Naar jaarlijkse gewoonte worden tijdens Filmfestival Oostende (FFO) de winnaars binnen de LOOK!-, COOP!- en SOON!-competitie bekendgemaakt. Dit jaar gaan ‘The Zone of Interest’, ‘Tiger Stripes’ en ‘Toll’ naar huis met een bekroning.

‘The Zone of Interest’: Een meesterwerk dat de jury unaniem overtuigde

De LOOK!-competitie bestond dit jaar uit twaalf sterke films die je op het grote scherm gezien moét hebben. Geen gemakkelijke taak dus voor de jury die de harde noot moest kraken en één winnaar moest kiezen. De jury, die bestaat uit voorzitter en regisseur Stijn Coninx, regisseur Vasilis Katsoupis, actrice Renée Soutendijk, cinematograaf Virginie Surdej en producent Joram Willink, was het er unaniem over eens dat ‘The Zone of Interest’ van Jonathan Glazer - die eerder al vijf Oscar- en negen BAFTA-nominaties in de wacht sleepte - verkozen werd tot Beste Film. In Glazers nieuwste film proberen Auschwitz-commandant Rudolf Höss en zijn vrouw Hedwig een droomleven voor hun gezin op te bouwen in een huis en tuin naast het kamp.

“De film is een meesterwerk en opent daarmee een nieuw hoofdstuk in de filmgeschiedenis. De perfect uitgevoerde storytelling en magistrale soundtrack doen de gruwel binnensluipen met klanken en kreten van buiten beeld, door en over de muren heen. Je wil niet zien wat je hoort. Het contrast tussen binnen en buiten ‘de zone’ is enorm. In welke mate is het mogelijk om uit eigen belang de ogen te sluiten voor inhumane situaties? Hoezeer de personages ook nastreven om het te negeren, het laat hen uiteindelijk – en daarmee ook de kijker - niet onberoerd.

Hoewel de film zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog is ‘The Zone of Interest’ brandend actueel, vertelt de jury:

“Het gedrag van de personages staat heel dicht bij wat er momenteel in de wereld gebeurt: de keuze voor eigen belang en comfort, en de ogen sluiten voor onmenselijkheid. De film benadrukt hoe belangrijk het is om niet weg te kijken van de situaties die zich vandaag voordoen, want net zoals in ‘The Zone of Interest’ zal de keuze voor onmenselijke ‘systemen’ ook nu persoonlijke gevolgen hebben.

‘The Zone of Interest’ is vanaf nu te zien in de Belgische zalen (Cinéart).

De LOOK!-competitie wordt mede mogelijk gemaakt door SBC.

De sterkste coproductie is Amanda Nell Eu’s eigenzinnige film ‘Tiger Stripes’

Opmerkelijke Belgische en Nederlandse coproducties, dat is wat de COOP!-competitie in de verf wil zetten. Producties die door internationale samenwerking elkaar naar een hoger niveau tillen. De jury die zich over de elf geselecteerde films moest buigen, bestaat uit juryvoorzitter en programmator van het Nederlands Film Festival Claire van Daal, actrice Annelore Crollet, actrice Violet Braeckman, actrice Isis Cabolet en regisseur Raf Roosens.

De jury verheugde zich in het grote aantal vrouwelijke regisseurs en interessante vrouwelijke hoofdpersonages in de competitie en koos uiteindelijk ‘Tiger Stripes’ van Amanda Nell Eu als winnaar. De film vertelt het verhaal van de 12-jarige Zaffan die in een rurale Maleisische gemeenschap leeft en van een zorgeloze jeugd geniet met haar twee hartsvriendinnen. Tot ze voor het eerst haar maandstonden krijgt, haar eigen lichaam niet meer herkent en zich steeds verder voelt wegdrijven van haar vrienden, cultuur en zichzelf. Het is volgens de jury ‘de meest eigenzinnige film die ze zagen’:

“De jonge actrices zijn ronduit geweldig, vooral de hoofdrolspeelster die zowel emotioneel als fysiek een krachttour levert. Ondanks het zware onderwerp van de film, komt de boodschap krachtig over door de broodnodige humor en absurditeit. De onheilspellende sfeer wordt meesterlijk benadrukt door de muziek, sound design, styling en locaties. De samenwerking van die verschillende disciplines tilt de film naar een hoger niveau. Hoewel de setting een andere wereld lijkt, maakt de universele thematiek de film toch herkenbaar.”

De Maleisische film is een coproductie met het Nederlandse PRPL: “Het feit dat deze film in Maleisië wordt gemaakt, voegt een extra dimensie toe, en we hopen oprecht dat de meisjes over wie de film gaat, de kans krijgen om het te zien. De jonge hoofdpersoon gidst ons door het verhaal met een verrassende speelsheid en ontwapenendheid. We leven intens met haar mee terwijl ze zich heel verfrissend profileert als iemand die vóór verandering en verruiming van standpunten is in plaats van een meisje te zijn dat ‘enkel maar tegen’ is.”

‘Tiger Stripes’ is vanaf 24 april te zien in de Belgische zalen (Vedette Film).

De COOP!-competitie wordt mede mogelijk gemaakt door Camalot Belgium.

'Toll' wint met krachtig verhaal van moederliefde en maatschappelijke druk

De nieuwste generatie filmmakers heeft duidelijk niet stilgezeten. Met maar liefst twaalf films in de SOON!-competitie was het een uitdaging voor de jury om er één productie uit te kiezen. De jury, die bestaat uit voorzitter en actrice Charlotte De Bruyne, actrice Maïmouna Badjie, acteur Nathan Bouts, actrice Hanna van Vliet en acteur en Berlinale Shooting Star Thibaud Dooms, omschrijft de competitie als ‘een reis door verschillende perspectieven en zoektochten naar stemmen en identiteiten’. Daar waar film een spiegel, maar tegelijkertijd ook een slag in het gezicht kan zijn, daar gebeurt het volgens de SOON!-jury.

Na lang beraad is ‘Toll’ door Carolina Markowicz de uiteindelijke winnaar van de SOON!-competitie geworden. De film vertelt het verhaal van Suellen, een Braziliaanse tolwachter en toegewijde moeder voor haar tienerzoon Antonio, die in de illegaliteit belandt. Met het extra geld dat ze verdient, wil ze haar zoon naar een dure workshop sturen die hem zou verlossen van zijn homoseksuele geaardheid. Gevangen tussen moederliefde en maatschappelijke druk navigeert Suellen de complexiteit van het ouderschap.

“‘Toll’ is een film die niet oordeelt en zijn personages neerzet op een slimme en genuanceerde manier. Met een mix tussen sociaal realisme en satire heeft Markowicz een film gemaakt die ons van elk personage doet houden. De film doorbreekt op veel momenten de klassiek gekende rolpatronen tussen moeder en zoon, maar evengoed tussen vriendinnen en geliefden. Queerness wordt door het hoofdpersonage Antonio niet geproblematiseerd binnen zichzelf. Hij is trots, de wereld rond hem is het probleem. Hierdoor is de film hoopvol, zonder de moeilijkheden van strikte maatschappelijke normen - en van überhaupt met elkaar samenleven - te ontkennen.

Naast hoopvol is de film ook vernieuwend:

Met empathie en humor zet Markowicz personages neer die je herkent, maar die je tegelijkertijd nog nooit eerder op het scherm zag: een oer-katholieke vrouw die haar vriendin meldt dat haar zoon ziek is omdat hij gay is, maar tegelijkertijd avontuurtjes beleef met camionchauffeurs aan de berm van de autostrade is maar één van de geniale voorbeelden. Moraliteit wordt in deze film via verschillende personages in vraag gesteld. Markowicz is een indrukwekkende stem en een voorbeeld voor een nieuwe generatie van filmmakers."

Een mild gebaar’ van Ann-Julie Vervaeke wint de Kortfilmcompetitie

Met de kortfilmcompetitie - gesteund door Amplo, Flow, Camalot en Titles - geeft FFO nieuwe cineasten een platform om hun frisse en verrassende producties voor te stellen aan het grote publiek en pakt sinds 2018 uit met een competitie voor Vlaamse kortfilms. Dit jaar bestond de competitie uit maar liefst twaalf straffe kortfilms van Belgische bodem.

‘A Troubled Man’, ‘The Reject’, ‘Pepijn’, ‘Myth’, ‘Window’, ‘Old Birdie’, ‘Hearts of Stone’, ‘Vilse’, ‘Orange Flavored Love’, ‘Een mild gebaar’, ‘Zodiac’ en ‘Ungodly’ streden allemaal mee voor die felbegeerde bekroning. Drie professionele juryleden, regisseur Domien Huyghe, actrice Anne-Laure Vandeputte en cinematograaf Maxime Lahousse zagen twaalf sterke kortfilms, elk met een eigen stem, die hen wisten te ontroeren, doen lachen en nadenken. Toch was er één kortfilm die er bovenuit stak: ‘Een mild gebaar’ van Ann-Julie Vervaeke.

Het is een film die een niet voor de hand liggend thema aansnijdt en dat thema ook bijna fysiek voelbaar maakt voor de kijker:

Deze film kroop onder onze huid en liet ons de rest van de dag niet meer los. De film voelt in deze tijd noodzakelijk en urgent, en het onderwerp wordt op een gedurfde manier in beeld gebracht. Een film over keuzes maken, keuzes mogen maken en de kracht van gedeeld leed.”

UFK Persprijzen

Ook de pers krijgt de kans om hun favoriete films op het festival te huldigen. De Unie van de Filmkritiek (UFK) reikt elk jaar de UFK-Persprijzen uit, waarbij een jury van filmexperts, die professioneel films beoordelen, hun ultieme favoriet bekronen. De UFK-jury bestond dit jaar uit UFK-voorzitter Marc Bussens (Fast Forward - FILM - Snapshots), Eric Stockman (HUMO), Igor Vandenberghe (Krant van West-Vlaanderen), Didier Becu (Schokkend nieuws - Fast Forward) en Linda Crivits (FILM - Snapshots).

De Unie van de Filmkritiek (UFK) verkoos ‘The Zone of Interest’ van Jonathan Glazer tot Beste Film:

“De geometrisch geconstrueerde domestieke anatomie van een ‘auditieve’ Holocaust kruipt diep onder de huid. Dit gedetailleerd, ongefilterd en conceptueel briljant portret van een beangstigend, vervreemdend inferno-tijdperk is perfect in beeld gebracht.”

De speciale vermeldingen gaan naar het aangrijpende ‘Skunk’ van Koen Mortier en ‘C’è ancora domani’ van Paola Cortellesi.

Koen Mortier zoomt heel realistisch, doch bikkelhard in op een disfunctioneel en marginaal gezin – en zo zijn er in ons eigen ‘landje van belofte’ spijtig genoeg nog te veel. De film geeft de precaire boodschap dat het milieu waarin je wordt geboren en de opvoeding die je meekrijgt, determinerend zijn.”

Over ‘C’è ancora domani’ van Paola Cortellesi vertelt de UFK-jury het volgende:
Zelden zagen we zo’n origineel en scherp komisch langspeelfilmdebuut waarin straf wordt ingezoomd op de patriarchale cultuur, gendergeweld en vrouwenrechten en tegelijk een prachtig eerbetoon is aan het Italiaanse neorealistische filmgenre.

'C'è ancora domani’ is vanaf 20 maart te zien in de Belgische zalen (Arti Film).

Bezoek Filmfestival Oostende nog tot en met morgen zaterdag 3 februari.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: