En meer specifiek, de overvalfilm, aldus de twee regisseurs. Maar deze keer zijn het niet George Clooney en zijn glamoureuze bende die aan het roer staan. Onze twee overvallers zijn tien jaar oud. Maar dat weerhoudt ze er niet van om net zo moedig, inventief en vastberaden te zijn als hun illustere voorgangers. De genres thriller en detective stellen ons in staat om hedendaagse thema's aan te snijden zonder ooit het plezier van de kijker uit het oog te verliezen. We willen geen didactische films maken. Onze belangrijkste ambitie is om de best mogelijke cinema te maken en het publiek te boeien. »

Audrey Tautou, Guillaume Canet, Loan Longchamp, Keanu Peyran, Guillaume Bats en Patrick Ridremont geven hun stem aan de personages in deze heerlijke animatie voor elke kijker vanaf zeven jaar.

Alain Gagnol studeerde animatie, illustratie en strips aan de Émile Cohl-school in Lyon, voordat hij als animator ging werken in Valence. Hij is de auteur van romans voor volwassenen in de Série Noire collectie en romans voor jongeren uitgegeven door Syros, evenals misdaadromans uitgegeven door Gallimard, Cherche Midi en Le Passeur. Jean-Loup Felicioli studeerde aan de Beaux-Arts in Annecy, in Straatsburg, Perpignan en Valence, voordat hij bij Alain Gagnol in Valence ging werken. Hij schrijft ook kinderboeken.

Samen maakten ze een aantal kortfilms, waaronder L'Egoïste (1995), Le Nez à la fenêtre (2001) en Mauvais temps (2005), voordat ze in 2010 hun eerste speelfilm uitbrachten, het met een Oscar bekroonde Une vie de chat, gevolgd door Phantom Boy in 2015. Nina et le secret du hérisson is hun derde langspeelfilm.

De film is een productie van Parmi les lucioles Films, in coproductie met Doghouse Films, Auvergne-Rhône-Alpes Cinéma en KMBO Production. Hij wordt in België verdeeld door Cinéart en in Frankrijk door KMBO.

Bekijk hier de trailer van Nina et le secret du hérisson.

Le Procès Goldman van Cédric Kahn (Frankrijk)

In november 1975 begon het tweede proces tegen Pierre Goldman, een extreemlinkse activist die in eerste aanleg tot levenslang was veroordeeld voor vier gewapende overvallen, waarvan één de dood van twee apothekers tot gevolg had. Hij hield zijn onschuld in de laatste zaak vol en werd binnen enkele weken een icoon van intellectueel links. Georges Kiejman, een jonge advocaat, verdedigde hem. Maar hun relatie werd al snel gespannen. Goldman, ongrijpbaar en provocerend, riskeerde de doodstraf en maakte de uitslag van het proces onzeker.

« Ik ontdekte Pierre Goldman zo'n vijftien jaar geleden via zijn boek Souvenirs obscurs d'un Juif polonais né en France, legt regisseur Cédric Kahn uit. Wat me opvalt is niet zijn onschuld, maar zijn buitengewone taal. Zijn stijl, zijn dialectiek, zijn denkwijze. Ik zei tegen mezelf dat ik iets met dit boek moest doen, op film. »

De film, die dit jaar in wereldpremière ging tijdens de opening van de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes, heeft de volgende hoofdrolspelers Arieh Worthalter, Arthur Harari, Jeremy Lewin, Christian Mazzuchini, Stéphan Guerin-Tillié en Aurélien Chaussade.

Cédric Kahn begon als editor-stagiaire voor de film Sous le soleil de Satan van Maurice Pialat voordat hij in 1990 zijn eerste kortfilm Les Dernières Heures du millénaire regisseerde. Twee jaar later presenteerde hij zijn eerste langspeelfilm Bar des rails op het Festival Premiers Plans in Angers en op de Semaine de la Critique in Venetië. In 1994 werd zijn film Trop de bonheur vertoond in Cannes en won hij de Prix Jean Vigo. In 1998 werd L'ennuigeselecteerd voor de Prix Louis-Delluc in Venetië. Zijn film Roberto Succo werd gepresenteerd in de officiële competitie in Cannes in 2001 en Feux rouges met Carole Bouquet en Jean-Pierre Darroussin werd opgenomen in de officiële competitie in Berlijn in 2004. Daarna draaide hij L'Avion (2005) met Vincent Lindon en Isabelle Carré, Les Regrets (2009) met Valeria Bruni-Tedeschi en Yvan Attal, Une Vie meilleure (2012) met Leïla Bekhti en Guillaume Canet, die de prijs voor Beste Acteur won in Rome, Une Vie sauvage (2014) met Mathieu Kassovitz, die de Speciale Juryprijs won in San Sebastian, La Prière (2018) met Anthony Bajon, die de Zilveren Beer voor Beste Acteur won op het Festival van Berlijn, en Fête de Famille (2019) met Catherine Deneuve en Emmanuelle Bercot. Dit jaar is hij terug met twee films, Le Procès Goldman en Making Of.

Naast zijn carrière als regisseur heeft Cédric Kahn ook de rol van acteur op zich genomen. Hij was te zien in N'oublie pas que tu vas mourir (1996) van Xavier Beauvois, Alyah (2012) en Les Anarchistes (2015) van Elie Wajeman, Tirez la langue Mademoiselle (2013) van Axelle Ropert, Un Homme à la hauteur (2016) van Laurent Tirard, L'Économie du couple (2016) van onze landgenoot Joachim Lafosse en Cold War (2018) van Pawel Pawlikowski.

Le Procès Goldman wordt geproduceerd door Moonshaker Films (Frankrijk) en gecoproduceerd door Tropdebonheur Productions (Frankrijk), met de steun van Canal+, Ciné+, CNC, Cinemage 17, Indefilms 11, SG Image 2021. De internationale verkoop wordt verzorgd door Charades.

De film wordt in België verdeeld door Cinéart en in Frankrijk door Ad Vitam.

Bekijk hier de trailer van Procès Goldman.

Richelieu van Pier-Philippe Chevigny (Québec/Frankrijk)

Een jonge vrouw, die net aan de slag is gegaan als vertaalster Frans-Spaans in een fabriek waar Guatemalteekse arbeiders werken, gaat samen met hen de strijd aan tegen de uitbuiting waaraan ze dagelijks worden blootgesteld.

Deze debuut langspeelfilm van de Quebecse regisseur Pier-Philippe Chevigny, die vorige maand in première ging op Tribeca en vervolgens begin juli een speciale vertoning kreeg op het Karlovy Vary Festival, gaat over de slechte omstandigheden van seizoenarbeiders in Quebec.

In Richelieu spelen Ariane Castellanos, Marc-André Grondin (lid van de officiële jury van het 30e FIFF, wiens eerdere films C.R.A.Z.Y., Le Premier jour du reste de ta vie, Tu dors Nicole en Vic+Flo ont vu un ours zijn), Nelson Coronado, Antonio Ortega, Gerardo Miranda, Luis Oliva, Micheline Bernard, Eve Duranceau enMarvin Coroy de hoofdrollen.

Pier-Philippe Chevigny komt uit Montreal en combineert in zijn films angstaanjagende mise-en-scène met hedendaagse sociale thema's. In 2013 werd zijn eerste kortfilm, Tala, geselecteerd voor meer dan 40 internationale festivals. Zijn volgende kortfilm, Vétérane (met Ariane Castellanos al in de hoofdrol), werd gepresenteerd in Clermont-Ferrand en op het FIFF Namur in 2017. Recrue, gemaakt in 2019, is een overweldigend succes, met meer dan 130 festivalselecties (waaronder Toronto, Busan, FIFF Namur, Stockholm en Vladivostok), 30 prijzen (waaronder kwalificatie voor de Oscar voor Beste Kortfilm op het Tirana Festival) en verkoop aan onder andere ARTE, HBO Europe, TV5 en CBC. Dankzij dit succes begon Pier-Philippe met het maken van zijn eerste fictielangspeelfilm, Richelieu.

De film is een productie van Le Foyer Films (Québec), en coproductie met TS Productions (Frankrijk) en JPL Films (Frankrijk). Be For Films zorgt voor de internationale sales.

De film wordt in Canada verdeeld door Funfilm.

Bekijk hier de trailer van Richelieu.

Une des mille collines (Rwanda 1994-2024 – Du génocide à la réconciliation) van Bernard Bellefroid (België/Frankrijk)
– wereldpremière

Ze heetten Fiacre, Fidéline en Olivier. Ze waren 4, 5 en 9 jaar oud. Ze hadden er geen idee van dat in de wereld waarin ze terecht waren gekomen, geboren worden al een misdaad was. Als Tutsi geboren worden. Iedereen kende ze. En het was op klaarlichte dag en voor de ogen van het hele dorp dat er in de lente van 1994 een einde kwam aan hun veel te korte leven.

De film beslaat 30 jaar geschiedenis. Van de laatste dagen van deze kinderen in 1994 door de ogen van degenen die hen probeerden te redden... via de populaire Gacaca-rechtszaken tegen degenen die hen hebben uitgeroeid, gefilmd in 2005 door de regisseur, tot aan de kwestie van verzoening, die er vandaag duidelijk is nu genocidairs en overlevenden weer naast elkaar leven.

Gebaseerd op een vertrouwensband die sinds 2005 is gesmeed met de mannen en vrouwen van hetzelfde dorp, geeft de film drie kinderen een nieuw leven in de naam van een miljoen anderen. Het verhaal van een heuvel in naam van alle heuvels.

De Belgische filmmaker Bernard Bellefroid, die regelmatig op het FIFF te zien is, studeerde regie aan het INSAS. Hij maakte verschillende documentaires, waaronder Nous sommes au monde (2000) en Quand on est mort, on ne respire plus (2002). In 2005 reisde hij naar Rwanda om het pittige Rwanda, les collines parlent op te nemen, een documentaire waarin hij overlevenden van de genocide en hun beulen een stem geeft. De film won de Gouden Beiaard voor Beste Documentaire op het FIFF in 2006, evenals de Grote Prijs op het Vues d'Afrique Festival, de Prijs voor Beste Documentaire op het Docville Festival in Leuven, de Grote Prijs op het Osnabrück Festival, de Prix du Conseil Général op het Vannes Festival en de Prijs Beste Documentaire op het Cinéfleuve Festival. Daarna maakte hij Pourquoi on ne peut pas se voir dehors quand il fait beau, die werd gepresenteerd op het FIFF in 2008.

Daarna richtte hij zich op fictie en regisseerde La Régate, grotendeels gedraaid in de regio Namen, die de Junior Jury Prijs en de Fictie Publieksprijs won op het FIFF 2009 en de Publieksprijs op het Festival Premiers Plans d'Angers. Nadien maakte hij het drama Melody (2014) met Lucie Debay en Rachael Blake, die samen de Prijs Beste Vertolking ontvingen op het Festival des Films du Monde in Montreal, terwijl de film de Cinevox Prijs en de Publieksprijs Fictie won op het FIFF.

Voor zijn nieuwe documentaire Une des mille collines keert Bernard Bellefroid terug naar een onderwerp dat hem na aan het hart ligt: de genocide in Rwanda. Hij schreef ook het scenario en de cinematografie is van Gil Decamp. De film is een productie van Gaëtan David - La Compagnie Cinématographique (België), in coproductie met Tchin Tchin Production (Frankrijk), Panache Productions (België) en Les Productions du souffle (België), met steun van RTBF, Arte en VRT.

De film wordt verdeeld door Wallonie Image Production die ook voor de internationale sales instaat samen met Belgian Docs.

Bekijk hier de trailer van Une des mille collines.

Vincent doit mourir van Stéphan Castang (Frankrijk/België)

Van de ene op de andere dag wordt Vincent herhaaldelijk en zinloos aangevallen door mensen die hem proberen te vermoorden. Zijn rustige bestaan wordt op zijn kop gezet en wanneer het geweld escaleert, heeft hij geen andere keuze dan te vluchten en zijn manier van leven te veranderen.

Vincent doit mourir, winnaar van de Fondation Gan pour le cinéma, is de eerste speelfilm van de Franse regisseur en acteur Stéphan Castang. Deze spannende en originele thriller beleefde zijn wereldpremière tijdens de Semaine de la Critique op het filmfestival van Cannes dit jaar. Het scenario is van Mathieu Naert en de cinematografie is van Manuel Dacosse.

« Ik zou zeggen dat er een ironie door de hele film loopt, geeft de regisseur toe. Een ironie die zonder meer laat zien dat dit geweld ook het geweld van onze maatschappij is en tot absurditeit leidt. Wat ik leuk vind aan het absurde is dat het ons in staat stelt om te lachen om serieuze dingen, zonder de tragiek van de situaties te ontkrachten of de clou van de film belachelijk te maken. »

Naast Vimala Pons wordt de hoofdrol vertolkt door de uitstekende Karim Leklou, een vaste waarde in Namen, die al te zien was in Un Prophète van Jacques Audiard, Les Géants van Bouli Lanners, Réparer les vivants van Katell Quillévéré, Un Monde van Laura Wandel, La Troisième guerre van Giovanni Aloi, Bac Nord van Cédric Jimenez, Pour la France van Rachid Hami en Temps mort van Eve Duchemin.

Stéphan Castang, geboren in 1973, is filmmaker, auteur en acteur. In het theater werkte hij met het gezelschap L'Artifice als acteur (Nam-Bok le hâbleur, Aucassin et Nicolette) en toneelschrijver (Lettres d'amour de 0 à 10, Molière du spectacle jeune public 2005). Hij schreef ook toneelstukken zoals Boule de gomme, Le Défilé de César en Une divine tragédie (samen geschreven met Sacha Wolff).

Als filmmaker heeft hij verschillende kortfilms geschreven en geregisseerd, waaronder Jeunesses françaises in 2011 (geselecteerd op het filmfestival van Berlijn in 2012, voorgeselecteerd voor de César en bekroond op het Côté Court Festival - Pantin), Service Compris in 2014 (winnaar van de prijs voor beste acteur op het Festival van Aubagne), Panthéon Discount in 2016 (preselectie voor de César, winnaar van prijzen in Clermont-Ferrand, Alès en Brest) en Finale in 2020 (geselecteerd in Clermont-Ferrand en winnaar van prijzen in Trouville, Pantin en Brussel). Hij is ook docent aan de Universiteit van Bourgondië-Franche-Comté en Parijs VIII.

Vincent doit mourir wordt geproduceerd door Capricci (Frankrijk) en Bobi Lux (Frankrijk), in coproductie met Arte France Cinéma en Gapbusters, in samenwerking met Frakas Productions (België) en met de medewerking van Canal+, Ciné+ en de steun van de CNC, Eurimages, Centre du Cinéma et de l'Audiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles, Shelter Prod, Taxshelter. be, ING, RTBF, Voo & Betv, Proximus, Coffiloisirs, Fondation Gan pour le cinéma, Cofinova 19, Région Auvergne-Rhône-Alpes, Région Pays-de-la-Loire, Procirep-Angoa. Goodfellas is verantwoordelijk voor de internationale sales.

De film wordt in België verdeeld door O’brother en in Frankrijk door Capricci.

Bekijk hier een fragment van Vincent doit mourir.

Het 38e Internationaal Festival van de Franstalige Film van Namen (FIFF) loopt van 29 september tot 6 oktober 2023 in het centrum van de Waalse hoofdstad.

Trouw aan zijn missie « Cinema delen. In het echt. In het groot », presenteert het Festival van Namen een honderdtal films uit de vier windstreken van de Francofonie, die 88 staten en regeringen over de hele wereld telt, met landen als Frankrijk, Québec, Roemenië, Zwitserland, Egypte, Griekenland, Libanon, Marokko, Tunesië, Burkina Faso, Kameroen, Congo, Ivoorkust, Mali, Rwanda, Senegal, Cambodja, Laos, Vietnam, Haïti en België.

In de loop der jaren is het FIFF uitgegroeid tot de belangrijkste ontmoetingsplaats voor de Franstalige cinema. Het festival mag zowel een groeiend breed publiek als honderden vakmensen uit de 7e kunst verwelkomen in de zalen en tijdens ontmoetingen en workshops.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over