4 X 7 is een nieuwe documentaire reeks waarvan elke aflevering bestaat uit 4 korte documentaires van telkens 7 minuten. De documentaires hebben één ding gemeen: het zijn telkens dwingende verhalen die de maker om een of andere reden moét vertellen. 4 X 7 is bovendien de opstap naar een online documentair platform op canvas.be. De makers zijn grote namen, maar ook mensen die vooral in het professionele circuit bekend zijn, én jong talent. In de eerste aflevering zijn dat Lidewij Nuitten, Stijn Meuris, Dylan Pelgrims en Annabel Verbeke. Op woensdag 7 september om 21.10 u. op Canvas en canvas.be. De documentaire van Lidewij Nuitten is nu al integraal te bekijken op canvas.be.

Lidewij Nuijtten maakte een portret van haar vader, een pianostemmer. Stijn Meuris beschouwt de New Jersey – een betonnen stootblok in het verkeer – als een bindmiddel voor het uiteenvallende België. Dylan Pelgrims kijkt terug op zijn eigen jonge leven en de rol die ADD daarin heeft gespeeld. En Annabel Verbeke portretteert de 80-jarige Joseph, die aan zee zijn grootste liefde heeft gevonden.

Inhoudelijke betrokkenheid en stilistische vrijheid

4 X 7 brengt documentaires over onderwerpen die de makers zeer nauw aan het hart liggen. Het gaat over dingen die hen intrigeren, fascineren, ontroeren, inspireren of ergeren. De vorm waarin die verhalen worden verteld is documentair, maar zonder vast format. Zo worden die korte verhalen telkens een expressie van de makers zelf, van hun verhaal én hun manier van vertellen. Die kan variëren van klassieke observerende cinema tot een zittend interview, van een eerder esthetiserende vorm tot een ware ‘véritéstijl’, van een iPhone-portret tot een 16mm-opname.

Diversiteit

Elk van de regisseurs maakt slechts één documentaire voor 4 X 7. Er zijn 12 afleveringen met in totaal dus 48 documentaires van evenveel regisseurs. De diversiteit die daaruit voortvloeit, vormt mee de kracht van het programma: er is geen overkoepelende thematiek, wel een goeie mix van documentaires. De kijker die zich niet terugvindt in een bepaald onderwerp, stijl of reporter, krijgt 7 minuten later een nieuwe kans.

Zo'n 7 minuten-documentaire biedt een regisseur de mogelijkheid zich als maker te onderscheiden. In de beperking toont zich ten slotte de meester. Elk verhaal wordt voorafgegaan door een korte inleiding door de makers zelf, waarin ze aangeven waarom ze deze film moesten maken. Die inleiding verduidelijkt hun motivatie en zorgt voor een snelle omkadering van het verhaal.

Lidewij Nuitten: De pianostemmer - woensdag 7 september

In De Pianostemmer gaat Lidewij nog eens mee met haar vader, zoals ze in haar jeugd wel vaker deed. Lidewijs vader is pianostemmer en –verhuizer. Maar door continu – soms tot 80u per week - met het verhuizen en stemmen van piano’s bezig te zijn, rest er hem geen tijd meer om er nog op te spelen. Een portret dat frustratie, bewondering en veel gelijkenissen tussen vader en dochter toont.

Lidewij Nuitten (24) studeerde af aan Erasmushogeschool Brussel in de richting Journalistiek. Na haar studies ging ze bij VRT aan de slag voor het programma Iedereen Beroemd waarvoor ze de reeksen Altijd Rechtdoor en Mijn Straat maakte.

De integrale documentaire van Lidewij Nuitten is nu al te bekijken op canvas.be.

Stijn Meuris: New Jersey - woensdag 7 september

Stijn Meuris werd de jongste maanden bijzonder aangetrokken tot een object dat volgens hem stilaan de hoeksteen van de Belgische samenleving mag genoemd worden; de New Jersey. Dat is de ietwat eigenaardige naam voor een loodzwaar betonnen blok dat je in ons land in zowat iedere straat tegenkomt. Oorspronkelijk bedoeld om het verkeer in goede banen te leiden tijdens werkzaamheden, duikt de New Jersey nu op letterlijk alle plaatsen op. En niet langer tijdelijk, maar blijkbaar semi-permanent. Vanuit die observatie kwam Meuris tot een vreemde vaststelling; naarmate ons land structureel uit elkaar lijkt te vallen, zou het wel eens kunnen dat de New Jersey nog het enige bindmiddel is.

Iedereen kent Stijn Meuris als zanger of als journalist. Maar hij werkte ook jaren als regisseur voor het Woestijnvis programma Man Bijt Hond en maakte onder andere zijn eigen TV programma Stijn & De Sterren voor Canvas. Momenteel werkt hij aan een nieuwe CD en doet hij volop try-outs voor zijn allereerste eindejaarsconference Tirade.

Dylan Pelgrims: Kopstoot - woensdag 7 september

Dylan Pelgrims maakte drie jaar geleden voor zijn bachelor proef een erg persoonlijke film over zichzelf en over ADD (Attention Deficit Disorder), de stoornis die voor een groot deel zijn doen en laten bepaalt. Voor 4x7 maakte hij een korte krachtige hermontage van deze film. De film is opgebouwd aan de hand van een beperkt aantal getuigenissen van vrienden en kennissen, maar bestaat vooral uit opvallend openhartige videobeelden die Dylan sinds zijn 15de verzamelde. Een film die binnenkomt als een kopstoot...

Dylan Pelgrims studeerde in 2015 af aan de LUCA filmschool van Sint-Lucas Brussel.

Annabel Verbeke: Terminus - woensdag 7 september

Vele mensen komen op latere leeftijd aan de Belgische kust terecht. Ze gaan er wonen en … wachten. Maar waarop wachten ze? Op de dood? De 80-jarige Joseph heeft in zijn hele leven nog nooit op iets of iemand gewacht. Hij leeft voor zijn dromen. Dag in dag uit. Tot die dromen op een dag realiteit worden. En dat is zijn terminus, zijn allerlaatste halte.

Annabel Verbeke is een jonge documentairemaakster. Ze studeerde in 2010 af aan het Rits, met de documentaire “Les enfants de la mer/mère”. Hiermee behaalde ze verschillende (inter)nationale prijzen. Dankzij een VAF-wildcard (Vlaams Audio-Visueel Fonds) maakt ze momenteel een documentaire film over de Grote Oorlog in haar eigen geboortestreek. Daarnaast werkt ze freelance voor verschillende organisaties en zenders.

Bekend en onbekend talent

In latere afleveringen zien we onder meer hoe Paul Jambers een poëtisch portret schildert van een 11-jarig meisje dat opgroeit op een afgelegen eiland in de oceaan. Dimitri van Zeebroeckzoomt in op de religieuze diversiteit in Oud-Berchem. Marc Didden maakt een nostalgische trip langs de vele plaatsen waar hij heeft gewoond. Evy De Ceur onderzoekt wat het betekent om holebi te zijn in Oeganda. Pieter-Jan De Pue volgt een ouder koppel imkers in Oekraïens oorlogsgebied. Stijn Coninx toont hoe doofheid vaak gepaard gaat met kansarmoede. Sarah De Bisschop schrijft een videobrief aan haar overleden man Stefan.

“Voor Canvas is 4 X 7 een gelegenheid om het enorme potentieel aan audiovisueel talent in Vlaanderen te laten floreren”, zegt netmanager Reinhilde Weyns. “Zowel mannelijke als vrouwelijke reporters, autochtoon of allochtoon, met aandacht voor gevestigde waarden en aanstormend talent. Wie een sterk verhaal heeft, krijgt van ons volledige vrijheid. Het is dé manier om het documentaire genre op een permanente manier in het daglicht te stellen.”

Op tv en online

Het geheel van de 4 reportages vormt het wekelijkse magazine, een tijdelijke vorm die verdampt omdat de delen daarna opgaan in een online luik. Hier zijn alle reportages met elkaar verbonden. Je kan ze opzoeken en (her)bekijken op maker, op thema en op datum. Zo speelt 4 X 7 in op de mondiale tendens van docu-platformen die op zichzelf staan of die geschreven media en lineaire tv versterken. Canvas is daarvoor de ideale biotoop.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: