Radio 1 is bij uitstek dé contentradio van VRT. Radio 1 brengt verhalen die je niet mag missen. Informerend tot inspirerend en alles daartussen. De audioplek in Vlaanderen voor binnenlands- en wereldnieuws in actua en duiding, live – sport en verslaggeving, diepgravende ​ gesprekken en opmerkelijke verhalen die je meenemen door de dag.

On demand en op maat

Radio 1 biedt de rijke content live en lineair aan via FM en DAB+, maar ook steeds meer on demand en op maat van de luisteraar via de onlineplatformen van VRT MAX, VRT NWS en de Radio 1-app. Radio 1 komt daarmee tegemoet aan de behoefte van de luisterende Vlaming.

Zo vind je op VRT MAX niet alleen alle podcasts van Radio 1, maar ook een rijk aanbod aan geselecteerde fragmenten met uitgesproken meningen uit de diverse Radio 1-programma's.

De audiogebruiker weet de weg naar dit digitaal aanbod van Radio 1 ondertussen ook goed te vinden. Met bijna 800.000 fragmentstarts via de VRT-touchpoints ​ en 1,2 miljoen podcaststarts (op maandbasis, eind 2024) werd de stijgende trend in 2024 duidelijk gezet.

Ook binnen het live online radioluisteren doet Radio 1 het zeer goed in bereik. Op VRT MAX en in de radio-apps, maar ook op andere platformen, is Radio 1 het grootste VRT-net. In 2024 kende Radio 1 live, online een groei van 12% tegenover 2023.

Nieuwe vormgeving ondersteunt verdere digitale groei

Die digitale groei wil Radio 1 met veel ambitie verder zetten in 2025. Met een nieuw logo en een nieuwe huisstijl sluit Radio 1 aan bij de recente vernieuwing van de VRT-vormgeving en de huisstijlen van de andere VRT-merken. Op die manier wordt de radiozender van VRT net een beetje meer familie van de rest van de publieke omroep. Het blauw-violet kleurenpalet sluit aan bij de tinten van VRT NWS en de krachtige, gestileerde ’1’ staat voor de unieke audioreferentie voor actua, duiding en sport.

De nieuwe vormgeving stelt Radio 1 in staat om in een digitale wereld te blijven evolueren. Het logo en de bijhorende huisstijl zijn helemaal gemaakt voor alle digitale platformen die we vandaag en in de toekomst gebruiken.

Het nieuwe Radio 1-logo kwam tot stand door een samenwerking tussen VRT en het gerenommeerde internationale bureau Saffron en branding agency Mirror Mirror. De nieuwe stijl is vanaf 11 februari overal te zien: op VRT MAX, VRT NWS, op DAB+, op de Radio 1-app en de socials. ​ En vanaf vandaag ook via een postercampagne in Antwerpen, Leuven en Brussel.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over