Waarom hebben we seks? Omdat het een biologische impuls is of gewoon omdat we het leuk vinden? Vrijen we om ons voort te planten? En is seks een basisbehoefte of kunnen we perfect zonder?

7 seksuologen van de Universiteit van Gent hebben het grootste onderzoek ooit gedaan naar de vraag waarom we vrijen. Ze hebben meer dan 5.000 mensen ondervraagd over het intiemste deel van hun leven. En opmerkelijk: er zijn maar liefst 237 motieven om te vrijen.

Kim Van Cleempoel, seksuologe: “237 motieven dat is veel, maar al die motieven worden in 4 grote groepen ingedeeld. Fysieke redenen, emotionele redenen, om je doel te bereiken of om je onzekerheid te verstoppen. Fysieke redenen bijvoorbeeld omdat vrijen leuk is, opwindend. Emotionele redenen omdat je je man of vrouw graag ziet en dat wil tonen. Als je een job wil en met de baas seks hebt, dan gebruik je seks om je doel te bereiken. Er zijn ook mensen met een laag zelfbeeld die met seks hun eigenwaarde willen verhogen.”

Telefacts legt de resultaten voor aan jongeren, senioren, mensen die ziek zijn. Hoe gaan zij om met seks? Hebben jongeren een vertekend beeld van seks omdat ze te veel porno kijken? En wat als we onder stress staan door ons werk, ons gezin, ziekte? Heeft dat een invloed op onze prestaties onder de lakens?

Volgens bioloog Dirk Draulans is seks alvast verslavend. Draulans: “Seks zet een aantal hormonen vrij waar je op een bepaalde manier verslaafd aan kan raken. Die hormonen kunnen een soort cocaïne- of heroïne-achtig effect hebben in onze hersenen. Het hormoon dat vrijkomt bij een orgamse, oxytocine, kan echt de band tussen mensen versterken en een gelukzalig gevoel geven. Dus dat speelt zeker een rol bij de vraag waarom we vrijen.”

De -vaak verrassende- resultaten van het seksonderzoek in Telefacts.

Betaal je teveel voor het onderhoud van je wagen?

Elk jaar moeten bijna 700.000 auto’s in ons land naar de garage voor een onderhoud. Veel automobilisten stellen zich vragen bij hun factuur. Wat heeft de garagist juist vervangen? En waarom kosten die onderdelen zoveel? Consumentenvereniging Test Aankoop krijgt bijna elke dag klachten binnen van mensen die problemen hebben met hun factuur. Telefacts zoekt uit waarom chauffeurs weinig vertrouwen hebben in hun garage en vooral, waarom er zo’n groot prijsverschil is voor een onderhoud.

Wie naar een officiële concessiehouder of merkgarage gaat voor een herstelling, betaalt vaak tot twee keer zoveel voor een wisselstuk als in een onafhankelijke garage. Volgens de concessiehouder omdat het om een origineel onderdeel gaat. Maar uit de reportage van Telefacts blijkt dat er veel meer aan de hand is. Ook de merkdealers zelf zeggen dat ze worden uitgeperst door de fabrikanten. Ze moeten zich aan zoveel vooropgestelde regels en normen houden, dat ze het hoofd nog amper boven water kunnen houden. En dat merk je ook aan de cijfers. De voorbije 20 jaar is het aantal officiële dealers in ons land met 40 procent gedaald, van 6000 naar 3600. Federauto, de Belgische federatie van autohandelaars en herstellers, verwacht dat die dalende trend zich de komende jaren zal voortzetten. De merken voeren een schaalvergroting door en enkel de kapitaalkrachtige dealer zal nog kunnen meespelen. De kleintjes worden eruit geconcurreerd.

Telefacts waarom vrijen wij? betaal je teveel voor het onderhoud van je wagen? dinsdag 16 september 2014 om 21.40 bij VTM

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over