De voorstelling Move (on) is ontstaan uit de wens van tg Stan om de grootste bekommernissen van het gezelschap te delen met acteurs en dansers met verschillende achtergronden en diverse artistieke praktijken.

De jonge actrice Btissame Bourrich, laatstejaarsstudente aan het Conservatorium van Antwerpen, de actrice van Russische origine Evgenia Brendes, de Franse toneelspeelster Olga Mouak, de Palestijnse acteur en schrijver Atta Nasser, Haider Al Timimi, artistiek leider van het gezelschap Kloppend Hert, de danser en choreograaf van Marokkaanse afkomst Youness Khoukhou, de Braziliaanse danser en acteur Gustavo Vieira en twee van de stichtende leden van tg Stan, Jolente De Keersmaeker en Frank Vercruyssen, hebben elkaar teksten voorgelegd die ze belangrijk vinden. Rond de werktafel, waarop zich wekenlang gedichten, romans en theaterstukken hebben opgestapeld, hebben ze een gemeenschappelijk verhaal opgebouwd met behulp van woorden, maar ook van hun lichaam.

De basisstructuur van het stuk bestaat uit dialogen, vooral ontleend aan het werk van de Engelse toneelauteur Dennis Kelly, als een dof gegrom dat het gevoel van onbehagen in de huidige maatschappij uitdrukt, met haperende communicatie, eenzame dromen en plotse uitbarstingen van geweld tegenover de ander die men niet kent. Deze levendige en vaak chaotische dialogen, zowel tragisch als banaal, drukken de existentiële en morele onzekerheid van onze medeburgers uit.

Boven deze door angst getekende dialogen zullen zich stemmen verheffen, bezield door de wens zich te verzetten. Het gaat onder meer om brieven van twee jonge inwoners van Caïro uit de roman I ran to the Nile van de Egyptische schrijver Alaa El Aswani. Ze spreken over alledaagse corruptie, over het economische, sociale en religieuze keurslijf waarin de personages gevangen zitten en de vurige wens zich eruit te bevrijden vooraleer ze moeten zwichten voor de nederlaag of de ballingschap. Naast hun stemmen zullen er andere weerklinken, afkomstig uit de gedichten van de Palestijn Mahmoud Darwish of de teksten van de Syrische toneelschrijver Saadallah Wannous, opwellingen van wilde hoop de wereld radicaal te veranderen en tegelijkertijd uitingen van de gezamenlijke onmacht om dat doel te bereiken.

Opdat de spelers zich zo vrij mogelijk kunnen uitdrukken, bevat Move (on)choreografieën waarin de lichamen zich verbinden met de teksten. Ze speuren naar de overeenstemming tussen de innerlijke leefwerelden en hun uiterlijke uitdrukking, het wrijvingspunt tussen het individu en de groep.

Deze productie wordt gerealiseerd door STAN en Kloppend Hert in samenwerking met het Nomadisch Kunstencentrum Moussem, Vooruit en Toneelhuis. Met medewerking van de journaliste, schrijfster en documentairemaakster Laurence D’Hondt.

Nederlands, Engels, Frans, Noord-Afrikaans Arabisch, Midden-Oosters Arabisch, Braziliaans en Russisch gesproken. Met boventitels in het Nederlands, Engels en/of Frans.

credits

  • van en met Btissame Bourrich, Evgenia Brendes, Jolente De Keersmaeker, Olga Mouak, Atta Nasser, Haider Al Timimi, Youness Khoukhou, Frank Vercruyssen en Gustavo Vieira
  • kostuums Sietske Van Aerde
  • lichtontwerp Stef Stessel
  • productie tg STAN
  • coproductie Kloppend Hert, Moussem, Toneelhuis, Vooruit
  • met medewerking van Laurence D'Hondt

speeldata voorjaar 2020

  • 5, 6, 7, 8 februari 2020– 20u - PREMIÈRE - Vooruit, Gent
  • 12 februari 2020 – 20u – CC Het Gasthuis, Aarschot
  • 13, 14, 15 februari 2020 – 20u30 – Kaaitheater, Brussel
  • 18 februari 2020 – 20u – CC Brugge
  • 20 & 21 februari 2020 – 20u15 – ARSENAAL/LAZARUS, ism CC Mechelen
  • 22 februari 2020 – 20u15 – C-mine, Genk
  • 3 maart 2020 – 20u30 – Toneelschuur, Haarlem
  • 7 maart 2020 – 20u15 – De Warande, Turnhout
  • 10 maart 2020 – 14u – Bronks, Brussel
  • 11 maart 2020 – 20u15 – Schouwburg Kortrijk
  • 12 & 13 maart 2020 – 20u – Toneelhuis, Antwerpen
  • 18 maart 2020 – 20u15 – Theater aan het Spui, Den Haag
  • 8 & 9 mei 2020 – 20u30 – Monty, Antwerpen

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: