De campagne van 2014 was een ongemeen boeiende strijd, die op de voet werd gevolgd door de kijker. Ook op verkiezingsdag was de interesse bijzonder groot.

STEM 2014: beste verkiezingsuitzending sinds 2006

VTM NIEUWS klokte met het verkiezingsprogramma STEM 2014 af op 24,3 % marktaandeel (VVA 18-54) tussen 11u00 en 21u00. Voor VTM is dit de beste score van een verkiezingsuitzending sinds de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006. In totaal bereikte STEM 2014 tussen 11u00 en 21u00 meer dan 2 miljoen Vlamingen (4+). De piekmomenten situeren zich tijdens de overwinningsgesprekken van N-VA (tussen 550.000 en 600.000 kijkers) in de Viage. Ook het eerste grote interview met Bart De Wever in het Vlaams Parlement door Dany Verstraeten werd gevolgd door meer dan een half miljoen kijkers.

Meer dan 1,7 miljoen mensen deden mee aan de Stem van Vlaanderen

Ook de online redactie van VTM NIEUWS draaide op zondag 25 mei 2014 op volle toeren. Meer dan een half miljoen Vlamingen volgden de online-verslaggeving met video’s en uitslagen op de voet. In de aanloop naar de verkiezingen namen bijna 1,7 miljoen mensen deel aan De Stem van Vlaanderen, de online-stemtest van VTM NIEUWS. Dat is meer dan een verdubbeling sinds de vorige editie in 2012.

Het Nationale Debat en Jambers in de politiek beheersten de verkiezingscampagne

Het Nationale Debat met Bart De Wever en Paul Magnette werd door 563.000 Vlamingen (31,9 % op VVA 18-54) bekeken. In het zuiden van het land waren dat er nog eens 574.000. Paul Jambers volgde in Jambers in de politiek vijf afleveringen lang de boegbeelden van de grote Vlaamse partijen in de aanloop naar de politieke D-day. De laatste aflevering –uitzending vrijdag 23 mei 2014- was ook de meest bekeken met 505.000 kijkers, goed voor een marktaandeel van 34,4 % (VVA 18-54). Het programma bereikte bijna twee miljoen Vlamingen.

VTM NIEUWS was er op de eerste rij

Algemeen hoofdredacteur Kris Hoflack: “Ik word zelden geweldig euforisch of depressief van kijk- en bereikcijfers, maar ik ben natuurlijk zeer blij met dit resultaat. Vooral omdat het al zolang geleden was dat VTM NIEUWS op verkiezingsdag nog zo goed scoorde. Maar ik vind het veel belangrijker dat VTM NIEUWS opnieuw volop meespeelt op het vlak van politieke verslaggeving. Voor de kwaliteit van de politieke berichtgeving in Vlaanderen is dat een goede zaak. Bijna 1,7 miljoen mensen deden mee aan de Stem van Vlaanderen. Jambers in de politiek was het meest spraakmakende verkiezingsprogramma. Het duel tussen Bart De Wever en Paul Magnette was hét debat van deze verkiezingen. En ook op verkiezingsdag maakten we het verschil met een fris gemaakt en hedendaags tv-programma waar de kijker de meest spannende verkiezingsstrijd van de voorbije jaren vanop de eerste rij kon volgen.”

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: