Op hun nieuwe album 'The Brood' (Engels voor het gebroed) dat op 31 mei opnieuw op W.E.R.F. records zal verschijnen, creëert SPOOK een meer hedendaagse klank weg van de “country”. Je zou bijna Oosterse invloeden kunnen ontwaren met meer meditatieve impro’s en abstractere repetitieve composities. De hoes is een werk van de Japanse kunstenaar Kumi Sugaï dat hij maakte toen hij eind jaren ’60 in Parijs verbleef en de abstracte kunst ontdekte. Het werk staat bijna symbool als een soort wolk van klank waar SPOOK in vertoefde tijdens de creatie van dit album. De klank is minder “dense” dan het eerste album, maar eerder open en lichter van kleur. Meer lucht, meer wolken. 'The Brood' van SPOOK beluister je best met op hoofdtelefoon terwijl je staart naar het voorbijdrijvende wolkendek en de oneindigheid van een blauwe hemel.

'Hindsight' en 'Impro #4' zijn de eerste twee singles van het nieuwe album en verenigen de twee uitersten van het werk van SPOOK. In première via Maxazine (NL).

''Hindsight' is een compacte track gebouwd rond een onafwendbare basgroove in 6/8, spanningsvolle pedal steel harmonieën en weerbarstig drumwerk die alleen tijdens enkele accenten allemaal samen oplossen.

“'Impro #4' is de laatste opnamedag tot stand gekomen als een soort van rituele afsluiting van enkele intense sessies. De track is pure “instant composing” en is zonder edits op de plaat gezet. Traag opbouwend zonder ooit een climax te bereiken. Harmonisch repetitief, maar toch ook evoluerend in spanning en ontspanning. Simon is de bel die iedereen samenroept. Bijna 12 minuten deep listening."

SPOOK is Nicolas Rombouts op contrabas, Simon Segers op drums en Filip Wauters op pedal steel en elektrische gitaar. Sinds 2020 exploreren ze collectieve improvisaties doorspekt met kleine stukjes compositie. Van intiem en minimal droning naar explosieve grooves, SPOOK zet vooral in op het intense samenspel tussen de drie leden die steeds “in the moment” duiken op zoek naar nieuwe geluiden en “instant composing”. De bepalende klanken van de pedal steel en het erg eigen gebruik van effectenpedalen hierbij en ook bij de contrabas maken van SPOOK een unieke band die niet alleen onder jazz, maar ook Krautrock, minimal, noise en free als werelden in zich meedraagt. De trance en melodische drumpartijen zorgen voor een energiek tapijt dat zelfs uitnodigt tot dansen!

In 2022 verscheen op W.E.R.F. records hun titelloze debuutalbum dat op veel weerklank kon rekenen met positieve reviews en goed ontvangen concerten waarvan Gent Jazz in 2023 een voorlopig hoogtepunt vormde. Toen omschreef Nicolas hun muziek als “free country” of “post western” omwille van de kenmerkende klank van de pedal steel.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over