1e single ‘Killing Floor’ (Howlin' Wolf-cover) ft. zanger Brian Johnson nu online

De Amerikaanse gitaarlegende Slash (Guns N' Roses, Velvet Revolver, Slash Ft. Myles Kennedy & the Conspirators) brengt op vrijdag 17 mei a.s. zijn nieuwe solo-album 'Orgy Of The Damned' uit bij platenlabel Gibson Records, met daarop covers van blues classics die hij eigenhandig heeft geselecteerd.

De eerste single die daaraan vandaag voorafgaat is een cover van Howlin' Wolf's 'Killing Floor' uit 1964, met Brian Johnson van AC/DC als gastzanger. Aerosmith's Steven Tyler vervult een fanatieke glansrol op mondharmonica op deze blues klassieker. In de bijgaande video 'Killing Floor' zien we Slash en zijn bluesband, bestaande uit Johnny Griparic (bas), Teddy Andreadis (keyboards), Michael Jerome (drums) en Tash Neal (zang/gitaar).

Slash:"‘Killing Floor’ is een van mijn favoriete Howlin’ Wolf-nummers, maar ook een van de iconische bluesriffs die mij als jonge gitarist instant raakte. Ik heb er altijd al op de een of andere manier een cover van willen maken en deze plaat was de perfecte aanleiding om dat te doen. Toen ik het nummer daadwerkelijk met de band speelde - met Brian Johnson als zanger - realiseerde ik me dat ik me vroeger nooit had kunnen stellen dat het zo geweldig klonk. En al helemaal dankzij de verbluffende mondharmonicapartij van Steven Tyler."

Brian Johnson: "Toen Slash me vroeg om 'Killing Floor' te zingen zei ik meteen ja. Het was een van de eerste nummers die ik leerde in mijn allereerste band. Toen hij de track voor me speelde, was het al helemaal een no-brainer. Plus: Steven's harmonica is so bloody hot. I had a ball with Slash in the studio, and I think we did this great old song justice.

Pre-order: https://gibsonrecords.lnk.to/ootd

Als groot bluesliefhebber permitteerde Slash zich bij het maken van dit hoorbaar met veel liefde gemaakte solo-album alle vrijheid (waardoor hij alle ruimte neemt om als gitarist te excelleren met adembenemende soli) en liet hij zich leiden door het grote respect en de bewondering voor zijn blueshelden die hij met dit album wil eren. 'Orgy Of The Damned' bevat 12 tracks waarvan de laatste -' Metal Chestnut' - een door Slash speciaal voor dit album geschreven instrumental is. Voor de overige elf songs vroeg hij evenzoveel van zijn favoriete zangers en zangeressen (zie de tracklist + gastzangers (M/V) verder onderaan).

'Orgy Of The Damned' laat een minder bekende kant van Slash's muzikale kunnen zien. Hoewel hij altijd al een brede waaier aan stijlen en genres heeft omarmd, biedt het album een inkijkje in zijn vroege inspiratiebronnen en huidige fascinaties. In plaats van op te nemen met zijn kenmerkende muur van versterkers, hield hij het heel basic, met een kleine combo versterker en een paar oude gitaren. Dit gaf hem de kans om een unieke kant van zijn gitaarspel te verkennen.

Slash: "Bij alle hardrock bands waarin ik speel wordt de muziek meestal in een waanzinnig tempo gebracht met een zekere agressie. Dit album is nog steeds in mijn stijl, en het heeft nog steeds een soort eigen agressie omdat dat nu eenmaal mijn manier van spelen is. Maar tegelijkertijd heeft het een basic, uitgeklede sound die transparant en rauw is. Het was een andere benadering. Ik maak niet vaak dit soort platen en je hoort me niet altijd in deze context opnames maken. Maar ik hield van wat we op dat moment hebben vastgelegd."

Op dinsdag 9 april 2024 komt SLASH ft. Myles Kennedy & The Conspirators naar Amsterdam voor een show in de Amsterdamse Ziggo Dome. Deze show is onderdeel van de 'The River Is Rising' wereldtournee 2024 ter promotie van Slash's meest recente studio-album '4' dat in 2022 via Gibson Records verscheen.

Ruim twee weken later keert de band terug naar de Benelux voor een tweede show, en wel op vrijdag 26 april 2024 in Rockhal te Esch/Alzette in Luxemburg. Voor beide shows is Mammoth WVH (Wolfgang van Halen) de support act. De lopende wereldtournee voert SMKC naar Zuid-Amerikaanse, Japanse en Europese podia, met in totaal 21 landen en 32 steden.

Hoewel hij opgroeide in Engeland bracht Slash's Amerikaanse grootmoeder hem al vroeg in aanraking met de blues; op vroege leeftijd raakte hij in de ban van B.B. King. Tegelijkertijd voedden zijn ouders hem op met een gezond dieet van Britse rock-'n-roll uit de jaren zestig, van The Who tot The Kinks. Toen hij naar Laurel Canyon in L.A. verhuisde, raakte Slash omringd door rock- en folk zangeres als Joni Mitchell en Crosby, Stills, Nash & Young, die hem allemaal inspireerden met hun spel en songwriting. Pas toen hij zelf gitaar begon te spelen realiseerde Slash zich dat al zijn favoriete muzikanten beïnvloed waren door dezelfde B.B. King-platen waar hij als kleine jongen naar luisterde.

Midden jaren negentig speelde Slash met zijn bluesrockformatie Slash's Blues Ball, die wel optrad maar nooit muziek uitbracht. Voor 'Orgy Of The Damned' herenigde hij zich vorig jaar met twee van zijn voormalige Blues Ball-bandleden, bassist Johnny Griparic en toetsenist Teddy Andreadis, en rekruteerde drummer Michael Jerome en zanger-gitarist Tash Neal. De groep betrok een repetitieruimte in North Hollywood en begon met het uitwerken van soulvolle, swingende versies van klassieke blues nummers die vervolgens met de legendarische producer Mike Clink (o.a. Whitesnake, Guns N' Roses, Mötley Crüe, Megadeth, Jefferson Starship, The Babys, Heart, Steve Vai) werden opgenomen.

'Orgy Of The Damned' omarmt een breed scala aan stijlen binnen het blues genre, variërend van een uptempo, rauwe versie van Robert Johnson's 'Crossroads' tot een klaaglijke, twangy uitvoering van T. Bone Walker's 'Stormy Monday'. 'Hoochie Coochie Man', geschreven door Willie Dixon en beroemd gemaakt door Muddy Waters in 1954, laat de 'in-the-moment' aard en ontembare energie van 'Orgy Of The Damned' horen met Billy F. Gibbons van ZZ Top op gitaar en vocals.

Slash benaderde ook zijn oude vriend en collega Iggy Pop, die zelf al lang een bluesnummer wilde opnemen. Iggy stelde Lightnin' Hopkins' track 'Awful Dream' uit 1962 voor: een kaal, traag nummer dat oorspronkelijk op een akoestische gitaar werd opgenomen. Het duo besloot die stripped back sfeer te hercreëren en nam een eigen en emotioneel geladen versie op, zittend op twee krukken in Slash's studio. "Iggy's interpretatie van dat nummer is eigenlijk subliem", zegt Slash. "En het is iets wat niemand ooit eerder van hem heeft gehoord. Aan het einde van het nummer kun je hem de harmonica-partijen horen zingen."

Op het album heeft Steven Tyler van Aerosmith een harmonica-cameo op de eerste single van het album: een razende, vrolijk ongebonden versie van Howlin' Wolf's klassieker 'Killing Floor' uit 1964, met Brian Johnson van AC/DC op vocalen. Demi Lovato leent haar krachtige stem aan 'Papa Was a Rollin' Stone', een vurige, soulvolle versie van de single uit 1972 van The Temptations die Slash als kind bewonderde. Hoewel het nummer meer neigt naar R&B, wilde de gitarist er zijn eigen gepassioneerde draai aan geven. Het album sluit af met een opzwepend instrumentaal nummer, 'Metal Chestnut', speciaal geschreven voor 'Orgy of the Damned'

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over