The Dead Color wordt gekenmerkt door synthesizers en electronische drum. Het viertal uit Gent/Dendermonde/Antwerpen komt voor het eerst boven water met ‘Reds’, een song die knipoogt naar synth pioneers Giorgio Moroder, Vangelis en New Order. Studio Brussel is meteen mee en maakt ‘Reds’Vibe On Air. Drie maanden later speelt de groep zijn eerste show in een nagenoeg uitverkochte AB, als support van Example (UK)!

De strakke sound en zij-aan-zij podiumopstelling gaan niet onopgemerkt voorbij op het Gentse muziek concours De Beloften (zilveren medaille) maar trekken ook de aandacht van het Britse Kosheen. The Dead Color is hun voorprogramma in de Vk, Brussel. Tussen de optredens door werken Erik VH, Pieter De Cnudde, Diederik Haegeman en Pieter B aan songs.  Tien tracks vinden hun weg naar het titelloze debuut. De hoekige startgolven uit ‘Wasteland’, de progressieve opbouw van ‘Synthia Rhodes’ en de uitstervende noise van het introverte ‘Lower Shields’ illustreren hun drang om wijdse akkoorden, bevreemdende oversturing en steriele reverb te bundelen in melodische songs. Divers en gefocust. Gelaagd en strak. Onmiskenbaar The Dead Color.

De voorloper van het album is de door slepende beats en vocoders gestuurde single ‘Cyanide’, met een video die de totaalsfeer uitademt.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over