Hoe zou het klinken wanneer de mensheid in één klap wordt weggevaagd door een buitenaardse invasie? Dat was de vraag waarover muzikant David Martijn zich vorig jaar maandenlang het hoofd brak. Zijn opdracht: de perfecte soundtrack componeren bij de Brits-Franse sciencefictionserie War of the Worlds, een hedendaagse bewerking van het bekende boek van H.G. Wells uit 1898, geproduceerd door Fox en Canal Plus.

Als gitarist en toetsenist bij de Belgische electro-rockband Goose zet David Martijn al vijftien jaar lang festivalweides en concertzalen in lichterlaaie. Maar ver van het feestgedruis, in de stilte van de Kortrijkse Safari Studios, creëert hij sinds enige tijd ook muziek voor film en tv. Het was zijn levenslange liefde voor fotografie die hem daar onverwachts toe bracht: in 2013 vroeg Magnum-fotograaf Carl De Keyzer hem om soundscapes te componeren bij zijn expo ‘Aller Retour’. Niet veel later volgde een eerste echte soundtrack bij de documentaire OdysSea, ook over Carl De Keyzer. Dat experiment bleef niet onopgemerkt: in 2016 klopte sound agency Sonhouse bij Martijn aan om de zenuwslopende tv-serie De Dag van een eigenzinnige score te voorzien.

De samenwerking smaakte naar meer, en toen De Dag-regisseur Gilles Coulier werd aangesteld als lead director van War of the Worlds, trok hij Martijn meteen opnieuw aan boord. De reeks had volgens Coulier “Dave-DNA” nodig: de onmiddellijk herkenbare sound van David Martijn, die het einde van de wereld van de nodige emotie zou voorzien, maar nooit over the top zou klinken.

Net zoals bij De Dag ging Martijn bijzonder vroeg aan de slag: nog voor het eerste beeld van War of the Worlds gedraaid werd, had hij zijn eerste composities al klaar, enkel en alleen geïnspireerd door het scenario. Een hoogst ongebruikelijke aanpak, die weliswaar meer ruimte laat voor intuïtie en fantasie. Op die manier werd de muziek ook meer dan alleen een soundtrack: ze bepaalde actief mee de sfeer van de reeks. Om de toon en het ritme van de serie te finetunen, regisseerde Gilles Coulier zelfs heel wat scènes met de composities van Martijn in zijn oren.

De soundtrack van War of the Worlds blijft ver weg van de grootse orkestrale Hollywood-arrangementen die meestal te horen vallen in sciencefiction- en rampenfilms. De hele serie ademt realisme en een broze intimiteit, en dus was elke vorm van bombast ook in de soundtrack uit den boze. David Martijn koos voor een minimalistisch geluid, dat het gevoel van lege straten en uitgeroeide steden vertaalde. Niet de aliens, maar de mensen en hun persoonlijke worstelingen staan ook in de muziek centraal. Wat gaat er in je om wanneer plots alles en iedereen uit je leven wordt weggerukt? Martijn gebruikte zijn collectie analoge synthesizers, maar ook gitaar en piano om precies dat gevoel te pakken te krijgen.

Nu verschijnt de soundtrack van War of the Worlds als een volwaardig album bij het prestigieuze label Lakeshore Records, dat eerder al de populaire soundtracks van Drive, Moonlight, Marriage Story en Stranger Things uitbracht. Dat David Martijn met deze Amerikaanse maatschappij in zee ging, is een aangenaam neveneffect van een reis naar L.A. met een bende vrienden – waaronder ook regisseur Gilles Coulier. Martijn kon toen bij het befaamde talentenbureau ICM Partnerstekenen, en legde ook de eerste contacten bij Lakeshore. De deur naar een internationale carrière als componist staat nu wagenwijd open.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: