Els Verhaeren

Zondagochtend begon de dag in Kortrijk onder een dik wolkenpak met heel wat mist. Een voorbode dat het die dag waarschijnlijk niet zo warm zou worden als dag één op Alcatraz Hard Rock & Metal Festival, maar dat kon geen kwaad. Als het maar droog was dan waren we al content.

AMF startte hun tweede dag met Flotsam & Jetsam, een thrash metal band die onlangs nog een nieuw album uitbracht. F&J zorgden er al voor dat de zon wat wakker werd en haar best deed om de wolken te verdrijven. Ze deden dat o.a. met 'Life is a Mess'. Zondag was het programma goed gevuld met thrash metal want ook Exodus is een bekende in dit genre. Zij brachten Alcatraz op snelheid en dus groeide het publiek voor het podium goed aan. Heel wat vuisten gingen de lucht in. Exodus gooide er een extra nummer tussen 'War Is My Shepherd' dat ze opdroegen aan Motörheads Lemmy Kilmister. Op 'Toxic Waltz' ontstond er een grote circlepit voor het podium en gingen honderden "horns" de lucht in.

Circlepits en Wall of Death waren ook te zien tijdens het optreden van Devildriver. Zanger Dez Fafara, ook zanger van Coal Chamber, wist hoe hij het publiek op zijn hand kreeg. "Show me your f*ckin' middlefinger" deed honderden middelvingers de lucht in gaan. Devildriver heeft ook onlangs een nieuw album 'Trust No One' uitgebracht via Napalm Records, waarvan ze o.a. 'Daybreak' speelden.

Met Korpiklaani ging het er heel wat vrolijker en speelser aan toe op de festivalweide van Kortrijk. De Finse band deed enkelen in het publiek arm in arm dansen en huppelen. Een heel leuke ambiance ging over Alcatraz al was het spijtig dat het niet zo'n meezingers waren zoals bijvoorbeeld bij Alestorm.

Lita Ford bracht weer de hardrock naar het festival. Deze, ondertussen 58-jarige, dame staat al heel lang op het podium. In 2016 bracht zij haar memoires uit waarin ze schreef over haar leven bij The Runaways, waar ze in de jaren '70 startte samen met Joan Jett. Zestien jaar was ze toen ze de eerste stappen zette in die rockende mannenwereld. Lita's intro was 'Balls to the Walls' van Accept. Verder speelde ze o.a. 'The Bitch is Back' (cover van Elton John) en 'Living Like a Runaway', de titeltrack van een album en het boek. Zo deed ook even een duet met haar gitarist tijdens 'Close My Eyes Forever' een nummer dat geschreven werd door Ozzy Osbourne.

Alcatraz Hard Rock & Metal Festival breidt zijn concept rond de Californische gevangenis elk jaar weer een beetje uit. Er was eerder al de prisonstage, de wachttoren (PA), de Chapel (Vip), dit jaar kwam daar nog El Presidio bij. “El Presidio” is spaans voor gevangenis en verwijst naar “El Presidio Real de San Francisco, de voormalige legerbasis. Rockbar El Presidio was gedeeltelijk onder gebracht in een oude circustent maar binnenin zag je daar niet veel meer van terug. Het was tof aangekleed met tralies en dergelijke. Binnen kon je genieten van muziek en kon je kijken naar de bijhorende videoclips. Er waren ook speciale bieren voorzien die je in het juiste glas te drinken kreeg.

Het weer op dag 2 van Alcatraz was niet meer zo warm geworden omdat de zon vaak achter de wolken verdween. Als de zon dan wel wat kwam kijken werd je nog verfrist door de stevige wind die over het festival waaide. Tegen de avond waren wel de meeste wolken verdwenen en stond de Prisonstage nog de rest van de tijd te blinken in de avondzon.

Waar het publiek een beetje stilgevallen was bij Lita, was het weer volle bak bij Children Of Bodom. Veel crowdsurfers vlogen weer richting de frontstage op nummers als 'Lake Bodom'. Armen gingen de lucht in tot ver achteraan het publiek. COB fans zorgden op vraag van zanger Alexi Laiho voor een heuse moshpit op 'I Worship Chaos' van hun gelijknamige recentste album.

Soulfly opende met 'We Sold Our Souls To Metal'. De Brazilianen met frontman Max Cavalera gooide er al snel het Sepultura nummer 'Refuse/Resist' tegen aan en daar genoot het publiek ten volle van. Sinds 2012 speelt Max' zoon Zyon op de drums bij Soulfly en zo werd ook Soulfly een Cavalera family band. Het Alcatraz publiek was echt helemaal “Into Soulfly” en Max was volledig “into Alcatraz”. Het publiek reageerde super op de band en visa versa. Cavalera is dan ook al een icoon in de metal. Zijn nummers als 'Roots Bloody Roots' zijn daar bewijs van, ook al is dat nummer bij een andere band geschreven. Er werd heel wat rond gesprongen op 'Jumpdafuckup/Eye for an Eye'. "Scream for me Belgium" en dat deden ze waarna de band nog even 'The Trooper' van Iron Maiden speelde. Max was echt de max!

Het Duitse Kreator haalde heel wat uit de kast: Bengaals vuur, confettireepjes die ver rond vlogen dankzij de stevige wind. Het Alcatraz publiek bleef goed in de sfeer die er al was bij Soulfly en we zagen hen dan ook collectief headbangen op opener 'Enemy Of God'. De thrash band had ook extra veel licht bij maar dat kwam in de avondzon nog niet helemaal tot zijn recht. De rookspuwers tijdens o.a. 'Phobia' daarentegen droegen wel bij tot de sfeer die de band wilde bereiken. Tijdens 'From Flood Into Fire' viel plots het geluid van het publiek weg, maar dat werd snel terug verholpen en de band begon gewoon terug opnieuw. 'Hordes of Chaos' verwarmde het publiek met een vlammenzee.

Daarna was het tijd voor metal/rockopera van Tobias Sammet's Avantasia. Het podium zag er heel mooi uit tijdens deze 'Ghostlights' tournee. Met een intro van 'Also Sprach Zarathustra' kwam de Duitse show op gang. 'Mystery of the blood red rose' was de opener. Michaël Kiske (Helloween) kwam Tobias vergezellen tijdens het nieuwe 'Ghostlights'. Sammet bracht nog veel vrienden mee op het podium zoals Ronnie Atkins (Pretty Maids). Tijdens 'The Scarecrow' was Sammet wel even zijn tekst vergeten, maar hij kreeg back-up van Jorn Lande. Avantasia stond met z'n achten op podium, met telkens een gast, het podium was dan ook altijd goed gevuld. Bob Catley (Magnun) zong mee op 'The Story Ain't Over' waar we ook de prachtige stem van Amanda Somerville, de backing vocaliste van dienst. Het Alcatraz publiek was heel rustig tijdens de liedjes maar reageerde zeker en vast enthousiast als Tobias er om vroeg. Armen gingen van links naar rechts op 'Farewell', waar Amanda ook weer wat meer op de voorgrond kwam. Leuke anekdote: Tobias voelt zich vaak “Helmut Lotti” als hij ‘Farewell’ zingt. Mr. Bigs zanger Eric Martin kwam op podium bij 'Dying For An Angel'. De set werd afgesloten met 'Let The Storm Descend Upon You'. Avantasia bracht een hele mooie show, met echt prachtige artiesten met geweldige stemmen bijeen, maar het concept past toch beter in een grote zaal, waar je relaxed kan genieten van dit meesterwerk. En de kippenvel op je armen echt alleen maar komt dankzij deze pracht en niet door de frisse wind die over Kortrijk ging.

Alcatraz Hard Rock & Metal Festival 2016 werd afgesloten met het allerlaatste Europese concert van Twisted Sister. In juni stonden ze ook al op Graspop Metal Meeting maar dit optreden werd dus echt het allerlaatste in Europa. Met de intro van AC-DC’ 'It's A Long Way To The Top (If You Wanna Rock'n'roll) werd het afscheidsfeestje ingezet, met vuurwerk en al. Dee Snider in een lange zilveren vest (al verdween die voor het eerst nummer gedaan was) verscheen snel aan zijn traditionele roze microstatief. De mannen van Twisted Sister hebben er een 40-jarige carrière op zitten en vonden het nu wel welletjes geweest. Tijd voor een definitief afscheid van TS en daarmee deze 'Forty and Fuck It!' afscheidtoer. Een 16-tal concerten deed Twisted Sister nog, waarvan er twee in België waren. Overdag hadden we al heel veel fans met de Twisted Sister t-shirts rond zien lopen, dus er wilden heel veel mensen deze laatste show nog meemaken. We kregen daarbij een mooie -en warme- vuurshow te zien tijdens 'Burn in Hell'. TS ging doorheen de tijd tot helemaal in het begin met o.a. 'Destroyer' met lekkere zware gitaarrifs. Dee Snider en zijn collega's hadden er duidelijk nog heel veel zin in. Zijn blonde manen gingen veelvuldig op en neer en de man vloog over het podium alsof hij 16 was i.p.v. 61! 'You Can't Stop Rock'n'Roll'! Je kan misschien live TS stoppen maar hun muziek zal altijd blijven leven met nummers als 'I Wanna Rock' en 'We're Not Gonna Take It'. Legendarische nummers die in de rockscene altijd zullen blijven gespeeld worden. Snider wilde een afscheid op Ierse manier, met drank, zang en dans! 'The Price' werd ook hier een ode aan alle overleden rocklegendes en vrienden, waarbij de vernoemde Lemmy Kilmister een groot applaus kreeg. Alcatraz liet hun lichtjes branden voor de sterren in de hemel!

Zoals verwacht ging het publiek ook deze keer volledig uit hun dak op 'We're Not Gonna Take It'! Ze bleven doorzingen nadat het nummer gedaan was en kregen nog een beetje toe. Het nummer is ontstaan als protestsong en geëvolueerd tot o.a. partysong, maar Snider riep op om er weer een protestsong van te maken tegen al het zinloze geweld dat er de voorbije jaren is gebeurd omdat sommige er niet tegen kunnen dat andere mensen plezier maken! Tot 5x kregen we het refrein opnieuw! Dee moest zelf vragen om te stoppen omdat ze anders nooit op tijd zouden kunnen stoppen. Het werd een geweldig afscheidsfeest van een legendarische band die voor altijd in de rockgeschiedenis zal blijven staan! Aan ons om ook de volgende generaties hiervoor warm te houden!

En toen was ook Alcatraz Hard Rock & Metal Festival editie 2016 voorbij! Zij zorgden weer voor een geweldig weekend met steengoeie bands en wij kijken al weer uit naar volgend jaar! Alcatraz is kleiner, maar vaak o zo veel fijner!

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: