Goele Bormans

Zaterdagavond trapte Music Hall Classics de start af met de meest bekende opera van Bizet. Carmen verscheen het eerst ten tonele te Parijs in 1875. Maar is vandaag de dag te zien in de Stadsschouwburg van Antwerpen en nadien op een theatertoer doorheen Vlaanderen en Nederland.

Carmen (Ahlima Mhamadi), een echte femme fatal verovert ieders hart. Ze waarschuwt nochtans de mannen dat haar liefde een gevaarlijk spel is, maar toch trappen ze er telkens weer in. Carmen vormt een bende met de pooiers Remendado Hans Peter Janssens) en Dancaire (Fabrice Pillet) en haar vriendinnen Mércèdes (Zofia Hanna) en Prasquita (Valérie Vervoort). Ze leiden een zigeunerbestaan in een wereld vol van prostitutie, mensenhandel en criminaliteit. Als Carmen na een ruzie met een andere vrouw gearresteerd wordt door luitenant Zuniga (Albrecht Pöhl) en zijn brigadier Don José (Aljaz Farazin), weet ze deze laatste al snel te veroveren. Met haar liefde koopt ze haar vrijheid. Met gevolg dat Don José door zijn luitenant wordt opgesloten in de cel voor enkele maanden. Zijn liefde voor Carmen en de roos die ze hem eerder geven hem hoop. Als ze eindelijk herenigd worden, moet Don José kiezen tussen zijn verloofde Micaëla (Hanne Roos) en het leger of Carmen en de criminele wereld. Als zijn overste, luitenant Zuniga, plots langskomt blijft er maar één keuze over. Al snel is Carmen Don José beu en wordt ze stapelzot van Escamillo (Marco Moncloa), de Toreador van Granada. Don José kan haar niet zomaar lossen maar Carmen wil niets liever dan haar leven delen met Escamillo. Zal Carmen erin slagen de prostitutie te verlaten met de liefde van haar leven? Of steekt Don José en haar vrienden hier een stokje voor?

Carmen is de bekendste opera van Georges Bizet. De muziek is bij het publiek beter bekend als de Habanera, dat trouwens tot één van de bekendste aria’s van de opera behoort. Maar ook L’air de toréador klinkt iedereen bekend in de oren. Regisseur Frank Van Laecke stak de musical in een hedendaagser jasje. Het was niet zijn eerste keer om deze opera te regisseren, in 2015 deed hij dit al eens voor de zomer opera in Alden Biesen. Zowel cast als crew leverden met deze eerste Music Hall classis een pareltje af. Door het in een hedendaagser jasje te steken wordt de opera veel toegankelijker. De tekst is vlotter verstaanbaar. De teksten zijn in het frans, maar worden ondertiteld. Dus geen enkel excuus om eens niet te gaan zien! Je wordt weggevoerd in het verhaal op de noten van de mooie muziek van Bizet. Een prachtige voorstelling die je weet te beroeren. Het publiek onthaalde de cast dan ook met een staande ovatie.

Meer info & tickets op www.musichall.be

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: