Meer dan driehonderd Vlaamse non-profitorganisaties van zeer divers pluimage willen met de steun van de Nationale Loterij ‘Beter in Beeld’ komen op VT4 en VIJFtv. Niet enkel organisaties met twee vrijwilligers, maar ook professionele ngo's met honderden personeelsleden reageerden op de oproep van Roos Van Acker en Sophie Dewaele. Opmerkelijk: zowel Artsen Zonder Grenzen, Dierenartsen Zonder Grenzen als Advocaten Zonder Grenzen stuurden een inzending. Ook een relatiebureau en een tatoeëerdersclub stelden zich kandidaat, maar werden niet weerhouden. Een professionele jury maakte een zo divers mogelijke selectie uit categorieën van sport tot sociaal, van klein tot groot. Twaalf van hen werken deze zomer aan een campagnevoorstel om kans te maken op een gratis televisie-campagne ter waarde van 100.000 euro op VIJFtv en VT4, én een exclusieve tv-spot ter waarde van 40.000 euro.

Gedelegeerd bestuurder Ricus Jansegers van SBS Belgium (VT4 en VIJFtv) is opgetogen met de opvallend grote kwantiteit en de - meteen hoge - kwaliteit van de inschrijvingen voor de allereerste editie van ‘Beter in Beeld’. "In totaal twaalf verenigingen, van Bond Beter Leefmilieu, over SOS Kids International tot Spullenhulp en de Federatie voor Open Scoutisme worden deze zomer gekoppeld aan evenveel studenten die een audio-visuele opleiding volgen in Gent, Mechelen, Brussel, Hasselt of Antwerpen." De komende maanden werken deze teams een campagnevoorstel uit. Het sterkste dossier wordt midden september met 140.000 euro bekroond.

Roos Van Acker en Sophie Dewaele riepen dit voorjaar alle verenigingen op om zich voor 1 juni kandidaat te stellen op www.beterinbeeld.be. De uiteindelijke winnaar wordt dit najaar gekozen door een professionele jury. Die bestaat uit reclamegoeroe Jens Mortier (Creative Director van Mortierbrigade), UBA-voorzitter Hans Cools (Food & Ice Cream Director Unilever en Voorzitter van de Unie Belgische Adverteerders), Ricus Jansegers (Gedelegeerd Bestuurder van SBS Belgium, VT4 & VIJFtv) en Marc Frederix (Marketingdirecteur van de Nationale Loterij). Uit de meer dan 300 inzendingen in de categorieën sport, cultuur, gezondheid, jeugdwerking, milieu, sociaal en ontwikkelingssamenwerking werden nu 12 kleine, middelgrote en grote organisaties geselecteerd:

- Opvang vzw wil Vlamingen warm maken om pleegouder te worden.

- Bond Beter Leefmilieu en de Jeugdbond voor Natuur en Milieu willen het stof van hun imago halen en donateurs werven.

- SOS Kids International wil als kleine vzw in Vlaanderen meer belangstelling creëren voor de straatkinderen in Brazilië.

- De Vereniging Begeleiding en Bevordering van Borstvoeding wil dat iedereen in de omgeving van jonge ouders borstvoeding als de normaalste zaak van de wereld bekijkt.

- To Walk Again wil fondsen werven om in elke Vlaamse provincie een sportcentrum voor rolstoelgebruikers te kunnen bouwen.

- Het Fonds voor Wereldsolidariteit wil wat VT4 en VIJFtv-vibes gebruiken om samen met de vrouwenbeweging KAV campagne te voeren rond de kracht van vrouwen samen, hier en in het Zuiden.

- Het Vlaams Steunpunt Vrijwilligers wil de positieve kracht en het enthousiasme van het Vlaamse vrijwilligerswerk in beeld brengen.

- De Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen wil duidelijk maken dat anoniem praten over drank en drugs kan, soms zelf moet.

- Jeugd en Muziek Vlaanderen wil jongeren laten musiceren, muziek laten beluisteren en zelf iets laten organiseren.

- Spullenhulp wil de VT4- en VIJFtv-kijkers sensibiliseren voor sociale acties en hergebruik-activiteiten.

- De Federatie voor Open Scoutisme wil kinderen en jongeren laten kennismaken met Open Scoutisme om volwaardige en waarde(n)volle mensen te worden.

- Ouders van een Overleden Kind vzw wil nav het 25-jarig bestaan zoveel mogelijk mensen uitnodigen op een Landelijke Dag voor alle ouders die een kind verloren hebben.

Marketingdirecteur Mark Frederix van de Nationale Loterij: "Vooral de diversiteit aan kleine verenigingen die duidelijk hun communicatie doelstellingen omschrijven getuigt van het professionele niveau van een levendig verenigingsleven in Vlaanderen." VT4 en VIJFtv geeft midden september aan één van de twaalf geselecteerde non-profitorganisaties de kans om een tv-spot te maken door de creatiefste studenten film en reclame van audiovisuele en grafische opleidingen aan Vlaamse hogescholen. De jury van Beter in Beeld selecteerde daarvoor 12 studententeams uit Gent (Sint-Lucas), Mechelen (Katholieke Hogeschool), Brussel (RITS en Sint-Lukas), Hasselt (Departement Kunst PHL) en Antwerpen (Academie Schone kunsten). De winnaar van dit aanstormend talent krijgt van De Nationale Loterij een productiebudget om de visie van de organisatie te vertalen in een tv-spot. VT4 en VIJFtv schenken daarbovenop de mediaruimte.

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: