VRT en Kom op tegen Kanker slaan opnieuw de handen in elkaar voor een nieuwe campagne en spreken ditmaal iedereen aan. Onder het motto Iedereen tegen Kanker roepen ze Vlaanderen op om massaal in actie te schieten: groot of klein, alles kan zolang het maar geld opbrengt. De acties kunnen vanaf vandaag geregistreerd worden op www.iedereentegenkanker.be.

Op 30 maart geeft het Eén-programma Iedereen beroemd het startschot van de campagne. Marcel Vanthilt presenteert de liveshow op Eén op 26 april. Het campagnelied is Iedereen is van de wereld van Thé Lau en vanaf 30 maart is deze benefietsingle te koop.

Campagneleider Frank Deboosere: “ We kiezen voor een nieuwe aanpak, een nieuwe wind: vier weken lang zetten we alles op alles om zoveel mogelijk mensen te engageren, in actie te laten komen en met deze acties liefst zoveel mogelijk geld in te zamelen. Elk initiatief, hoe klein ook, telt!”

Elk jaar krijgen meer dan 41.000 Vlamingen de diagnose kanker. Dat zijn 113 nieuwe patiënten per dag. 5 per uur.Kanker maakt daarbij geen onderscheid.

Kanker is overal. Met meer en langer levende kankerpatiënten komen er tal van uitdagingen bij. Met de campagne ‘IEDEREEN TEGEN KANKER’ slaan Kom op tegen Kanker en de VRT opnieuw de handen in elkaar en wordt iedereen aangesproken. De VRT werkt als hefboom naar het brede publiek en met de expertise van Kom op tegen Kanker in huis, kan deze campagne opnieuw een verschil maken.

Leo Hellemans, gedelegeerd bestuurder van de VRT: “In 25 jaar tijd is Kom op tegen Kanker uitgegroeid tot een van de meest succesvolle solidariteitscampagnes in Vlaanderen en een onmisbare pijler in de strijd tegen kanker. Het is een voorrecht om als VRT met Kom op tegen Kanker te mogen samenwerken én tegelijk de kracht van onze radio- en televisienetten in te schakelen om Vlaanderen te bereiken en te mobiliseren.”

Marc Michils, algemeen directeur van Kom op tegen Kanker: "Vroeg of laat komen we allemaal van ver of van dichtbij in aanraking met kanker. Daarom kiezen we ervoor om in deze campagne onze pijlen te richten naar IEDEREEN. De nieuwe campagne Iedereen tegen kanker daagt elke Vlaming uit om even alle verschillen te vergeten en mee een vuist te maken tegen kanker. We willen iedereen in Vlaanderen in actie! Want alleen samen helpen we kanker de wereld uit.”

De strijd blijft nodig

Kom op tegen Kanker is een organisatie die de voorbije kwarteeuw is uitgegroeid tot een begrip in Vlaanderen. In 1989 nam Kathy Lindekens het voortouw om geld in te zamelen voor kankerbestrijding en dat was meteen ook de start van meer dan twee decennia lang bekende acties, zoals het Plantjesweekend of de 1000 km van Kom op tegen Kanker.

Niet enkel zamelde Kom op tegen Kanker geld in, tegelijk mobiliseerde en informeerde het Vlaanderen over een ziekte die steeds aanweziger en relevanter werd.

Maar na 25 jaar is de strijd helaas nog altijd niet gestreden. Preventie is en blijft belangrijk én er komen jaarlijks ook enkel kankerpatiënten bij, die langer zorg en begeleiding nodig hebben.

Jean-Jacques Cassiman, professor emeritus en voorzitter van Kom op tegen Kanker, over de wetenschappelijke uitdagingen: “Op het vlak van preventie moeten we de strijd blijven verderzetten tegen de factoren die kanker veroorzaken. Daarbij denken we in eerste instantie aan de strijd tegen roken, vooral bij jongeren, en daarnaast is ook onderzoek nodig over de behandeling. Niet alleen op het vlak van een correcte diagnose, maar ook om sneller te weten of een behandeling aanslaat.”

Frank Deboosere, campagneleider van Kom op tegen Kanker: “Het woord klinkt als een donderslag bij heldere hemel. Je wereld stort in elkaar. Chemo, bestraling, operaties, knagende onzekerheid over de toekomst, de kanker vreet je leven kapot. En ook al verricht de medische wetenschap wonderen, de kanker-littekens blijf je altijd voelen. Maar toch is kanker anno 2015 ook een verhaal van hoop, moed en verbondenheid. Kom op tegen Kanker heeft de ziekte bespreekbaar gemaakt. Een kankerpatiënt staat er nu niet meer alleen voor. Dank zij Kom op tegen Kanker zijn er patiëntenrechten, goede palliatieve zorgen, lotgenotengroepen. Kinderen en jonge mensen met kanker kunnen nu ook met vakantie gaan. Preventieacties schudden het publiek wakker. Er is meer solidariteit. Iedereen kan kanker krijgen, maar we laten elkaar niet los.”

Kick off in Iedereen beroemd

Op maandag 30 maart geeft het Eén-programma Iedereen beroemd het startschot voor de sensibiliserings- en fondsenwervingscampagne van Kom op tegen Kanker.

Iedereen tegen kanker neemt Iedereen beroemd die dag eenmalig over: in de thema-aflevering van Iedereen beroemd lanceren we samen met enkele verrassende bekende duo’s straffe acties tegen kanker. Opvallende teams van telkens twee bekende Vlamingen stampen opmerkelijke projecten uit de grond om geld in te zamelen.

Deze projecten en initiatieven willen aanzetten om het voorbeeld te volgen of inspireren om nieuwe initiatieven op te starten. Wat er ook gedaan wordt: het maakt niet uit, zo lang iedereen maar in actie komt tegen kanker.

Het campagnelied

Iedereen tegen kanker heeft ook een toepasselijk campagnelied: Iedereen is van de wereld, van de Nederlandse band The Scene. Frontman Thé Lau kreeg vorig jaar te horen dat zijn keelkanker niet meer te behandelen is. Toen hij van Kom op tegen Kanker de vraag kreeg om een van zijn bekendste nummers te lenen voor de campagne, zegde hij meteen toe.

Op 30 maart wordt de benefietsingle op Vlaanderen losgelaten en is het nummer te koop.

Thé Lau heeft zelf de eerste regel van Iedereen is van de wereld opnieuw ingezongen, het kruim van de Vlaamse muziekwereld neemt het lied vervolgens van hem over, met een unieke benefietversie als resultaat. Liefst 35 artiesten zingen mee:

Thé Lau

2Fabiola ft. Loredana

Jasper Publie (Bandits)

Bart Kaëll

Bart Peeters

Christoff

Clouseau

De Romeo’s

Free Souffriau

Gene Thomas

Gert Bettens (K’s Choice)

Helmut Lotti

Noémie Wolfs (Hooverphonic)

Jan Leyers

K3

Kate Ryan

Koen Buyse

Laura Tesoro

Milow

Natalia

Paul Michiels

Rick de Leeuw

Robby Longo

Ronny Mosuse

Johannes Genard (School is Cool)

Sean Dhondt

Slongs Dievanongs

Stan Van Samang

Steven De bruyn

Guy Swinnen (The Scabs)

Tom Helsen

Triggerfinger

Udo

Urbanus

Will Tura

Yevgueni

En…actie!

Het is en blijft belangrijk dat de campagne de krachten bundelt van heel Vlaanderen. Iedereen kan een actie opstarten en elk initiatief telt, zo lang het maar centen opbrengt tegen kanker:

  • pannenkoeken tegen kanker
  • carwash tegen kanker
  • joggen tegen kanker

Er is maar één voorwaarde: iedereen moet zijn of haar actie registreren op www.iedereentegenkanker.be. Zo hopen we Vlaanderen te bedekken met een veelvoud van acties tegen kanker! Letterlijk zelfs, want op de site staat aanvankelijk een lege kaart van Vlaanderen. Bij elke geregistreerde actie wordt er een button vastgepind op de plaats waar de actie doorgaat.

De oproep is duidelijk: kleur de kaart van Vlaanderen in met acties en stuur ze de wereld in met de hashtag #iedereentegenkanker.

Liveshow op Eén op 26 april

De volledige maand april zal in het teken staan van Iedereen tegen kanker, met als hoogtepunt de liveshow op Eén. De Iedereen tegen Kanker-show wordt op 26 april rechtstreeks uitgezonden vanuit de Zuiderkroon in Antwerpen.

Master of ceremony Marcel Vanthilt leidt de show in goede banen, blikt terug op enkele opmerkelijke en originele acties én spreekt met protagonisten van de voorbije weken. Daarnaast zijn er ook getuigenissen van patiënten en onderzoekers die ervoor zorgen dat duidelijk is waar het geld naartoe gaat.

Een indrukwekkend telefoonpanel, bestaande uit BV’s en gewone Vlamingen, zal in de KBC-hoofdzetel in Brussel klaarzitten om tijdens de show bijkomende giften in ontvangst te nemen. Er kan ook online gestort worden. Uiteraard wordt ook het eindbedrag van alle inzamelacties onthuld.

De Iedereen tegen Kanker-show, op zondag 26 april om 20.00 uur op Eén.

Maar gaat het geld naartoe?

Het overgrote deel van wat Kom op tegen Kanker inzamelt, is bestemd voor wetenschappelijk onderzoek en psychosociale zorg.

Verder zijn er nog twee kleinere bestedingsdomeinen die samen ongeveer vijf procent van de bestedingen vertegenwoordigen.

Wetenschappelijk onderzoek

Kom op tegen Kanker steunt zowel psychosociaal, sociaalwetenschappelijk als biomedisch onderzoek. Onderzoek waarvoor vandaag geen of te weinig geld is van de overheid of de farmaceutische industrie.

Psychosociale zorg

Kom op tegen Kanker verleent structurele steun aan de kinderoncologie, palliatieve sector en lotgenotengroepen.

Informatie en preventie

Kanker bestrijden doe je via onderzoek, het verzachten via de psychosociale zorg, maar om de droom van een wereld zonder kanker te realiseren moet er uiteraard ook geïnvesteerd worden in preventie. De focus van Kom op tegen Kanker ligt hierbij op de strijd tegen roken, vooral om kinderen te beschermen tegen de rook en jongeren van de sigaret te houden. Daarnaast stelt Kom op tegen Kanker heel wat informatie rond kanker ter beschikking. De website www.allesoverkanker.be is hiervan een mooi voorbeeld, net als het gratis patiëntenmagazine Leven.

Beleidsbeïnvloeding

Ook op beleidsbeïnvloeding wordt sterk ingezet. Elke patiënt heeft immers recht op de beste behandeling en zorg.

Een overzicht van waar het geld naartoe gaat, vind je op www.komoptegenkanker.be/bestedingen

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: