Voor het eerst in de geschiedenis van 11.11.11 schreef een artiest een exclusief nummer voor de najaarscampagne. En wat voor één! Niemand minder dan Tourist LeMC maakte het nummer Ubuntu dat vandaag op radiozenders en streaming- en downloadplatformen wordt gelanceerd. De 11.11.11-campagne staat dit jaar in het teken van Changemakers, mensen die veel op het spel zetten om van deze wereld een betere plaats te maken. En die daar ook in slagen.

Tourist LeMC is een perfecte match voor 11.11.11. Sinds zijn verschijning aan het muziekfirmament straalt hij een groot engagement uit. Bovendien spreekt hij een breed publiek aan. Zelf vond hij onlangs inspiratie om de campagne te ondersteunen tijdens een reis naar Congo met 11.11.11 waar hij onder meer Radio Maendeleo bezocht. Dat is een radiozender die correct nieuws en democratische waarden verspreidt en ervoor zorgt dat overheden ter verantwoording worden geroepen in Bukavu en de hele Kivu-streek. Zo vertegenwoordigt de radio de belangen van het volk en is er op de zender plaats voor diegenen die vaak geen stem hebben.

Tourist: “Ik ben erg onder de indruk van de impact die Radio Maendeleo in Bukavu heeft. Ik zag een enthousiast team van radiomakers aan het werk die er alles aan doen om luisteraars te informeren en te entertainen. Een stelletje ongelooflijke professionals. Het is erg belangrijk dat dit soort initiatieven ondersteuning krijgt van organisaties als 11.11.11 omdat de rol ervan om mensen kracht te geven in een moeilijk context, niet te onderschatten valt.”

Changemakers Unite

Op alle continenten steken mensen, bewegingen en organisaties hun nek uit voor een sociaal en ecologisch rechtvaardigere wereld. Zij doen dat dikwijls in moeilijke omstandigheden met tegenkrachten die hen het leven erg moeilijk maken. Met de campagne Changemakers wil 11.11.11 hierop de aandacht vestigen.

Els Hertogen, directeur van 11.11.11: “Volgens de VN is een open ruimte waar mensen zich kritisch kunnen uitlaten en organiseren cruciaal om ongelijkheid en ecologische afbraak aan te pakken. En daar knelt het schoentje. Wereldwijd neemt de bewegingsvrijheid en de ruimte voor die organisaties net af, het zogenaamde fenomeen van de shrinking space. Daarom is het nu meer dan ooit nodig om de soms harde, maar vooral ook hoopgevende, verhalen te vertellen van krachtige stemmen die het heft in eigen handen nemen, niet terugdeinzen en blijven pleiten voor een betere wereld. Soms op gevaar van eigen lijf en leden. Wij zijn solidair met hen en roepen ook onze overheden op om het belang van een open samenleving wereldwijd te blijven verdedigen.”

Niet enkel Tourist toont zijn engagement. Ook zijn management en platenfirma Top Notch/Universal doen dat door voluit de samenwerking te ondersteunen. Zo gaat de opbrengst van de single integraal naar de partnerwerking van 11.11.11.

Singletitel 'Ubuntu' verwijst naar een humanistische filosofie uit Zuidelijk Afrika. Vrij vertaald betekent het 'Ik ben omdat wij zijn' of 'Menselijkheid tegenover anderen', waar in de songtekst ook naar verwezen wordt. De kern is dat wij allemaal verbonden zijn en dat we menselijkheid moeten delen.

Tourist LeMC zal het campagnelied voor de eerste keer live voor een publiek brengen tijdens een miniconcert op het lanceringsevent Changemakers Unite in de AB op zaterdag 28 september om 16u30. Verder zullen ook Passy Mubalama van vrouwenrechtenorganisatie Aidprofen in Congo, Red Constantino van de Filipijnse klimaatorganisatie ICSC (Institute for Climate and Sustainable Cities), schrijfster Dalilla Hermans en columniste Bie Vancraeynest en Landry Mawungu er zijn. Els Hertogen houdt er haar eerste speech als kersvers directeur van 11.11.11.
Het campagnelied zal zeker ook de revue passeren tijdens de show die Tourist LeMC brengt in het Sportpaleis, op 8 november.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over