We feliciteren Tiago Rodrigues met zijn aanstelling als nieuwe directeur van het Festival d’Avignon. Aangezien we met Tiago al meer dan vijfentwintig jaar lang een gemeenschappelijke geschiedenis schrijven hoeft het niet te verwonderen dat we bijzonder blij zijn met dit nieuws.

Tiago is een uitermate getalenteerde theatermaker, erg loyaal en bezield als acteur, buitengewoon productief als schrijver en regisseur en ondertussen ook zeer bevlogen als theaterdirecteur. Het is zonder meer spectaculair te noemen hoe hij in een paar jaar het Teatro Nacional D. Maria II van Lissabon nieuw leven heeft ingeblazen en met een dynamische en kosmopolitische programmering van dit quasi stilgevallen huis het centrum van het culturele leven van Portugal heeft gemaakt. Een oud barok gebouw dat de deuren wijd openzet, een frisse wind door de gangen laat waaien en de vinger aan de pols krijgt van wat er leeft, je moet het maar doen…

Ook voor tg STAN heeft Tiago zeer veel betekend, en doet hij dat nog steeds.

Ons verhaal met Tiago begon in 1997, toen het gezelschap met verschillende producties op bezoek was in het Centro Cultural de Belém. Op verzoek van de directie organiseerden we toen ook een stage waaraan Tiago, die toen nog op de toneelschool zat, deelnam. Het was meteen duidelijk dat we veel raakvlakken hadden, met name onze liefde voor de tekst en ons verlangen om de autonome toneelmaker centraal te stellen. In 1998 volgde dan Tiago’s debuut bij het gezelschap in ‘Point Blank’, onze versie van ‘Platonov’ van Anton Tsjechov.

at volgde was een reeks creaties die we in de loop der jaren met Tiago maakten. Eerst was hij gastacteur, nadat hij zijn gezelschap Mundo Perfeito had opgericht werd de samenwerking ook op organisatorisch vlak intenser en uiteindelijk werd hij als directeur van D. Maria II een belangrijke co-producent.

Een overzichtje van wat ze samen deden:

‘Point Blank’ (naar Platonov van Tsjechov), een creatie op het festival Citemor, Montemor-o-velho (Portugal) in 1998;
‘Les Antigones’ (Cocteau en Anouilh), onze eerste Franse Creatie in Théâtre Garonne, Toulouse in 2001 ;
‘La Carta’ (Javier Tomeo), de Engelse versie in 2001;
‘Berenice’ (Racine), een creatie in Culturgest in Lissabon in 2005;
‘Anathema’ (Peixoto), een schrijfopdracht van tg Stan aan José Luis Peixoto, gecreëerd in Théâtre de la Bastille, Parijs in 2005;
‘L’Avantage du Doute’, opnieuw een creatie in Théâtre de la Bastille in 2005;
‘The Monkey Trial’ (gebaseerd op het Scopes proces), de Engelse versie in 2007;
‘Nora’ (Ibsen), een creatie in Teatro Maria Matos in 2012;
‘The Way She Dies’, gecreëerd met en in Teatro Nacional D.Maria II in 2017.
Deze laatste productie was meteen de eerste creatie van tg STAN die gebaseerd was op tekst van Tiago.

Ook in de toekomst staan er verdere samenwerkingen op stapel,
maar daarover later meer…

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: