Als een festival dat er altijd een prioriteit van heeft gemaakt om zijn ecologische voetafdruk zo laag mogelijk te houden, deelt Paradise City Festival met trots de feiten en cijfers (zowel de goede als de slechte) van zijn duurzaamheidsacties. Hoewel er nog veel ruimte is voor verbetering, wil het event zijn bevindingen openbaar maken, zodat andere organisatoren er ook van kunnen leren. Op die manier draagt Paradise City niet alleen bij tot het verlagen van zijn eigen ecologische voetafdruk, maar ook die van de hele festivalindustrie. De organisatie zal alle CO2-berekeningen, de AGF-audits, de successen en de mislukkingen openbaar maken, wat veel meer inzicht zal geven in hoe we onze evenementenscene duurzamer kunnen maken.

Net als vorig jaar heeft Paradise City Festival officieel het 'Outstanding' label gekregen van A Greener Festival, een non-profit organisatie die evenementen helpt duurzamer te worden en hun milieu-impact te verminderen. Deze hoogst mogelijke waardering bevestigt de status van het evenement als het groenste muziekfestival van België. In de eigen woorden van de AGF: "we hebben zelden zoveel ondersteunend bewijs en accurate rapportage gezien."

In totaal is de C02-uitstoot tussen de edities 2021 en 2022 van Paradise City met 13% gestegen. Dat is vooral te verklaren door het groeiende leveranciers- en bezoekersvervoer. Paradise City 2022 had immers een aanzienlijk grotere bezoekerscapaciteit die steeg met meer dan 30% ten opzichte van 2021. Desondanks is de relatieve uitstoot per bezoeker voor het zevende jaar op rij gedaald.

Autoreizen van bezoekers dragen nog steeds het meest bij aan de totale koolstofuitstoot, dus het is niet meer dan logisch dat Paradise City alternatieve reismogelijkheden blijft promoten. Vorig jaar werd met een uitgebreid nieuw mobiliteitsplan het nachttreinprogramma geïntroduceerd, mogelijk gemaakt door NMBS en de Europese Commissie, ondersteund met elektrische shuttles van Brussels Airport en De Lijn. Van de 34.300 bezoekers in 2022 reisde 20,5% met de trein, een ongelooflijke stijging ten opzichte van 7,8% in 2021. Voorheen waren alleen Brussel, Antwerpen, Mechelen en Gent bestemmingen - maar vanwege de grote vraag krijgen ook bezoekers uit Leuven en Hasselt nu een nachttreinverbinding. De organisatie hoopt hiermee de benchmark van 30% bezoekers die met de trein reizen te halen en het percentage bezoekers dat met de auto reist te verlagen van 47% naar 35%.

Een andere positieve vaststelling: het verbruik van zonne-energie op het festival steeg van 10% van het totale energieverbruik in 2021 naar 30% in 2022. De introductie van een enorm zonnepaneel van 170 m2 en drie Ecoplants, geleverd door onze partner Audi, heeft hier de doorslag gegeven. De resterende energie tijdens het evenement was afkomstig van HVO-brandstof en lokale groene elektriciteit. In 2023 wil Paradise City het gebruik van zonne-energie aanzienlijk verhogen. Voor en na het evenement is het productieteam nog te afhankelijk van niet-hernieuwbare energie. Dit is een moeilijk aan te pakken probleem, maar een uitdaging die Paradise City niettemin graag aangaat.

In de toekomst zullen bestaande en succesvolle sociale initiatieven zoals de Angels of Paradise en bewustmakingscampagnes voor een safer space verder worden uitgebreid. Andere belangrijke werkpunten zijn de verbetering van het afvalbeheer, de bevordering van composttoiletten en een betere rolstoeltoegankelijkheid. Raadpleeg de volledige CO2-Logic en het AGF rapporten voor meer informatie.

De kaartverkoop van Paradise City begint op donderdag 15 december - vroeger dan gebruikelijk, zodat iedereen de kans krijgt om een kaartje te kopen.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: