De clash tussen de auto en de fiets

We fietsen met alsmaar meer. Maar meer plaats op de weg is er niet. Met als gevolg: conflict tussen fietsers en automobilisten. Maar helaas ook slachtoffers. Reporter Pascale Mertens waagde haar leven en stapte op de fiets voor een onderzoek.

In Brussel is het aantal fietsers op vijf jaar verdubbeld. Pascale Mertens gaat er samen met Pieter Fannes fietsen: “Je zit met een enorme hoeveelheid verkeer”, zegt hij. “Daar moet je je als fietser tussen wriemelen. In Brussel is fietsen een suggestie.” Na een dodelijk ongeval in zijn buurt, is Pieter met de burgerbeweging 1030/0 beginnen ijveren voor nul verkeersdoden in Schaarbeek.

Pano vroeg aan de kijkers hoe gevaarlijk onze wegen zijn, zeker op de fiets. Tussen de massale filmpjes en reacties ook die van Tine Rock uit Hasselt, die om de hoek woont van gevaarlijk kruispunt. “Mijn kinderen mogen niet alleen naar school fietsen. Wij moeten slalommen tussen de auto’s die het kruispunt blokkeren. De doorstroming voor de auto is duidelijk prioritair.”

Helaas eist de clash tussen fiets en auto’s mensenlevens. “Een kind dat in Vlaanderen geboren wordt, heeft twee keer meer kans om doodgereden te worden als het fietst dan een Nederlands kind,” zegt professor Dirk Lauwers, mobiliteitsexpert aan de Universiteit Antwerpen. Vorig jaar stierven in ons land in de eerste negen maanden 21 procent meer fietsers dan het jaar daarvoor in dezelfde periode, zo blijkt uit de Verkeersbarometer van Vias. In Vlaanderen zelfs 40 procent meer.

Pano trekt met Lauwers naar Utrecht. Daar blijkt dat veilig fietsen in de stad geen utopie is. En dat steden op maat van de fiets een keuze zijn. “De fietsinfrastructuur hier is niet door de goden aangelegd,” zegt Dirk Lauwers. “Dertig jaar geleden was er weinig verschil tussen een Nederlandse of een Vlaamse stad.” De ommekeer kwam er in de jaren ’70 door de burgerbeweging ‘Stop de kindermoord’. “Ouders namen het niet meer dat hun kinderen stierven in het verkeer. De vraag is of we in Vlaanderen met de burgerbewegingen nu niet een momentum hebben zoals toen in Nederland. En dat dit een omslag kan betekenen voor het beleid.”

Pano: De overvolle weg: woensdag 13 maart om 21.25 u. op Eén

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Meer over