In het feestjaar waarin radio in België zijn honderdste verjaardag viert, blijft het medium enorm populair in Vlaanderen. Dat blijkt uit de nieuwe luistercijfers die het CIM vandaag heeft bekendgemaakt. Bijna 3 miljoen Vlamingen kiezen dagelijks voor een van de vijf netten van de openbare omroep, goed voor een stabiel marktaandeel van 61,1%.

De jongste CIM-cijfers bestrijken de periode van 4 januari 2014 tot en met 4 april 2014. Radio 2 blijft met 28,8% afgetekend de grootste radiofamilie van Vlaanderen.

Klara doet het goed bij de cultuur- en muziekliefhebbers: het marktaandeel van de radiozender stijgt naar 2,4% ten opzichte van 1,9% vorig jaar. “We zijn heel blij dat de Klara-luisteraars het concept slow radio en de hele vernieuwingsoperatie van september vorig jaar smaken”, zegt Klara-nethoofd Chantal Pattyn.

Studio Brussel (11,9%) blijft stabiel. Het marktaandeel van MNM (9,7%) stijgt met meer dan een procent ten opzichte van vorig jaar. De zenders blijven het goed doen bij de Vlaamse jongeren.

Radio 1, ten slotte, behaalt een marktaandeel van 7,8%, een lichte daling ten opzichte van de vorige CIM-periode. VRT-radiomanager Els Van de Sijpe: “We weten dat nieuwe programma's altijd wat tijd nodig hebben om zich te zetten. We merken bijvoorbeeld ook nu pas duidelijk de effecten van de vernieuwing bij cultuurzender Klara in september vorig jaar. We werken dan ook verder op onze uitgestippelde weg en blijven verfijnen. We zijn tevreden met nieuwe, aantrekkelijke formules als het Kiescafé waar de luisteraars massaal op afstemmen. En met het WK voetbal en de Tour de France mikken we op een heel sterke sportzomer.”

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over