Op  4 en 5 oktober was Rodrigo Garcia en la carniceria teatro te gast in de Antwerpse Singel.              

Rodrigo Garcia tracht poëzie te brengen met de lichamen van de acteurs. Hij zegt zelf dat in dit stuk de muziek het enige is dat het goddelijke benadert. Daarom zorgt hij ervoor dat op het toneel niets (of bijna niets) gebeurt wanneer er een live pianist speelt. Hij nodigt het publiek uit te kijken naar de absurditeiten van de hedendaagse samenleving. Hij is daarbij grappig en brutaal, soms op het pijnlijke af. Achter de soms gewelddadige beelden, zit een diepe compassie met de mensheid.

Als toeschouwer moet je wel open staan voor de creatieve geest van Rodrigo. Een opmerkelijk gegeven was de vloer van het decor, die bestond voornamelijk uit hamburgerbroodjes. De acteurs spuiten verf op elkaar, rollen over elkaar, lijmen elkaars haar op verschillende plekken aaneen met gel, ..., met die reden hebben ze dan ook hoofdzakelijk geen kleren aan. Het moet gezegd worden, als toeschouwer weet je soms niet waar dit stuk over gaat en waar de regisseur naar toe wilt.

Na het het theaterstuk bracht pianist Marino Formenti ‘de zeven laatste woorden van christus aan het kruis’ van Joseph Hayden. Een pittige anekdote, niet enkel de acteurs waren af en toe naakt, ook de pianist ging uit de kleren voor dit eigenzinnige theaterstuk. De pianist zei dat hij naakt spelen wel kon appreciëren en dat naaktheid dingen meer fragiel maakt.

Het is een stuk voor mensen die van experimenteel theater houden. Doch is het zeker een aanrader, want veel theaterstukken als deze zul je niet te zien krijgen.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Praktische informatie

Artiest / titel:: 
Rodrigo Garcia
Datum: 
4/10/2013
Locatie: 
de singel
Meer over