Hard Driver – Point Break

Wat van start ging als een mysterieuze live act, draaide uit tot een groot succes voor Freek van Kempen aka Hard Driver. Zijn performance in de harddance scène ging gepaard met het dragen van een lichtgevende motorhelm. Een jaar lang had het publiek te raden naar de persoon onder deze helm en de energieke sets die hij teweeg bracht. Niet alleen zijn inspirerende muziek, maar ook het showelement van de helm maakte het de ideale combinatie voor een geslaagde en adembenemende act.

Exact een jaar na zijn intrede op Reverze, werd zijn ware persoonlijkheid onthuld op ditzelfde evenement. Zijn carrière genoot er van een ondenkbare start. Zo stond hij onder andere op festivals en evenementen als Tomorrowland, The Qontinent, Q-Base, Sunrise festival, Hard Bass, Bassleader en nog vele meer. Het jaar 2014 was voor hem een absoluut topjaar en daarmee is zijn nieuwe album ‘Point Break’ meteen de kers op de taart voor zijn fantastisch werk.

Het album bestaat uit 16 tracks uit de hand van Hard Driver, met aan de start het nummer ‘#WUT’. Gevolgd door ‘Bassdrops’ en wat verder op het album ongetwijfeld één van zijn grootste hits ‘Crank It Up’. Deze laatste gaat van start met een solo viool, die geleidelijk overgaat in een melodisch deun die de track opbouwt naar zijn rauwe climax. Ook bij ‘Skies Fade To Black’ vinden we deze melodische tonen ondersteund door krachtige lyrics.

Zelf stak hij nog twee nummers in een nieuw jasje, namelijk ‘Rock Ya Attitude’ van Psyko Punkz en de officiële anthem van Bassleader 2014 ‘Unlock The Power’ van Da Tweekaz. Dat er verschillende invloeden aan de basis liggen van dergelijk muziekgenre, is duidelijk waarneembaar bij het nummer ‘Ears Open’, waar de Drum N Bass sound naar boven komt. Maar ook bij ‘Instigator’, waarbij de stem van Diesel het nummer naar een hoger niveau tilt, wordt Hip Hop naar voren geschoven.

Voor sommige tracks kon hij rekenen op een unieke samenwerking met collega dj’s. Zijn Dirty Workz maatje Coone was hier één van. Samen met de Nederlandse rapper E-Life zorgden ze voor de ultieme ode aan de felbegeerde Nike’s en de daarbij horende swoosh. Dat de Air Maxen onherroepelijk verbonden zijn met de hardere stijlen, wordt met het nummer ‘Swoosh Fever’ prachtig weer gegeven.

Daarnaast staan er nog een paar prachtige collabs in samenwerking met Hard Driver op dit album. Zo weten Digital Punk & MC DL aardig te imponeren met het nummer ‘Crash N Burn’ en staat de kick centraal van de track ‘Dirty South’ door Zany. Tot slot, en om het album waardig af te sluiten, staan er nog twee staalharde kleppers op het programma samen met Frequencerz en Radical Redemption. Respectievelijk ‘Pitch Black’ en ‘United From The Start’. Één ding is zeker, Hard Driver heeft zonder twijfel zijn plaats meer dan verdiend tussen de grootmeesters binnen het raw hardstyle genre. (TVT)