Decibel 2014

Afgelopen zomer vond opnieuw een succesvolle editie plaats van Decibel Outdoor Festival in de Beekse Bergen te Hilvarenbeek. Duizenden liefhebbers van het hardere genre zakten af naar deze unieke locatie om er een heerlijk dagje te vertoeven met de beste beats van de grootste artiesten. Traditiegetrouw hoort er na afloop van een dergelijk festival een compilatiealbum bij om van te snoepen. Ook dit jaar heeft b2s hiervoor gezorgd in samenwerking met Be Yourself Music.

De eerste zijde werd gemixed door Zatox en trapt af met de officiële Decibel anthem van 2014, namelijk ‘Back Again’ van Psyko Punkz. Een heerlijke zomerse plaat die je doet terugdenken aan de uitgestrekte festivalweides. Ook ‘Back in the Days’ van Zatox & Brennan Heart brengt ons terug in de tijd waar meer zomerse sferen heersten. Op deze hardstyle zijde wisselen melodieuze tracks zich naadloos af met het ruigere geschut. Zo horen we Noisecontrollerz, Tatanka, Frontliner en D-Block & S-te-Fan, maar ook Kronos, Gunz For Hire en Art of Fighters.

Een wat nieuwere naam in het genre is ongetwijfeld Dj Raxtor. Net als Zatox is hij van Italiaanse afkomst, maar of hij daaraan zijn plaatsje op dit album te danken heeft, valt nog te betwijfelen. Zijn track ‘World’ is er eentje dat zeker Decibel waardig is. Eén van de meest gedraaide nummers op Decibel was zonder twijfel ‘Bassface’ van Outbreak. Deze mocht hier uiteraard niet ontbreken. Bij de afsluiters van de eerste zijde behoorden zelfs Alpha² & Jack of Sound met de alom bekende ‘Das Weite Land’. Een zeer gevarieerde eerste zijde, waarin niet alleen de mainstream hardstyle de bovenhand nam, maar ook de rauwere kant van het genre van de nodige aandacht genoot.

Na een flinke portie (raw) hardstyle, is het tijd voor het hardste geweld. Hardcore van de bovenste plank wordt geserveerd door niemand minder van Mad Dog. Al lijkt deze tweede zijde vrolijk van start te gaan, niets is minder waar. ‘Illegal’ heeft namelijk een korte maar zachte intro die al snel overslaat naar de agressieve beats die we van hem gewoon zijn. Zijn tracks zijn goed vertegenwoordigd op het album, met name ‘Rude Motherfuckers’, ‘Thunder Like’, ‘Apocalypse’, ‘The future’, ‘Rewind’ en ‘Disproving God’. Voor sommigen hiervan werden samenwerkingen aangegaan met o.a. Lenny Dee, Art of Fighers, MC Jeff en Unexist. Daarnaast zijn de vaste waarden als The Viper, Tommyknocker, Endymion en Noize Suppressor ook weer van de partij.

Tot slot zijn we bij de laatste en derde zijde van dit album beland. Deze werd onder handen genomen door Exit Mind waardoor de raw hardstyle dit jaar extra in de verf wordt gezet op deze compilatie. De Donkey Rollers lijken terug van weggeweest, hoewel de track ‘So You Wanna Be Hardcore’ niet zo hard is dan de titel doet uitschijnen. Bij Atmozfears & Energyzed doet deze laatste zijn artiestennaam alle eer aan. Met hun nummer ‘Never Again’ breekt namelijk de energie los. Gevolgd door de remix van de Decibel anthem 2014 door B-Front & Frequencerz staat er geen maatstaf op deze zijde. Hard Driver komt ook positief naar voren met zijn nummers ‘Dirty South’ met Zany en ‘United From the Start’ met Radical Redemption. Het album wordt op gepaste wijze afgesloten met de track ‘Seven’ van E-Force, welke dit jaar op menig festivals de kroon spande qua uitbundigheid. (TVT)