Nood aan een imagocampagne wordt steeds groter

De boekenverkoop in Vlaanderen daalde in de eerste helft van 2014 vrij sterk. De omzet daalde met 4,5%, terwijl het aantal verkochte exemplaren daalde met 6,6%. Vooral de literaire fictie krijgt stevige klappen en daalt met bijna 12%. De non-fictie informatief daarentegen doet het wel goed en stijgt dankzij de vele boeken over de herdenking van Wereldoorlog 1.

Deze evolutie sterkt Boek.be in de overtuiging dat er dringend nood is aan een imagocampagne ter bevordering van het kopen en lezen van boeken. De nieuwe Vlaamse regering heeft deze noodzaak opgenomen in haar beleidsverklaring en Boek.be hoopt dat hier snel werk van gemaakt kan worden.

Voor het eerst kunnen we ook betrouwbare cijfers publiceren over de verkoop van de e-boeken in Vlaanderen. In het tweede kwartaal van 2014 is het aandeel van de e-boeken opgeklommen tot 3% van het totaal aantal verkochte boeken.

De verkoop van het algemene boek in Vlaanderen blijft een moeilijke periode doormaken. De totale omzet in het eerste jaarhelft bedraagt 84,7 miljoen euro, wat een daling betekent van 4,5%. Het aantal verkochte boeken daalde in deze periode met 6,6% naar 6,5 miljoen stuks. Dit is het derde jaar op rij dat de boekenverkoop een daling kent. Het boek krijgt steeds meer concurrentie van andere vormen van ontspanning (internet, games,...) en heeft dringend nood aan bredere aandacht en een aantrekkelijker imago als belangrijkste cultuur- en informatiedrager. Daarom vraagt Boek.be aan de Vlaamse regering om samen snel werk te maken van een grote publiekscampagne voor het boek zoals voorzien in het regeerakkoord.

Literaire fictie krijgt zware klappen

Het literaire fictie-genre kent de grootste daling, nl. 11,9%. Terwijl vorig jaar de nieuwe Dan Brown en de nieuwe Khaled Hosseini voor een onverwachte boost zorgden in de verkoop van dit genre, blijkt dit voorjaar geen echte bestsellers op te leveren. De verkoop van de top 10 titels bedraagt dit voorjaar slechts de helft van de omzet van vorig jaar. De boekenmarkt is sterk afhankelijk van de verkoop van bestsellers. Af en toe kan de bestsellerverkoop de cijfers wat opkrikken, maar de algemene tendens is dalend. Het bekroonde boek Oorlog en Terpentijn van Stefan Hertmans is het meest verkochte literaire fictieboek.

De verkoop van de kinderboeken blijft ogenschijnlijk stabiel, maar hier hoort wel een kanttekening bij. Dankzij de rage van de loom-bandjes nemen de instructie- en patroonboekjes een steeds groter aandeel voor hun rekening in de verkoop van dit genre.

WO1 herdenking ook zichtbaar in boekenverkoop.

Bijna alle genres kennen een daling in de verkoop, behalve de non-fictie informatief. Hier zijn het vooral de geschiedenisboeken die een grote belangstelling kennen. De vele herdenkingsboeken over Wereldoorlog 1 slaan duidelijk aan bij het publiek, waardoor dit genre stijgt met 5,1%.

Bij de non-fictie vrije tijd stellen we een daling vast met -3,8 %. De kookboeken kennen een lichte daling maar blijven wel een belangrijke plaats innemen in de totale boekenverkoop. Opvallend hier is de sterke aanwezigheid van Pascale Naessens die met niet minder dan vijf verschillende titels de top 10 van de non-fictie vrije tijd overheerst.

Online verkoop stijgt met 14%

Binnen een dalende markt zien quasi alle marktkanalen hun verkoop dalen. Het is enkel de internetboekhandel die zijn positie weet te versterken. Hier bedraagt de groei 14,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het is een tendens die zich de voorbije jaren reeds manifesteerde en zich onverminderd doorzet. Hiermee stijgt het aandeel van de online winkels binnen de totale boekenverkoop boven de 12,5%.

En de rest van Europa?

In alle Europese landen zie we een negatieve trend. Nederland en Spanje krijgen de zwaarste klappen met resp. – 11,12% en – 9,1%. Duitsland (- 3,8%) en Frankrijk (- 4,2% ) volgen ongeveer dezelfde tendens als Vlaanderen.

Verkoop van e-boeken stijgt naar 3%.

Voor het eerst kunnen we ook betrouwbare cijfers publiceren over de verkoop van e-boeken in Vlaanderen. In het tweede kwartaal van 2014 werden in Vlaanderen om en bij 99.000 e-boeken verkocht. Dat is 3% van de totale verkoop in Vlaanderen. In hetzelfde kwartaal gingen er 3,2 miljoen papieren boeken over de toonbank. Hiermee loopt Vlaanderen nog achter op Nederland waar de digitale verkoop nu 4,7% van de totale omzet vertegenwoordigt. Uiteraard wordt deze verkoop vooral online gerealiseerd, waardoor 1 boek op 4 dat bij een webshop wordt gekocht vandaag een e- boek is.

Bijna 3 op 4 van de verkochte e-boeken is literaire fictie. De overige genres komen veel minder aan bod. Opvallend is dat nog slechts 2% van de verkochte boeken voorzien is van het beveiligingssysteem van Adobe. Het overgrote deel van de e-boeken heeft vandaag een watermerkbeveiliging, zodat de consument geen enkele hinder ondervindt bij het installeren van de boeken op de e-reader of tablet. Het aanbod aan e-boeken neemt ook zienderogen toe. Er zijn reeds meer dan 33.000 verschillende titels digitaal beschikbaar, zowat 41% van de leverbare titels.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over