Mechelen houdt je Warm was een hartverwarmend succes. Het winterprogramma was deze editie uitgebreider dan ooit met een groot gamma aan eindejaarsactiviteiten voor alle leeftijden. Zowel de sociale belever, de sportieveling als de cultuurfanaat kwamen aan hun trekken. Hét hoogtepunt van deze wintercampagne was ongetwijfeld op zaterdag 22 december Mechelen in Vuur en Vlam. Samen met andere activiteiten in de winterbars, de kerstmarkt, de Urban Trail maar ook tijdens het Podvis festival, Oudjaar en het Nieuwjaarsfeest zakten maar liefst 166.000 bezoekers tussen 7 december 2018 en 6 januari 2019 af naar de Dijlestad.

Ook tijdens de winter was Mechelen dé trekpleister voor al je winterse activiteiten, en dat werd tijdens de afgelopen editie nog maar eens bewezen. Een maand lang genoten Mechelaars, dagtrippers en toeristen van warme, sfeervolle eindejaarsactiviteiten. Deze wintereditie leverde dit zo’n 166.000 bezoekers op. “Mechelen mag fier zijn. Dankzij de inzet van heel wat partners en onze ondernemers is er een massa volk naar onze stad afgezakt tijdens Mechelen Houdt Je Warm. Onze zomer is nog straffer, maar ook ons winterprogramma staat er nu echt helemaal. Op dit elan willen we komende jaren verder werken. Mechelen in Vuur en Vlam heeft getoond dat het echt kan uitgroeien tot een winterse Maanrock. Die ambitie moeten we hebben. Het kan tijdens de winter het beste van Mechelen samenbrengen, een ontdekkingstocht door onze stad", aldus Kristof Calvo, voorzitter mmMechelen Feest.

Mechelen houdt je Warm spreekt niet langer alleen Mechelaars aan maar ook heel wat toeristen uit binnen- en buitenland. De succesformule is de combinatie van traditionele en gloednieuwe winteractiviteiten die al een paar jaar op het programma staan. Vijf weekends lang stonden er gezellige activiteiten op de agenda.

Vorig jaar werd al via een passanten telling een jaarrecord genoteerd tijdens Mechelen in Vuur en Vlam met 46.946 bezoekers, en dit jaar werd dit jaarrecord nog maar eens overtroffen met maar liefst 55.985 bezoekers op zaterdag 22 december. Deze passanten telling wordt sinds 2015 gemeten waarin we een duidelijke stijgende lijn merken tijdens de periode van Mechelen houdt je Warm. Ook voor Handel en Horeca was met deze uitzonderlijke hoogdag een goede periode. “Dit is een bewijs dat onze inspanningen aanslaan, om Mechelen te promoten als winkelstad. De aantrekkingskracht van de stad hangt af van veel verschillende factoren zoals bereikbaarheid, een nette openbare ruimte, parkeergelegenheid, het winkelaanbod, belevingsevenementen, communicatie naar de bezoekers, evenementen,…. het zijn allemaal extra factoren waarvoor bezoekers ervoor kiezen om naar Mechelen te komen. We proberen daar als stad zoveel mogelijk op in te spelen. De volgende jaren willen we onze troeven verder blijven uitspelen. Daar kunnen de handelaars ook de vruchten van plukken”, aldus Greet Geypen, schepen van Economie. De samenwerking tussen Mechelen houdt je Warm en Mechelen Meemaken maakte ook zo het kernwinkelgebied enorm aangenaam om te winkelen door heel wat unieke, sfeervolle en vurige animatie.

Ook de variatie aan feestmogelijkheden dankzij de Moose Winterbar, Mirage Winterbar en de Winter Lounge zorgden voor ongeveer 34.000 bezoekers samen. Daarnaast genoten zo’n 11.000 schaatsers van heel wat winterpret en liepen 5.000 sportievelingen tijdens de Urban Trail.

De uitbreiding van de Kerstmarkt aan de Dijle naar drie weekends was ook een schot in de roos met zo’n 45.000 bezoekers. Uit het verleden bleek al eerder dat de weekends in Mechelen voltreffers zijn en daarom de uitbreiding naar een extra weekend. Dit succes is ook mede te danken aan een samenspel van de Schaatsboot, de Winter Lounge en de shopping weekends. Op maandag 31 december stond de Grote Markt overladen vol met zo’n 10.000 feestvierders om samen af te tellen naar 2019. Het Nieuwjaarsfeest kreeg op de laatste zondag van Mechelen houdt je Warm op zijn beurt een gezellige Grote Markt met 3.000 Mechelaars die samen met burgemeester Bart Somers op het nieuwe jaar klonken.

Ten slotte waren de alternatieve vervoersmogelijkheden naar het stadscentrum erg in trek. Zo konden bezoekers gebruik maken van een gratis water- en fietstaxi. Deze vervoerde samen zo’n 2.200 mensen van het stadscentrum naar de rand en het centraal station. Ook de desbetreffende Mechelse partners waren erg enthousiast om hier volgend jaar mee verder te gaan.

Mechelen in Vuur en Vlam 55.985 bezoekers
Kerstmarkt aan de Dijle 45.000 bezoekers
Schaatsboot 11.000 bezoekers
Winterbars (Winter Lounge, Moose en Mirage) 34.000 bezoekers
Urban Trail 5.000 lopers
Oudjaar 10.000 bezoekers
Nieuwjaarsfeest 3.000 bezoekers
Water- en fietstaxi 2.200 bezoekers

Krijg het laatste FrontView Magazine nieuws in je Facebook nieuwsoverzicht: