De 50ste verjaardagseditie van Jazz Middelheim hield het bezwaarlijk droog, maar klopt niettemin af op meer dan 16.000 bezoekers. Tevreden bezoekers ook. Zowat elke artiest op de affiche tekende voor een topconcert, en ondanks een paar flinke regenbuien zat de sfeer erg goed. “Terwijl er vorig jaar nog wat kritiek kwam op de eerste niet-zittende dag in de geschiedenis van het festival,” aldus festivaldirecteur Bertrand Flamang, “merk je dat mensen dit jaar bewust kozen voor een bepaalde festivaldag: zittend luisteren naar Pharoah Sanders Quartet en Kenny Werner of de benen strekken op STUFF. en een leger nieuwe jazztalenten.”

Ook de keuze voor de Amerikaanse trompettist Ambrose Akinmusire als artist in residence bleek een schot in de roos. “Werkelijk elk van de vier concerten was er knal op”, vertelt Flamang. “Elk concert was mooi verankerd in de roots van jazz en tegelijk ook erg vernieuwend. Jong, oud, Ambrose wist iederéén te charmeren.”

Nog een topper was Nubya Garcia, de Britse saxofonist die Flamang de afgelopen jaren en zelfs maanden nog ontzettend heeft zien groeien. “Haar geluid wordt alsmaar rijker, en de intensiteit van haar band is buitengewoon. Garcia zelf hoorde je tijdens de set ook steeds losser komen, tot op het punt dat ze met haar sax een transcendente laag bovenop de muziek legde – iets wat alleen grote muzikanten kunnen.”

En dan was er natuurlijk Lander Gyselinck, die dit jaar samen met zijn BeraadGeslagen-compagnon Fulco Ottervanger een hele dag cureerde en die ook op magistrale wijze afsloot met de hulp van Zwangere Guy, Charlotte Adigéry en Mauro Pawlowski. “BeraadGeslagen was de perfecte afsluiter”, aldus Flamang. “Er hing echt een supertoffe vibe in de lucht die avond.”

Maar Gyselinck maakte voor de festivaldirecteur nóg meer indruk met zijn band Ragini Trio, die op Jazz Middelheim het gezelschap kregen van Bojan Z en de Indische zangeres Sawani Mudgal. “Vroeger zou je daar ‘fusion’ tegen gezegd hebben: twee culturen die op elkaar werden gelegd. De generatie van Lander brengt die culturen voor het eerst écht samen. Je hoort geen twee verschillende dingen meer. Het is één muziek geworden. Je merkt dat ook aan de reactie van het publiek: in feite maken ze zeer moeilijke muziek, maar ze slagen er moeiteloos in om iedereen mee te krijgen.”

Als Flamang er dan nog een set van één van de jazzlegendes op de affiche moet uitlichten, dan is het zonder twijfel Charles Lloyd, “die er eveneens als geen ander in slaagt om de meest complexe muziek toegankelijk te maken voor een groot publiek. Komt daar nog bij dat er enorm veel improvisatie in zijn set zat, en dan is het gewoon voor iedereen duidelijk dat ze ruim een uur lang naar een groep uitzonderlijke muzikanten hebben zitten luisteren.”

Ook voor Klara-producer Marc Weyts was deze 50ste verjaardagseditie een hoogvlieger: “Magische momenten te over! De verbluffende vitaliteit van Idris Ackamoor. De aanstekelijke levenslust van de tachtigers Charles Lloyd en Enrico Rava, die terecht een staande ovatie kregen. Poëet Saul Williamspakte mij helemaal in met zijn engagement. De innemende pianist Gerald Clayton kroop zowel bij Ambrose Akinmusire als Charles Lloyd helemaal in de muziek.”

De grootste ontdekking voor Weyts was Nubya Garcia, “maar de meest aangrijpende performance kwam van Ambrose Akinmusire, die voor zijn project Mae Mae aan de slag ging met geluidsopnames van de vrouwelijke Mattie Mae Thomas.” En dan was er nog de rollercoaster genaamd STUFF, “die zelfs Klara-presentator Bart Vanhoudt aan het dansen kreeg. No mean feat!”

Klara zond alle concerten van de Main Stage live uit. Daarnaast waren er gesprekken met artiesten door hosts Bart Vanhoudt, Karel Van Keymeulen en Lies Steppe, die ook alle concerten presenteerde. Op klara.be/jazzmiddelheim en de Facebook-pagina van Klara kunnen de jazzliefhebbers terecht voor video’s en interviews. Ook leuk: op de fotostand van Klara kon je je eigen jazzhoes maken.

Meer jazz is er deze zomer op Klara met Lies Steppe. Op zondagavond nodigt ze gasten uit als Dré Pallemaerts, Bert Dockx en Maaike Wuyts. Een aantal favoriete (jazz)platen zijn dan weer het vertrekpunt voor een gesprek in My Favorite Things. En de meest legendarische jazzartiesten hoort u van maandag tot zaterdag in All That Jazz – zowel op Klara als via de Klara-app.

Jazz Middelheim 2019 werd georganiseerd door Jazz & Muziek, met de warme steun van Klara en de stad Antwerpen.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over