S.T.O.M.A. stelt u voor: de Bedelaarsopera!

De stichting Toneel, Operette & Musical voor Amateurs brengt u in een regie van Gilbert Delcour de bedelaarsopera. Maar zoals in elk gezelschap gaan de voorbereidingen niet zo van een leien dakje. Al gaat het hier wel heel erg traag. Gilbert Delcour (gespeeld door Karel Deruwe) is niet meteen de gemakkelijkste regisseur. Door zijn ongeduldigheid en botheid jaagt hij menig volk op hun paard of erger nog, in een depressie. Het zijn allemaal vrienden of familie waardoor iedereen zo een beetje aan elkaar hangt, wat de repetities vaak bemoeilijkt. Uiteraard zijn er veel getalenteerde mensen, maar helaas ook wat minder getalenteerde mensen wat voor Gilbert een grote frustratie is. Tot Guy Haezebroucke (Brecht Callewaert) opdaagt. Hij blijkt bij zijn auditie een wonderlijk talent te zijn, daar is wel iedereen het over eens. Maar tot ieders verbazing krijgt hij maar een kleine rol van de regisseur. De rollen waren al verdeeld en naar zeggen van de regisseur is het beter om klein te beginnen. Ondanks de lichte teleurstelling trekt Guy het zich niet aan en geeft zich volledig voor de volle twee zinnen die hij mag doen.

Met onze kijk achter de schermen kunnen we de volledige making of zien. De intriges, de verhalen, de dubbele bedoelingen, niks wordt er voor ons verzwegen. Guy blijkt dan ook niet enkel op het podium belangrijk te zijn maar ook daarnaast. Achter het bedrijf waar hij werkt, ligt nog een groot stuk grond. Velen denken daar een goeie slag mee te slaan en gebruiken Guy om er info over te winnen. Guy laat zich maar al te graag gebruiken want uiteraard heeft hij daar ook veel voordeel aan. Niet alleen zijn zang en acteerprestaties worden geapprecieerd, ook zijn knappe looks laten de vrouwen niet koud. Met alle gevolgen vandien, hij begint iets met de vrouw van de regisseur en ondertussen zijn goede vriend. Maar met Hanna (Hilde van Wesepoel) alleen heeft hij niet genoeg. Ook begint hij iets met Fieke Hulsebos (Dorien Schrijnemakers), een jonge knappe vrouw die wel van wanten weet. Haar man Jan (Martijn Claes) laat dit allemaal maar gebeuren omdat hij info wilt over de grond en dus zijn vrouw als ruilmiddel gebruikt. Maar dat is niet de enige driehoeksverhouding die er gaande is. Het stuk zit vol intriges en geheimen, iedereen heeft een dubbele agenda. Dit leidt tot verschillende grappige situaties die je soms van ver ziet afkomen, maar andere keren ook echt uit een onverwachte hoek komen.

Met dat Guy zijn belangrijkheid in de groep groeit, krijgt hij door allerlei omstandigheden steeds andere maar grotere rollen toegewezen. Uiteindelijk speelt hij de hoofdrol van het stuk als de dokter, die origineel de rol van Macheath speelde, het laat afweten door zijn werk in het ziekenhuis. Maar kan Guy zijn geluk wel eeuwig blijven duren? Of zal het recht in zijn gezicht exploderen?

Leah Thijs speelde de rol van Rebecca de Wals, een oude tante die ze liever achter een decorstuk op het podium zetten. Als ze konden lieten ze haar niet meedoen maar haar man Theo Dewals (Erik Goris) is de schepen van cultuur en dus kunnen ze niet anders. Ann de Winne en Hans Ligtvoet speelden het brave koppel dat bevriend was met de regisseur en zijn vrouw. Hun jonge seutige dochter Linda (Oonagh Jacobs) blijkt toch niet zo’n brave te zijn en daar hebben ze hun handen mee vol. Naast al deze acteurs waren er nog verscheidene acteurs die meededen aan "Ons kent Ons", waaronder enkele laatstejaars studenten van het Koninlijk Conservatorium Brussel. Alle acteurs hebben hier weer een mooi staaltje acteer- en zangwerk neergezet. Het stuk zat niet enkel op speelvlak goed in elkaar maar ook de muziek (onder leiding van Pietro Ramman) en de choreografie (Adam Solya) zaten prachtig in elkaar. De liedjes vielen op het juiste moment binnen in het stuk en maakte het helemaal af. De regisseur Bruno van Heystraeten mag trots zijn op het stuk en de acteurs. Wij hebben alvast van de première genoten! Maar wij waren niet alleen… Ook het publiek schoot vaak in de lach bij de veelvuldige ludieke scènes. Op de receptie achteraf vielen alleen maar lovende woorden, misschien toch zeker eens de moeite om te gaan kijken?

Willen jullie al die bekende acteurs ook wel eens horen zingen? En zijn jullie toch een beetje nieuwsgierig geworden naar hoe Guy dat toch allemaal voor elkaar krijgt? Ga dan zeker de sfeer van de bedelaarsoperette eens opsnuiven in de rode zaal van het Fakkelteater. Het stuk speelt nog tot en met 29 maart, tijd genoeg dus om nog even binnen te springen voor een avond vol amusement!

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht:

Praktische informatie

Locatie: 
Fakkelteater - Rode Zaal
Meer over