Albumtrack ‘The Boatman’ nu digitaal beschikbaar, album release op 22 februari

Na de eind 2018 verschenen eerste single ‘Love Shall Be My Song’ is met ‘The Boatman’ nu ook een tweede track van het aanstaande album ‘Folklore III: The Cradle Tree’ van Robin Borneman digitaal beschikbaar. Borneman is in dit nummer door – tenminste – een tweetal artiesten aantoonbaar beïnvloed. “Nick Drake heeft met zijn 'River Man' een diepe indruk gemaakt in mijn leven, en recentelijk heeft Jonathan Wilson mij met zijn gitaarspel en producties in zijn greep gehad”, aldus Borneman over de muzikale achtergrond van ‘The Boatman’.

‘Folklore III: The Cradle Tree’ komt uit op 22 februari en is het derde en afsluitende deel van Bornemans veelomvattende folk-/roots-project. Het verschijnt evenals de vorige episodes via Kroese Records, op cd, vinyl en digitaal. Het album wordt officieel gepresenteerd met een show in Doornroosje op de dag van de release. Deze show in Nijmegen was rond de jaarwisseling al helemaal uitverkocht, maar de agenda breidt zich doorlopend uit, met onder andere recent aangekondigde shows in Eindhoven en Utrecht. Net teruggekeerd van een stadiontour van twee maanden langs de Amerikaanse westkust met de Trans Siberian Orchestra, is Borneman klaar om zijn nieuwe werk live aan het Nederlandse publiek te laten horen.

Over ‘Folklore III: The Cradle Tree’

Net als deel I (2015) en deel II (2017) staat ook ‘Folklore III: The Cradle Tree’ bol van de symboliek. De poëtische trilogie vertelt het verhaal van een reiziger zonder naam, een vagebond die op zoek is naar zijn identiteit. Onderweg ondergaat hij diverse beproevingen, leert hij afscheid te nemen, lief te hebben en af te rekenen met zijn demonen. Daar waar deel I vooral avontuurlijk en experimenteel is en deel II bovenal duister en zwaar, is ‘Folklore III’ liefdevoller en universeler. De teksten zijn persoonlijker en gaan over bezinning, realisatie, liefde en wijsheid.

De songs op ‘Folklore III: The Cradle Tree’, opgenomen in de studio van Wouter Budé met bevriende muzikanten van o.a. Navarone, zijn compacter dan die op de twee voorgangers. Het zijn liedjes met een duidelijke kop en staart. De muziek is nog steeds filmisch, maar heeft een toegankelijker geluid en een bijpassende boodschap. De hoofdpersoon in het verhaal heeft een avontuur beleefd, een strijd gestreden, en belandt nu in een fase van bezinning en rust. Het is, behalve de eindfase van dit muzikale epos, tevens de slotfase van zijn leven.

Het completeren van de trilogie en de inhoud van het afsluitende deel loopt parallel aan de huidige ontwikkelingen in Bornemans persoonlijke leven. “Lang ben ik wars geweest van de liefde. Niet de liefde voor vrienden en familie, maar de intieme liefde voor een vrouw. Dat obstakel is nu ook in mij afgebrokkeld, en dat viel allemaal in lijn met de boodschap die ik op dit album verkondig: de hoofdpersoon heeft zijn geliefde gevonden en samen gaan ze een prachtig maar zeker einde tegemoet. De subtitel ‘The Cradle Tree’ (oftewel ‘De Wiegeboom’) is de boom van leven en dood en een symbool voor de tijd die geeft en neemt”, duidt Borneman de overeenkomst.

Over Robin Borneman

Voordat Borneman aan de ‘Folklore’ trilogie begon, bracht hij in 2012 met ‘Home’ in eigen beheer zijn debuutalbum uit. In 2013 werd hij via een cover van Tom Waits (een van zijn inspiratiebronnen) die hij op YouTube had geplaatst opgemerkt door het Amerikaanse (hard)rock-orkest Trans Siberian Orchestra (TSO) en werd prompt ingelijfd als zanger van één van de grootste stadionacts van Amerika. Sindsdien speelt hij jaarlijks gedurende twee maanden - in november en december – zo’n 60 stadionshows op rij voor gemiddeld 15.000 bezoekers per concert. Daarmee komt hij aan grofweg een miljoen toeschouwers op jaarbasis, een statistiek die door geen enkele Nederlandse act wordt geëvenaard, laat staan overtroffen. Kort nadat hij zich bij TSO voegde ontstond het ambitieuze idee wat tot de ‘Folklore’ trilogie zou leiden.

Agenda

  • 11 januari – Effenaar, Eindhoven (solo)
  • 22 februari – Doornroosje, Nijmegen (album release show) UITVERKOCHT
  • 23 februari - Nesterlé Theater, Nistelrode
  • 29 maart – Willem Twee, Den Bosch
  • 30 maart - DRU Cultuurfabriek Ulft
  • 25 mei – TivoliVredenburg, Utrecht

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over