Anouk Antonissen

Opera wordt vaak gezien als 'out of fashion' en ontoegankelijk. Opera Zuid bewijst met haar productie De|Die|The Fledermouse het tegendeel. Het Maastrichtse gezelschap steekt deze klassieker onder de operettes in een nieuw jasje. De setting verplaatst zich van het 19e eeuwse Wenen naar New York 2014. Het is een moderne opvatting die geen afbreuk doet aan het origineel.

In het concept van regisseurs Daniel van Klaveren en Miranda van Kralingen staan social media centraal. De personages leven in een wereld waarin selfies, appjes en hashtags belangrijker lijken dan echte menselijke contacten. We krijgen een smartphonefilmpje te zien van de Nederlandse diplomaat Eisenstein. In zijn studententijd heeft hij een grap uitgehaald met zijn dronken en als vleermuis verkleedde studievriend Falke. Falke zint na deze actie op wraak. Hij reist naar New York waar Eisenstein net is gaan samenwonen met zijn Amerikaanse vriendin. De 'revenge of the bat' vindt plaats bij een vernissage op oudejaarsnacht. Eisenstein is hier onder vermomming aanwezig is. Hij blijkt echter niet de enige die zich anders voordoet dan hij is. Alle aanwezigen zitten mee in het complot. Dit leidt tot grappige situaties.

De operette wordt in het Engels gespeeld en gezongen met Nederlandse boventiteling. Ieder personage is een specifiek typetje met een eigen accent. Zo horen we ondermeer Nederlandse, Russische en Mexicaanse tongvallen voorbij komen. Dit zorgde meermaals voor hilarische scènes. Zeker in combinatie met de vele clichés, leuke choreografieën, grotesk spel en deurenkomedie.

Ondanks het hedendaagse kader blijft de prachtige muziek van Johann Strauss Jr. overeind. Bij de solisten sprong voornamelijk tenor Elmar Gilbertsson, die de rol van Alfred op zich nam, in het oog. Spijtig genoeg heeft niet iedere stem voldoende draagkracht om de hele zaal te vullen. Ook was de verstaanbaarheid tijdens het zingen niet optimaal. Toch is het over het algemeen een prima cast van jonge mensen. Naast Strauss' beroemde melodieën zijn er ook andere klassiekers doorheen de opera verweven. Zo wordt ondermeer underdogfiguur Frosch, vertolkt door Marcel van Dieren, de ster van de avond wanneer hij losgaat op Jailhouse Rock van Elvis Presley.

Als je De|Die|The Fledermouse in één woord zou moeten omschrijven dan is het dit: entertainment. Artistiek gezien is het geen grootse productie, maar aan amusement is er geen gebrek. Ideaal voor een cultureel avondje uit. De voorstelling speelt nog tot eind december in verschillende Nederlandse theaters.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Praktische informatie

Artiest / titel:: 
De|die|the Fledermouse
Datum: 
02/12/2014
Locatie: 
Theater aan de Parade, Den Bosch